Samordning behövs mellan långloppsarrangörer!

Den 19 februari verkar bli en hektisk dag för långloppsåkare.

Eller vad sägs om:
Vikingarännet
Bergslagsrännet
Orsa 200K
Finland Ice Marathon

Alla samma dag!

Som grädde på moset ska Sollentunalopper köras söndagen den 20.

Långfärdsskridskosverige behöver ett förbund! Som åtminstone kan administrerar tävlingskalendern.
 
De flesta är nog glada om de överhuvudtaget lyckas genomföra loppet. Finns det bara en helg i feb med bra isförhållanden så gäller det att passa på.
 
Siven; sa:
Jag har bestämt förmig att det redan finns ett skrdskoförbund i sverige?

Ja men jag tror inte att så värst många långfärdsskridskoföreningar är med i Skridskoförbundet.

Solstaskäret i Karlstad är med, hur är det med övriga?
 
KLAGER; sa:
De flesta är nog glada om de överhuvudtaget lyckas genomföra loppet. Finns det bara en helg i feb med bra isförhållanden så gäller det att passa på.

Då vore det väl bra att sprida riskerna så att i alla fall något lopp blir av? Att just denna helg skulle vara den med bra is är ju rimligen inget som går att veta vid tidpunkten då datumen planeras in.

/andreas
 
ala; sa:
KLAGER; sa:
De flesta är nog glada om de överhuvudtaget lyckas genomföra loppet. Finns det bara en helg i feb med bra isförhållanden så gäller det att passa på.

Då vore det väl bra att sprida riskerna så att i alla fall något lopp blir av? Att just denna helg skulle vara den med bra is är ju rimligen inget som går att veta vid tidpunkten då datumen planeras in.

/andreas

Vikingarännet har flytande datum och det kommer de andra också att införa om de inte har det ännu.
 
ajn; sa:
Siven; sa:
Jag har bestämt förmig att det redan finns ett skrdskoförbund i sverige?

Ja men jag tror inte att så värst många långfärdsskridskoföreningar är med i Skridskoförbundet.

Solstaskäret i Karlstad är med, hur är det med övriga?

Och sen tror jag att vissa långfärdssskridskoklubbar skulle få problem med RF:s(riksidrottsförbundet) krav på anslutna föreningar. Tänker främst på att föreninger anslutna till RF ska vara öppna för alla.
 
ala; sa:
KLAGER; sa:
Vikingarännet har flytande datum och det kommer de andra också att införa om de inte har det ännu.

OK! Då är det ju lite av en annan femma...
/Andreas

Men om man kör med flytande datum så får man väl köra på ett "ledigt" datum. Annars blir det som nu att arrangemang med fastdatum hux flux får det största loppet på samma dag och en omöjlig konkurrens situation. Tänk om Vasaloppet skulle vara flytande, vilka konsekvenser det skulle få för övriga skidlopp.
 
Lokala eller utsocknes åkare?

Det är onekligen en intressant konkurrenssituation.

Sannolikt leder den till att antalet arrangörer och lopp minskar. Men det är logiskt med tanke på klimatförändringen.

Att ha en fast kalender vore oklokt av arrangörerna.

Att ha en flexibel organisation som kör när det finns is är också väldigt påfrestande för arrangörerna. Att rekrytera funktionärer på dessa premisser är nog inte lätt.

Sannolikt kommer deltagarna i allt mindre utsträckning att betala anmälningsavgift innan isen finns.

Att få många deltagare från Mälardalen till ett lopp i t ex Finland eller Dalarna blir sannolikt mer och mer knepigt om arrangörerna inte gör någon sorts gentlemens agreement om att inte utnyttja datum som sanktionerats av skridskoförbundet.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...