Ang Mont Blanc

Även om man kör utan guide så kanske man (om man gjort sin research innan) ändå inser att den planeringen inte riktigt var optimal va?

Den kanske inte var perfekt, vi hade planerat att ta toppen torsdag och därmed få lite acklimatisering men prognoserna för torsdag blev sämre på måndagen och tisdagen. Vi hade även fredag och lördag som möjlig toppdagar, så vi tänkte att vi försöker ta toppen på onsdag annars får vi förmodligen vänta till på fredagen om verkade bli bättre.

Blev lite jobbigare än nödvändigt kanske men det var värt chansningen den här gången, vi kom ner på torsdagen och kunde klättra lite runt aguille du midi på lördagen, det var riktigt kul.
 
Jag vill absolut inte vara fördömmande på något sätt då man även själv har hittat på alla olika tokiga saker. Men, när man läser de sista inläggen så undrar man alltid varför det inte händer mer tillbud runt Mt Blanc än vad det redan är......
 
En svår balans

Varför ska alla envisas med att gå Gouter leden?
Javisst, det är den lättaste vägen till toppen om man inte har koll, erfarenhet och allt det där... Men varför inte göra några lättare turer på lägra fjäll och sedan välja en annan väg upp på mont blanc? Nu i höst gick jag den fina Dome du Miage-Bionassay traversen och hade toppen som slut mål. Dock satte väder och dålig acklimatisering stopp och vi vände ner mot gouter hyttan vid dome du gouter.

Gouter hyttan är ett vidrigt ställe! Det luktar bajs vart man än vänder sig, för att inte tala om den ingrodda svett lukten(förståeligt) inne i hyttan! Dålig service också! Att befinna sig på väg ner för rashelvetet på eftermiddan är inget jag vill rekommendera! Och på väg ner möter man driver med en massa tomtar som knappt kan gå, än mindre klättra, som inte har en tanke på att dom kan riva ner sten på andra. Nej, det finns inget positivt att säga om Gouter leden och hyttan för den delen heller. Helt värdelöst, jag ska aldrig sätta min fot på stället igen! Dock har man fin utsikt mot Aiguille de Bionnasay.

Men visst, enklast till toppen...

Kaj
 
Gouter rutten suger på alla sätt möjliga. Måste dock hålla leden från Grand Mulets som ett lättare och säkrare alternativ för nybörjare, trots fler glaciärsprickor...
 

Men oavsett vilken väg man tar upp så är det en bedrift för den enskilde, även om man själv är av andra åsikter. Det jag tycker så synd i sammanhanget är att många som är första gången i området får Gouter leden och dess hytta som referens, för att sedan tro att det är likadant på många andra ställen?! Så otroligt synd!

Eftersom du inte fick dig upp så kan jag rekommendera ett annat alternativ till nästa gång som säkert kan ge dig en större utmaning, Tournette Spur. Den höjer ribban en aning mot de vanliga normallederna, men absolut inte något extremt på andra sätt.

41894.jpg
 
Jag vill absolut inte vara fördömmande på något sätt då man även själv har hittat på alla olika tokiga saker. Men, när man läser de sista inläggen så undrar man alltid varför det inte händer mer tillbud runt Mt Blanc än vad det redan är......

Vilka inlägg tänker du på?

Eftersom du inte fick dig upp så kan jag rekommendera ett annat alternativ till nästa gång som säkert kan ge dig en större utmaning, Tournette Spur. Den höjer ribban en aning mot de vanliga normallederna, men absolut inte något extremt på andra sätt.

41894.jpg

Tournette Spur är rankad D- med III klippa. Det här säger Martin Moran om Tournette:
'Spur has been all but forgotten by alpinists yet offers an elegant and intriguing challenge with some interesting mixed climbing on the wild Miage Face. The route is not recommended for descent because of stonefall danger and the subsequent trials of tortuous route back to the Miage Glacier'

Även om jag inte förstår allt som står i hans bok verkar det som om denna led inte är ngt för nybörjare i alla fall.
 
Även om jag inte förstår allt som står i hans bok verkar det som om denna led inte är ngt för nybörjare i alla fall.

Graderingar är ju alltid något subjektiv och inom vissa kretsar så ligger den i spannet PD/AD (III)? Självklart är det väl inget för en nybörjare, men samtidigt inte så extremt mycket svårare än någon av de andra normalvägarna upp. Kanske ett trevligt förslag (annat alternativ), om man vill få en riktig trevlig alpin upplevelse för att nå toppen till Mt Blanc? Det finns ju många hundrtals vägar upp till toppen och den första brukar ju sätta sig på minnet, eller hur?

Förra året så stötte vi på en spanjor som hade nått toppen på Mt. Blanc för första gången via en trevlig led på Grand Pilier d'Angle........ ;)
 
Graderingar är ju alltid något subjektiv och inom vissa kretsar så ligger den i spannet PD/AD (III)? Självklart är det väl inget för en nybörjare, men samtidigt inte så extremt mycket svårare än någon av de andra normalvägarna upp. Kanske ett trevligt förslag (annat alternativ), om man vill få en riktig trevlig alpin upplevelse för att nå toppen till Mt Blanc? Det finns ju många hundrtals vägar upp till toppen och den första brukar ju sätta sig på minnet, eller hur?

Förra året så stötte vi på en spanjor som hade nått toppen på Mt. Blanc för första gången via en trevlig led på Grand Pilier d'Angle........ ;)

Hej igen

Så även den relativt nyinvigde (jag räknar mig själv till denna grupp) kan ge sig på och testa alternativa toppleder än normallederna. Bör dock ske med ngn som har lite mer erfarenhet alt. med guide. Exempel på sådan tur kanske skulle vara traversen på Breithorn?
 
Så även den relativt nyinvigde (jag räknar mig själv till denna grupp) kan ge sig på och testa alternativa toppleder än normallederna.

Mitt enkla svar är följande: Att så länge du måste ställa en sådan fråga på ett forum till någon du knappt känner, så är det nog bättre att låta bli ett tag till?

Fundera lugnt vidare ;)
 
Mitt enkla svar är följande: Att så länge du måste ställa en sådan fråga på ett forum till någon du knappt känner, så är det nog bättre att låta bli ett tag till?

Fundera lugnt vidare ;)

Själva tanken med forumen är väl att utbyta erfarenheter och information? Sen är det en helt annan sak hur var och en hanterar informationen, det är väl självklart att man inte kan förlita sig endast på det som skrivs här
 
Eftersom du inte fick dig upp så kan jag rekommendera ett annat alternativ till nästa gång som säkert kan ge dig en större utmaning, Tournette Spur. Den höjer ribban en aning mot de vanliga normallederna, men absolut inte något extremt på andra sätt.
Är sugen på den leden upp - har passerat förbi några gånger. Även om nu anmarschen på Glacier du Miage suger fett (stenspäckad glaciär är inte kul). Det ser lite "hårigt" ut att kravla sig upp första biten på den hängande glaciären men bra bättre än högra halvan där det kraschar ner från serac:erna. Jag misstänker att detta är svåraste biten innan man kommer till QS. Första biten över glaciären dag 2 kan nog också vara en utmaning.
Säg bara till om du har några planer på den leden! ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.