Betesvikt

Jag har väl aldrig varit någon storfiskare, men har sedan barnsben alltid haft någon form av spö som sett sporadisk användning. På senare tid har fiskafänget sett ett litet uppsving i och med stugvärdarnas fria fiske (tack STF :) ) och jag har då använt ett teleskopspö från Abu Garcia för att reducera vikt och utrymmeskrav. Detta spö har ett antal år på nacken och den yttersta sektionen fick slutligen för mycket nu i somras i samband med ett bottennapp i Härjångsån, då den helt sonika gick av. Jag är därför på jakt efter en ersättare inför kommande säsong.

Det är alltså just "medtagbarheten" som är det primära, vilket sammantaget med det faktum att det inte kommer att bli fråga om större respektive frekventare expeditioner samt min icke alltför utvecklade hängivenhet gör att även denna ersättare kommer att vara av teleskoptyp kring 7 fot -- så den diskussionen kan vi lämna därhän. Jag har pratat lite med den lokala fiskehandlaren, som säkerligen med rätta tyckte att de färdiga set som finns att köpa (t.ex. Abu Vildmark) gör sig mindre bra som julgransprydnad, varför han föreslog att jag skulle behålla rullen (som är felfri) och satsa på ett mer gediget spö istället, med grafitklinga och hela köret, för bättre känsla och räckvidd med lätta drag. Jag kände på några modeller (Abu/Berkley) och visst var det klasskillnad.

Nu inställer sig dock en fundering. På spöna i fråga står angivet att betesvikten är upp till 15 g eller så, medan det på mitt gamla står upp till 30 g. Ingen av mina spinnare väger över 10 g, men ett kastflöte med anhang kan lätt komma över 15 g -- speciellt de varianter man fyller med vatten. Därmed kommer vi omsider till min fråga:

Vad innebär begreppet "betesvikt" (tip action) rent konkret -- och vad "händer" om gränsen överskrids?
 
Ett spö kan ha olika aktioner som beskriver dess böjningskurva. Ett spö med helaktion böjer så att säga i hela dess längd medan ett med toppaktion ffa böjer i den övre tredjedelen, vid belastning (t ex kast). Därtill kan aktionen vara snabb eller långsam och många toppaktionsspön har också en rätt snabb aktion (hur snabbt spöet återgår till "ursprungsläget"). Den betesvikt ett spö är anpassat för anger i princip det optimala området som aktionen arbetar inom. Överstiger man vikten så kommer spöet successivt att "bottna", dvs spöets aktion orkar inte att arbeta och följden blir att betet bara slungas iväg. Överstiger man betesvikten mycket så kan det i värsta fall leda till att spöet går av så även om det går att överstiga vikten något så är det inte att rekommendera att lasta på allt för mycket med ett lätt spö. Aktionen, snabbheten och viktanpassning hos ett spö är något som är väldigt viktigt hos flugspön, men som sagt inte oviktigt för spinn/haspelspön heller.

För fjällfiske skulle jag rekommendera lätt utrustning. Om du vill kasta flugkast så går det ju att välja lätta kastflöten som man inte fyller så mycket med vatten. Kolla förresten Raskesvens tråd om fyrdelat haspelspö.. Flerdelade spön är att föredra före teleskopvarianter då kastegenskaperna är bättre.

/David
 
En kompromiss jag har som har förvånat mig mycket är ett visserligen lite längre än ditt önskemål 9 fots ABU/Garcia ENTICER för mellan 10-30 gram, vet inte om modellen finns kvar men säkert någon jämförbar. Jag har kastat allt från 3 gram med UL-rulle och 0.12 lina till drygt 30 gram med bottenmete eller flugkast med 0.30 nylonlina och större rulle, spöt har aldrig gjort mig besviken!

Annars titta på vanliga isärtagbara spön som är delbara i fler än två delar, tänkte länka till strömsländan, har fått låna och prova ett 4 delat haspelspö därifrån för UL/lättspinn från en vän. Nu hittar jag inte strömsländans hemsa, har de kursat eller blivit uppköpta???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne T Betesvikt Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.