Hur ska jag söka sponsorer?

Hej
om några år planerar jag att genomföra en kombinerad skid och seglingsexpedition till antarktis.
Detta kommer att bli dyrt och vid min låga ålder finns inte de pengar som behövs.
Hur ska jag då göra för att få sponsorer??

MVH/Rasmus
 
Låter som en häftig, men inte unik expedition...

Mina två öre:

När jag funderade på att jag sponsorer till min kappsegling (men sålde båten istället) kom jag fram till två sätt/sorters sponsorer..

Den ena är ren goodwill dvs en sponsor kan tänka sig att bidra på något sätt för att kunna säga att "jag hjälpte grabben genomföra det här". Du får ingen stor-spons, men många bäckar små...
I gengäld kanske en häftig bild att ha på väggen i butiken/på kontoret och ett litet föredrag på en personalfest/kundaktivitet krävs.

Det andra och svårare sättet är att verkligen ge ett mervärde för sponsorn. Men då då krävs det antagligen något unikt för att få tillräckligt med uppmärksamhet.

Nu till din fråga; den första kategorin hittar du nog lättast i din närhet. Prata med lokala företagare, gärna dom som driver en verksamhet som har anknytning till projektet på något sätt. Det är lättare att bidra med saker än rena pengar.
Den andra kategorin vet jag inte riktigt, men antagligen kräver det massor med mail man aldrig får svar på och ganska många telefonsamtal.
 
Senast ändrad:
Rasmus, du ska absolut göra försök att få sponsorer, men bli inte för besviken om du inte lyckas eller bara lyckas lite.

Fundera ut vad du kan erbjuda dem, en logo på den hemsida du kommer att skaffa, se till att du får skriva en artikel i någon tidning, eller flörta in dig hos någon tv-kanal, kan du lova att deras varumärken kommer att synasökar chanserna.

Som sagt, du är inte först att göra det du vill, men med lite tur och mycket arbete så kan du lyckas att få ett visst bidrag. Jag lyckades få några tusen när jag åkte motorcykel i syd-, central- och nordamerika och jag var absolut inte först om att göra det.

Samtidigt ska man ju ha klart för sig att man låser sig till viss del eftersom man lovar sponsorerna vissa saker.

Lycka till!!!
/Mattias
 
Sponsring

Jag tror att sponsring inte är lätt för någon att fixa idag. Det första du borde fundera över är vilken produkt är det du har att erbjuda den ev. sponsorn.
Är ditt projekt tillräckligt orginellt för att kunna garantera mediatid eller spaltutrymme. Eller är det så att du bör starta med att försök fixa media uppmärksamhet för att kunna garantera att din sponsor syns.

Vad vill du ha av din sponsor och vad erbjuder du i utbyte? Vad kostar det att planera och bygga upp projktet? Skall du bekosta detta med sponsorpengar, i så fall vad händer om du inte kommer tillskott eller blir tvungen att bryta? Vad är det du har sålt till sponsorn och vad innebär det om något av detta händer?

SISU har gett ut ett antal böcker avseende sponsring i och för sig för idrott men lite tips kan du säkert hitta där. Ett annat tips där man kan få lite insikt i sponsringens värld och som rör ett projekt som liknar ditt är en bok av Catharine Hartley Till båda polerna (utan skägg). Hon beskriver både hur hon gått tillväga och vilka problem m.m. som hon stött på. Nu verkar hon i och för sig i Storbritanien men jag upplever att vissa av grundproblemen är generella.

Sen tror jag att som slut kläm är den stora frågan fortfarande vad säljer du, vilken är din produkt och vem kan vara intresserade. Sen kan det vara två delat. Genom att skaffa mediatäckning kan du få en ny produkt att sälja till en annan målgrupp.
 
Det intressantaste i sponsingsvärlden är att orginalitet och personlig säljförmåga brukar vara de viktigaste faktorerna. Dvs föga orginella funktioner med med högt marknadsvärde för sponsorn kan ge fenomenala sponsorspengar. Så mitt råd är titta på problemet hur potensiella sponsorers ögon innan du kontaktar dem (många).
När man gör marknadsbedömningar och planerar för aktioner är omgivningsanalyser av största betydelse, som Zung Zhi skrev Känn dina motståndare...
Var beredd på att även med stort förberedelsearbete kommer du att få många nej och kanske. Men kan du tima dina framstötar till initsialt budgetarbete hos sponsorsaspiranterna har du automatiskt plussat på i dina chanser, tänk på att marknadsavdelningen i varje företag närapå lever sitt eget liv, även om den inte är klart definierad internt. Erfarenhetsmässigt är familjeföretag i en klass för sig själva, lättare, chefen bestämmer allt, men ger i förhållande till satsad tid minst, oftast beroende på lågt turn over.
Företagsregistret och byxbak är första stoppstället.
//J
 
har ni tips på hur jag kan göra resan unik?

/Rasmus

Tänk miljövänligt och modernt... Bygg din egna båt och tillverka dina egna skidor av återvunnit materiel från ex husbygge. Projektet blir garanterat unikt och får säkert mycket uppmärksamhet i media. Media = Bra sponsringsmöjligheter.

Ett annat alternativ är att planera resan väl och komma fram till vad du verkligligen behöver och därefter kontakta olika företag som har det. Förklara tydligt vad du är ute efter och även vad du kan ge i utbyte. Att bara få utrustning är svårt utan det går mer ut på att ingå i ett samarbete med ett företag. Du får utrustning och sedan ger du tillbaka något som kan vara bra för företaget. Bilder, lovar att skriva repotage till tidningar där utrustningen kommer med i bild, hemsida, kan ställa upp på mässor för företaget osv... Mer du kan ge tillbaka destu lättare är det att få sponsorer.

/Stellan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...