INTO THE WILD biopremiär den 16/11

Lite märkigt att det står att dom var vilse i tre dagar utan mat och vatten. Lite längre ner står det att dom drack vatten från älvarna.
Vatten bör man väl knappast behöva vara utan i Alaska!?

Johnny
 
Här har vi en stjärna som höll på att sluta som Alex, på samma ställe!
http://www.dailyherald.com/story/?id=316376&src=2

Enligt artikeln har ljushuvet klättrat upp på mt healy (1651 möh) iklädd jeans och huvtröja. Kanske inte den mest extrema höjden, men ändå Alaska. Vissa gör verkligen allt för att lämna oss i förtid med en Darwin Award.

Har träffat på några sådana själv: En engelsman som tänkte gå en via ferrata på 2500 möh i alperna iklädd jympadojjor och shorts men utan klätterutrustning eller proviant. I somras sprang (!) en kille upp och ner för Breithorn 4165 möh i jeans och vandringsskor och utan varken kätterutrustning eller mat. En kul kontrast till oss andra som gick inknutna på glaciären.

Numera blir jag inte ens förvånad, bara less...

AV
 
Senast ändrad:
Ganska tragisk film..

Fantastisk film. Den kittlar verkligen "ute-nerven". Nu har jag inte läst igenom tråden men någon vänlig själ kanske sitter på fler filmer om äventyr? Dokumentärer är också helt ok. :)

Vet inte....blir mer sugen att dra ut när jag ser nån dokumentär med Lars Monsen eller nått. Jag fick mest uppfattningen att killen var skadad rent psykiskt. Kanske av den tragiska barndomen.
Men visst kan man förstå att man kan bli less på samhället och allt och alla ibland men att bara dra utan att höra av sig till anhöriga är ju synnerligen ett ganska grisigt beteende.
Historien är obehagligt lika den om "Björnmannen". För dom som inte hört talas om honom så var det nån kille som också typ var allmänt less på folk och bodde ute tillsammans med björnar och annat villt. Har för mig att killen pundade en del också och verkade ganska labil. Det slutar med att han blir uppäten av en björn. Hans tjej strök också med har jag för mig.
 
Stor skillnad på Grizzly Man och Supertramp. Supertramp var inte sinnesförvirrad som Grizzly Man utan en idealist och en drömmare. Även om det är lätt att säga att hans handlande var naivt eller respektlöst så var det likväl kompromisslöst, och det förtjänar respekt.

Hela Werner Herzogs konstnärskap handlar om dessa "outcasts". Jag rekommenderar starkt Fitzcarraldo som handlar om en man som vill bygga en opera mitt i djungeln (folk skrattade åt Herzog som skulle dra en stor ångbåt över ett berg med bara muskelkraft, på riktigt. Han gjorde det och det är underbart) Även Aguirre, Encounters at the end of the world samt nämnda Grizzly Man av samme regissör är fantastiska.

Avundsjukan som klingar härinne över dessa kompromisslösa, romantiska, vansinniga hjältar får huvudpersonen i Tarkovskijs "Stalker" att falla ihop och gråta i slutet.

Vidare kanske man kan intressera sig för t ex de italienska futuristerna vars höga ideal drev många av dem ut i första världskriget (Marinetti och flera andra glorifierade krig) där de fick sina drömmar krossade av hemskheterna.

Det är lätt att sitta på arslet hemma och beklaga sig över andras stupiditet eller tragik, men vem är det som då egentligen är tragisk? Pionjärer, revolutionärer, eldsjälar, visionärer. Det kan gå helt åt helvete med sådan energi men vi skall vara mycket tacksamma för den. för det är den som skänker mänskligheten poesi och driver oss framåt. Upplysningen grundades i samma frihetslängtan och energi som besatt den gode Christopher Mcandless.


mina två cent
/Tor
 
.......

Stor skillnad på Grizzly Man och Supertramp. Supertramp var inte sinnesförvirrad som Grizzly Man utan en idealist och en drömmare. Även om det är lätt att säga att hans handlande var naivt eller respektlöst så var det likväl kompromisslöst, och det förtjänar respekt.

Hela Werner Herzogs konstnärskap handlar om dessa "outcasts". Jag rekommenderar starkt Fitzcarraldo som handlar om en man som vill bygga en opera mitt i djungeln (folk skrattade åt Herzog som skulle dra en stor ångbåt över ett berg med bara muskelkraft, på riktigt. Han gjorde det och det är underbart) Även Aguirre, Encounters at the end of the world samt nämnda Grizzly Man av samme regissör är fantastiska.

Avundsjukan som klingar härinne över dessa kompromisslösa, romantiska, vansinniga hjältar får huvudpersonen i Tarkovskijs "Stalker" att falla ihop och gråta i slutet.

Vidare kanske man kan intressera sig för t ex de italienska futuristerna vars höga ideal drev många av dem ut i första världskriget (Marinetti och flera andra glorifierade krig) där de fick sina drömmar krossade av hemskheterna.

Det är lätt att sitta på arslet hemma och beklaga sig över andras stupiditet eller tragik, men vem är det som då egentligen är tragisk? Pionjärer, revolutionärer, eldsjälar, visionärer. Det kan gå helt åt helvete med sådan energi men vi skall vara mycket tacksamma för den. för det är den som skänker mänskligheten poesi och driver oss framåt. Upplysningen grundades i samma frihetslängtan och energi som besatt den gode Christopher Mcandless.


mina två cent
/Tor


Är det någon som är avundsjuk på Supertramp och skulle vilja svälta ihjäl ensam i en buss ute i vildmarken så borde den personen ta och undersöka sig själv.
Jag har däremot aldrig idiotförklarat varken ovannämnda eller Grizzlyman. Jag bara försöker förstå varför vissa gör si och så.
 
Jag var lite för besk i tonen men det var inte huvudsakligen riktat mot dig utan äldre inlägg. Avundsjukan gäller för övrigt inte att svälta ihjäl i en buss, man skall inte läsa en sån här film bokstavligt.
 
....

Jag var lite för besk i tonen men det var inte huvudsakligen riktat mot dig utan äldre inlägg. Avundsjukan gäller för övrigt inte att svälta ihjäl i en buss, man skall inte läsa en sån här film bokstavligt.

Då får jag be om förlåtelse om jag blev förbannad. Visst är det fascinerande att läsa om sådana här historier det kan jag hålla med om. Det finns ju flera sådana där vansinnesprojekt som slutade i katastrof men som gått till världshistorien. Andrees ballongfärd t.ex. Scotts sydpolsfärd när han skulle tävla med Amundsen. Man kanske skall vara tyst helt enkelt. Även fast jag kan ha svårt att förstå Supertramps agerande så kan jag av nån anledning mer förstå varför Mallory sprang omkring uppe på Everest redan på 20-talet. Kanske är det därför att jag klättrar själv. Det är något magiskt över Everest. Som Mallory sa när han fick frågan varför han skulle bestiga berget:
"-Därför att det finns där..." . Faktum är att jag skulle nästan vilja tro att det är typ en 50-50 changs på att Mallory och Irvvin nådde toppen och att dom dog på nervägen....
 
Är det någon som är avundsjuk på Supertramp och skulle vilja svälta ihjäl ensam i en buss ute i vildmarken så borde den personen ta och undersöka sig själv.
Jag har däremot aldrig idiotförklarat varken ovannämnda eller Grizzlyman. Jag bara försöker förstå varför vissa gör si och så.

Det som folk är avundsjuka på är att han hade en större frihet och vågade.

Många här är loosers som sitter fast i sina tråkiga jobb och inskränkta attityd.
 
"Fear of death is irrational. it is only a matter of when" från boken Ubuntu. Klart att man inte vill dö i förtid men dör man så är det ju ändå familjen som det är synd om, tycker iallafall jag.
I övrigt så tas döden på alldeles för stort allvar, dör man så dör man, that`s it.


Dagen då jag lärde mig att bergsklättring inte är ofarligt.

Det första stora och än så länge svåraste berget jag bestigit hette mt cauldron och ligger i British Columbia. Jag och en Canadensare cyklade upp längs en skogsväg och tältade på densamma någon kilometer ifrån stället där vi såg en grizzly gå på vägen, dagen efter fortsatte vi upp till foten av berget, sista biten till fots, där delade vi på oss då han inte ville klättra så brant.
Jag fortsatte över nedre delen av en glaciär och upp för en brant sluttning med mycket löst grus och sten, efter en luftig klättring kom jag upp över en kant och fick se att glaciären jag tänkt korsa till en början var genomsållad av sprickor, då enda alternativet till att fortsätta upp var att vända och ta samma väg ner, och det kändes då nästan lika farligt som att fortsätta, varför jag fortsatte uppåt, hamnade snart på en smal rygg mellan två sprickor och mitt i ryggen fanns ett hack som jag hoppade ner i och för att sedan komma vidare fick jag krypa upp liggande på magen med händerna på var sida om isryggen med svarta djupa sprickor på varje sida, men efter den chocken var det fritt fram på en flack nästan sprickfri glaciär upp till toppen, som bestod utav sten.
Väl där hade jag inte längre vindskydd och det blåste ganska friskt, jag kunde se skogsbränder lite överallt både när och fjärran, jag blev ochså varse ett åskmoln på väg rakt mot mig.
Började strax att gå ner på den motsatta sidan utav berget där jag ett par veckor tidigare vänt pga. den sena timmen, mot söder stupade en slät och brant vägg ner, och norrut var det nästan lodrätt fast greppvänligt. jag följde ryggen mot öster, vid ett tillfälle kom jag fram till en slät lodrät sektion där jag traverserade ca 1,5 m med fötterna hängande i luften 200 m över glaciären under. adrenalinet flödade.
Ryggen planade ut så småningom och jag jäktade vidare neråt när jag kände en konstig spänning i pannan, jag kastade mig utan att hinna tänka bort ifrån ryggen och insåg att åskmolnet nu kommigt obehagligt nära, och det började snart ochså att snöa. När jag nästan var nere besämde jag mig för att gena ner över ett litet snöfält tappade förstås fotfästet och gled ner på ärslet och sedan stopp i det första stenblocket nedanför, som tur var med fötterna först.
Men eftersom jag bara hade shorts på mig så var det ju inte så skönt med kallingarna fulla utav kornsnö, dessutom började jag blöda lite grann ifrån handlederna eftersom jag försökt bromsa fallet med händerna. Sedan mötte jag polaren som väntade i skydd under ett stenblock och vi gick till cyklarna, snön hade övergått till regn.
Jag som hade shorts, blöta gympaskor, keps och en tunn vindjacka, var nu så kall om händerna att jag varken kunde bromsa eller hålla i styret ordentligt varför jag i låg fart på den steniga grusvägen kör rätt ut i buskarna, resten utav färden till tältet gick bra.
Det var nog fem år sedan, 17 år gammal tror jag och hade ingen riktig koll på vad det finns för utrustning. Stegjärn och isyxa har jag skaffat senare, trots det har jag aldrig igen gjort en lika svår klättring.
 
"Fear of death is irrational. it is only a matter of when" från boken Ubuntu. Klart att man inte vill dö i förtid men dör man så är det ju ändå familjen som det är synd om, tycker iallafall jag.
I övrigt så tas döden på alldeles för stort allvar, dör man så dör man, that`s it.

Personligen tycker jag det är att gå för långt att att börja citera barnliga citat. Det finns skäl til varför de flesta inte är orädda då det finns ett överlevnadsvärde i det. Alltså är det inte alltid irrationellt. Killen i filmen gick för långt men saker och ting är inte svart på vit. Det värsta som kan hända är väl att man invalidiseras då friheten begränsas mycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.