Denali expedition?

Jocke:
Rätt så bisarrt att vi kommer att sitta å snacka skit med resfeber i en klaustrofobisk tryckkammare på Karolinska Institutet om precis en månad... :-/
 
Nya vänner

Jocke:
Rätt så bisarrt att vi kommer att sitta å snacka skit med resfeber i en klaustrofobisk tryckkammare på Karolinska Institutet om precis en månad... :-/

Hmm, det intressanta är vi inte känner varandra förutom träffen vi hadde på 150 meters djup,, så det blir mycket att prata om. och våran krogrunda förståss,,,

"Skål för Utsidan och äventyrliga människor"
Detta ska bli skit kul.
 
KrogRUNDOR om jag får be! :)

Yep, men vafan vi verkar bli ett bra gäng. Tror alla vi 6 har VISSA jävligt lika personlighetsdrag. På både gott och ont...
 
Spot

Dagen "D" närmar sig med stormsteg! för att göra det lättare att följa oss på berget har en SPOT inhandlats,, detta är en riktigt rolig manick som men hjälp av GPS teknik och och kommunikationssatelliter sänder din position till Internet eller sms, för att granska på google earth otroligt väldetaljerade kartor, väljer man "terräng" som visnings läge och zommar in så ser man till och med lederna på Denali! riktigt Coolt, säljs av Addnature:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SPOTSPOTSPT

För att följa expedition Hamilton på Denali via SPOT:en.
http://www.hamiltonexpedition.com

Vi hörs när vi kommer tillbaka!
Jocke
 
hur gikk det?

såg på spoten men så har jag inte kommet in på sidan de sista dagarna(eller veckan)

robert
 
Med tanke på hur ambitiöst och seriöst upplägget verkade vara på den här expeditionen - och hur väldokumenterad den här inledande diskussionen är - så är jag litet besviken över hur dåligt återrapporteringen har fungerat nu när expeditionen har gått från ord till handling. Den där spotsidan med geopositionerna har ju heller inte fungerat på flera veckor nu. Allt är knäpptyst. Tråkigt.
 
Det kommer komma en längre rapportering så småningom här på utsidan med bilder o.dyl. Här kommer iaf. en lite kort rapport tillsvidare:

--------------------------------------

Av oss 5 som åkte nådde 2 toppen. I HighCampen på 5350m hade vi minus 43 grader celsius och som mest var de stormbyar med hastigheter upp til 90mph. Sönderblåsta tält, rasade snömurar och frusna fingar. Toppenväder med andra ord, :)

Det var väldigt få som tog sig upp i maj överhuvudtaget pga. vädrets makter, den 25:e maj (när vi redan lämnat berget) var tydligen toppdagen nummer 1 med flertalet klättrare på toppen.

I övrigt gick resan som smort, ett bra gäng och den genomfördes lika proffessionellt som vi planerade den! Hehe.. :)

--------------------------------------

Men som sagt, håll ut så kommer en utförligare rapport. Angående Spoten så tar den tydligen bort positionerna efter ett antal dagar, därav tog vi bort länkningen så det inte skulle bli missförstånd bland anhöriga.
 
Juni, Juli är uteslutet hela bace camp är då söner smällt och etapp1 mot vest fork är mindre angenäm, nej,,, sist var jag där 1 april och det var i kallaste laget men så underbart ödsligt jämfört med maj,

En reflektion som genast faller mig an är att om det var för kallt i april, och för varmt i juli... och i maj nu var minus 43 grader.... så tror jag att jag kommer lägga min egna expedition i början av juni istället. Eller var det ovanligt kallt för årstiden... hur kommer växthuseffekten påverka Denali framöver?
 
En reflektion som genast faller mig an är att om det var för kallt i april, och för varmt i juli... och i maj nu var minus 43 grader.... så tror jag att jag kommer lägga min egna expedition i början av juni istället. Eller var det ovanligt kallt för årstiden... hur kommer växthuseffekten påverka Denali framöver?

Vet inte om det var exceptionellt kallt då jag inte varit på berget tidigare. För egen del var det däremot det, trodde jag visst vad kyla va innan men nu vet jag bättre. Har tältat i -28C norr om Östersund för massa år sedan men det är rena bastun jämfört med höjderna på Denali.

Problemet med Denali är just temperaturskillnaderna, vi upplevde altt från högsommar till midvinter. Vi hade säkert upp emot en 20-25+ nere på glaciären på 2200 höjdmeter, vilket gjorde glaciären mjuk mitt på dagen. Tror det är detta som "Mr. Climb" syftar på....

Men men, tror slutet på Maj och början på Juni är en bra tid att passa in sitt toppförsök på!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Per.P Denali 2016 Expeditioner 4
Gab83 Hyra utrustning i Anchorage (Denali) Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...