Kylskåpsmannen

Inget kylskåp, men...

I början av Augusti red jag en vecka i fjällen, utgick från Stugudal. På en hytta som heter Björneggen träffade vi en norrman i femtioårsåldern som var på väg från Nordkap till söder. Karln hade varit ute i fyrtio dagar när vi träffade honom. Ryggan vägde 32 kg och han gjorde 3-5 mil om dagen. Han hävdade att han inte brukade vandra särskilt mycket, utan att vandringen mer var en grej han fått för sig att han ville göra. Sträckan var tydligen ca 250 mil, fågelvägen!
Jag var impad i alla fall, men han hade i o för sig inte något kylskåp.
/Björn
 
Re: Tvättmaskiner då?

saxaren; sa:
Jaha, kylskåpsmannen. Vad säger man om det. Behöver han undsättning av vite riddaren?? Är han tysk? Jaaa, tydligen. Fast...vänta lite...jaha, jaså: tysk-amerikan. Hmmm, jag tänkte väl det. ;)

/Georg
:)

Precis: det enda som är värre en en tysk-tysk är förmodligen en tysk-amerikan! ;-)

Apropos Olivers efternamn, nedan en tysk liten Herr-vits:

- Vad är det för likhet mellan Greenpeace och en blondin?
- Beide sind gut zu Vögeln

I övrigt ger en titt pà killens hemsida intrycket av att verkar som det mâste râda en stark avsaknad av "seriösa" expeditioner att sponsra för närvarande!
Dock verkar ju pengarna gâ till välgörenhet, sà det kan ju vara OK iofs

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-08-28 kl 09:32]
 
Ornitologi.

malindo; sa:
Apropos Olivers efternamn, nedan en tysk liten Herr-vits:

- Vad är det för likhet mellan Greenpeace och en blondin?
- Beide sind gut zu Vögeln


Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-08-28 kl 09:32]

Hej Mats,

du är sannerligen bra insatt i tyskans ordlekar! Men i vitsdemokratins namn borde vi upplysa dem som inte har fattat poängen med fågeln och herr-vitsen.
;)

a) "vögeln" ("fågla") är ett vulgärt tyskt verb och betyder kn***a
b) "Vögeln" (med stort v) är dativ-plural-formen av det tyska substantivet "der Vogel" som givetvis betyder fågeln.

En vits dör när man förklarar den, men jag kan ju åtminstone försöka. Vi får inte glömma att tyska är ett otillåtet språk på Utsidan, vilket innebär att man står med ett ben i finkan när man drar en tysk ordlek. :)

Vitsen "tänder" bara muntligt i och med att man inte ser om v:et skrivas stort eller litet.

"Ich bin gut zu Vögeln." är fullständigt harmlös och betyder "Jag är vänlig mot fåglar."
"Ich bin gut zu vögeln" är däremot riktigt snuskig och betyder "Jag är bra att kn***a."

Vi stackars tyska män vet aldrig om fruntimmren pratar ornitologi eller om de är kåta.
Tänk om man missförstår saken!!! Det säkraste är nog att ha lite papper och en penna med sig för att be tjejen att skriva ner fågel-satsen. Sen är det bara att spana efter v:et. Stort v = ornitologi! Litet v = annat!

Va jobbigt att vara tysk! Nästa gång jag kommer till Sverige frågas jag förmodligen av mina vänner: "Tjena Georg! Har'u inget kylskåp med dig? Sjutton vad kufisk du har blivit!"

/Georg
:cool:
 
Syfte?

Raskesven; sa:
Han uppnår i alla fall sitt syfte; att få uppmärksamhet. Undrar vilka andra grejor han reflekterade över innan han bestämde sig för ett kylskåp:)

Har ni alla läst om han på http://www.dreamexperience.com/tdf_sv.html ?

Gör det!

I en lokaltidning här i "Norrland" säger Oliver att han älskar Sverige och att han efter expeditionen ska bosätta sig här.
Hans mål är knappast att få uppmärksamhet, snarare att skriva en reseguide om Sverige och att knäcka en del världsrekord och självklart som med alla andra äventyrare så är det en utmaning av dess like och ett stort äventyr!

Denna killen är naturlig, skänker alla sponsorpengar till UNICEF, lever av naturen osv...toppen tycker jag!

//Andreas
 
Re: Syfte?

bergholm; sa:
Raskesven; sa:
Han uppnår i alla fall sitt syfte; att få uppmärksamhet. Undrar vilka andra grejor han reflekterade över innan han bestämde sig för ett kylskåp:)

Har ni alla läst om han på http://www.dreamexperience.com/tdf_sv.html ?

Gör det!

I en lokaltidning här i "Norrland" säger Oliver att han älskar Sverige och att han efter expeditionen ska bosätta sig här.
Hans mål är knappast att få uppmärksamhet, snarare att skriva en reseguide om Sverige och att knäcka en del världsrekord och självklart som med alla andra äventyrare så är det en utmaning av dess like och ett stort äventyr!

Denna killen är naturlig, skänker alla sponsorpengar till UNICEF, lever av naturen osv...toppen tycker jag!

//Andreas
Låter på dig som om en strävan efter uppmärksamhet är av ondo. Det behöver det inte vara. Hur många sponsorer trot du att han hade fått, och hur många skulle ens någonsin få känna till att han skrivit en reseguide, om han inte uppmärksammades? Klart kylskåpet är med för att väcka intresse för hans aktiviteter. Varför skulle han annars bära omkring på kylskåpet? Om sen syftet är lovvärt eller inte är en annan sak.
 
Tyskamerikanen har dålig koll på dagens utbud.. Hallå - vakna upp och se UL-vågen!

mini_cooler.jpg


Den skulle t.o.m. min mormor kunna bära långt...
 
Alla hans tidigare ryggor har gått sönder hävdade han, så det enda alternativet fick bli kylskåp.

Det va vad han sa när han övernattade i Jönköping.

(Kan säga att jag lyfte lite i skåpet, och jag kan lova att jag hade inte burit det mer än nödvändigt)
 
Var tomt i kylskåpet..

Enda jag vet.. Var en polack med barnvagn åt Kirunafjällen en gång...

Västerlänningar är som vädret; De kommer -stannar ett tag - och försvinner...
 
Vän till Oliver.

Jag kan ta död på vissa saker om Oliver som spekulerar här.

Han bodde hos mig en natt när han passerade i Älvdalen (Norra dalarna).

Vad skulle ni bära i kylskåpet om ni gick runt Sverige? Tänk extra noga...

Och han expressar sig inte igenom Sverige som vissa tycks tro.

Han går till vare komuns turistbyrå. Alltså besöker han alla Sveriges komuner. Så det är inte fråga om att vandra längs Sverigeleden eller något liknande. Den totala vikten på kylskåpet ligger på 55 kg. Vilket har lett till att han vårdats två gånger på sjukhus för knäskador.

Tidigare expeditioner genomförda av Oliver Vogel:

Korsat Sibirien. Packningen bestod av: Egna kläder, sovsäck, Morakniv, 3 stålvajrar

Chiles kust på vindsurfingbräda (stod på en surf första dagen på expeditionen)

Åkt snowboard nerför div. isberg.

Killen är trevlig. Bete er väl mot honom och inte så typiskt svenskt som han har blivit bemött av tidigare svin.

/Oscar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.