Ledhundsjakt

det finns fler jägare än aktiv-jägare även om han glömmer det, kan bero på att man inte är en "riktig" jägare om man inte hatar vargar ;-)
 
Du behöver inte tappa sugen för att du får mothugg. Jag är inte emot nya ideer och jag läser gärna
vad du har att komma med. Jag är en relativt erfaren jägare, och har hållt på ganska länge.
Jag är nog den enda hittils här på tråden här som som jagar i vargbältet.
Dom flesta här på utsidan är jaktmotståndare, därför finns inte så många av min sort här.
Men jag har ingenting emot nya ideer eller damer som vill jaga (min dotter jagar t ex)
Men jag svarar som jag tycker och jag grundar det på allt jag lärt mig hittils, samtidigt som
jag är beredd att lära mig mer....

Jag tappar inte sugen pga sådana som dig, jag blir snarare sporrad men söker svar på andra ställen. Som det ser ut för min del så passar en Gråhund mig bättre en Jämten, Ledhund bättre en enlösjakt, ha hunden inomhus en i hundgård osv. DET tänker jag inte ändra på för att en sur gubbe som dig gnäller och idiotförklarar mig.
Jag tänker snarare på andra som är inne och läser, de får vatten på sin kvarn ang hur sura och ovänliga jägarna är och det tycker jag är trisst, eftersom det finns så otroligt många trevliga jägare, men de kommer aldrig till tals för de drunknar bakom sur gubbarna.
Det kanske är dags att vakna och inse att nya vindar blåser - varesig du vill eller inte.
 
det finns fler jägare än aktiv-jägare även om han glömmer det, kan bero på att man inte är en "riktig" jägare om man inte hatar vargar ;-)

:)jag gillar inte varg, men jag hatar dem inte. Anser mest att de är ivägen för mina intressen (egoistiskt jag vet) och att det är de som hindrar mig att köra löshund eftersom jag vill ha med min kompis hem när jaktdagen är slut.
90% av en jakthunds liv är ju inte jakt så då måste man ju se till att ge hunden ett bra och aktivt liv även resten av året.
Jag lär dessutom aldrig bli acepterad som en riktig jägare eftersom jag är kvinna, vill ha gråhund och jaga i lina. ;) Haha snacka om finn 3 fel i vissas ögon:) Visstja jag har en syntet bössa också - Sako, Finnlight 30.06
 
:)jag gillar inte varg, men jag hatar dem inte. Anser mest att de är ivägen för mina intressen (egoistiskt jag vet) och att det är de som hindrar mig att köra löshund eftersom jag vill ha med min kompis hem när jaktdagen är slut.
90% av en jakthunds liv är ju inte jakt så då måste man ju se till att ge hunden ett bra och aktivt liv även resten av året.

Jag har inget emot varg men jag fattar inte varför man lägger så mycket resurser på att skydda just vargen.. dessutom i traditionella jordbruksområden med mycket får osv.. strunt samma


Jag lär dessutom aldrig bli acepterad som en riktig jägare eftersom jag är kvinna, vill ha gråhund och jaga i lina. ;) Haha snacka om finn 3 fel i vissas ögon:) Visstja jag har en syntet bössa också - Sako, Finnlight 30.06

kör oxå en syntet sako i 30-06, mycket trevligt val.. tror att gnällrövarna är en utdöende ras, hoppas det i alla fall, ser en yngre generation jägare med bättre utbildning och värderingar.

7
 
.....
Dom flesta här på utsidan är jaktmotståndare, därför finns inte så många av min sort här.
....
Otroligt vilket skitsnack. Jag har varit med här i mer än ett decennium. De flesta här är inte alls några jaktmotståndare. Men du har tydligt behov av att måla upp en svartvit bild. Att inte tycka som du att vargen ska bort//hållas på dagens fnuttnovå, är inte att vara jaktmotståndare., så försök inte.

"Din" sort? Är din "sort" sorten som inte klarar av att anpassa jaktmetoden efter naturen, istället för att vurma för att anpassa naturen för den jaktmetod du tycker är formel 1.? Klarar du inte att ägna dig åt jakt under de totala förutsättningar som råder så är du redan av banan och får ägna dig åt annat.

Helt obegripligt att en naturintresserad person kan vara så blockerad, inte förmå lyfta blicken och uppskatta såväl varg som älg etc. Du kan ha jagat sedan vaggan, men någon riktig jägare är du inte. En riktig jägare klarar av att jaga även med rovdjur i skogen. Dessutom är jakt på rovdjur också jakt, vilket som bekant har ökat, om du inte bara är ute efter att fylla frysen. Försök anpassa metoder efter förutsättningar istället för förutsättningar efter metoder, det är en del av utmaningen.

Raskesven
 
Jag håller inte riktigt med om det. Inte är det särskilt populärt med jakt och det huggs ganska friskt om någon andas om viltvård osv. Många verkar tycka att naturen klarar balansen bra själv och att jägare är mordiska typer som skjuter allt som rör sig.

Edit: kan nog kanske hålla med om att de flesta inte bryr sig i jaktdiskussionerna men vissa ska skriva negativt så fort det dyker upp en jakttråd.

Otroligt vilket skitsnack. Jag har varit med här i mer än ett decennium. De flesta här är inte alls några jaktmotståndare...
 
Jag håller inte riktigt med om det. Inte är det särskilt populärt med jakt och det huggs ganska friskt om någon andas om viltvård osv. Många verkar tycka att naturen klarar balansen bra själv och att jägare är mordiska typer som skjuter allt som rör sig.

Edit: kan nog kanske hålla med om att de flesta inte bryr sig i jaktdiskussionerna men vissa ska skriva negativt så fort det dyker upp en jakttråd.

det är inte speciellt många på utsidan som är mot jakt.. några få är väldigt gapiga.. men dom är inte så många.. ganska liberal inställning till jakt skulle jag säga.
 
Otroligt vilket skitsnack. Jag har varit med här i mer än ett decennium. De flesta här är inte alls några jaktmotståndare. Men du har tydligt behov av att måla upp en svartvit bild. Att inte tycka som du att vargen ska bort//hållas på dagens fnuttnovå, är inte att vara jaktmotståndare., så försök inte.
"Din" sort? Är din "sort" sorten som inte klarar av att anpassa jaktmetoden efter naturen, istället för att vurma för att anpassa naturen för den jaktmetod du tycker är formel 1.? Klarar du inte att ägna dig åt jakt under de totala förutsättningar som råder så är du redan av banan och får ägna dig åt annat.
Helt obegripligt att en naturintresserad person kan vara så blockerad, inte förmå lyfta blicken och uppskatta såväl varg som älg etc. Du kan ha jagat sedan vaggan, men någon riktig jägare är du inte. En riktig jägare klarar av att jaga även med rovdjur i skogen. Dessutom är jakt på rovdjur också jakt, vilket som bekant har ökat, om du inte bara är ute efter att fylla frysen. Försök anpassa metoder efter förutsättningar istället för förutsättningar efter metoder, det är en del av utmaningen.
Raskesven

Tyvärr.. jag vill inte nedlåta mig till att sätta nån psykoanalys på nån av er, det är inte min stil,
men generellt finns det mer jaktmotståndare här på tråden än hos folk i allmännhet.
Dina rader här ovan tycker jag mer än väl belyser det.

Jaktmotståndarnas verktyg i idag är vargen. Det låter snyggare att vurma för varg än att anklaga någon för att"döda oskyldiga djur"

I extrema fall så handlar det om en ny "messias" som har kommit

Har man ett hyfsat blodomlopp i hjärnan så är det inte svårt att räkna ut att fri tillväxt av varg
och jakt i sverige är en hopplös kombination.

Men det är inte erat fel, ni kan inte påverka det och jag kan inte påverka det.
Det var Margareta Winberg som gjorde en blunder.
 
:)jag gillar inte varg, men jag hatar dem inte. Anser mest att de är ivägen för mina intressen (egoistiskt jag vet) och att det är de som hindrar mig att köra löshund eftersom jag vill ha med min kompis hem när jaktdagen är slut.
90% av en jakthunds liv är ju inte jakt så då måste man ju se till att ge hunden ett bra och aktivt liv även resten av året.
Jag lär dessutom aldrig bli acepterad som en riktig jägare eftersom jag är kvinna, vill ha gråhund och jaga i lina. ;) Haha snacka om finn 3 fel i vissas ögon:) Visstja jag har en syntet bössa också - Sako, Finnlight 30.06

Jag tror du du har laddat upp en massa fördomar om jägarkåren.
Vem bryr sig om en syntet-bössa? Kvinnor som jagar finns det, jag ser inga problem i detta.
Så länge dom gör sina sysslor som alla andra så funkar det väl.

Men du kan inte komma in i ett nytt gäng och påstå att dom har gjort fel hela tiden ända tills du
kom in i bilden, det är inte smart.

Om du vill gå med lina ser jag heller inte som några problem, det har praktiserats i alla tider.
Hunden blir nog inte glad eftersom den är framavlad som löshund.
Du kanske borde välja en annan hundras. Å andra sidan vill nog jaktlaget att du släpper
hunden ibland om det finns möjlighet. Och det vill du oxå tillslut..
 
Angående kvinnor och jakt.

Risken att dom blir dåligt behandade av gubbarna är nog försumbar. Snarare åt andra hållet.
Alltså artiga, hjälpsamma, fjäskiga.
Det är fel , det ska vara lika för alla annars är man inte med "på riktigt".

Skulle en nybörjarbrud skjuta en älg på ett grannpass så skulle jag erbjuda mig att hålla i klövarna.
men tarmpaketet får hon ta ur själv. (med vissa tips och råd)
Och sota gör alltid skytten..

Skulle bruden kräva nån speciell gräddfil pga av sitt kön så är det början på en konflikt.
 
Jag tror du du har laddat upp en massa fördomar om jägarkåren.
Vem bryr sig om en syntet-bössa? Kvinnor som jagar finns det, jag ser inga problem i detta.
Så länge dom gör sina sysslor som alla andra så funkar det väl.

Men du kan inte komma in i ett nytt gäng och påstå att dom har gjort fel hela tiden ända tills du
kom in i bilden, det är inte smart.

Om du vill gå med lina ser jag heller inte som några problem, det har praktiserats i alla tider.
Hunden blir nog inte glad eftersom den är framavlad som löshund.
Du kanske borde välja en annan hundras. Å andra sidan vill nog jaktlaget att du släpper
hunden ibland om det finns möjlighet. Och det vill du oxå tillslut..

Vilken tur att jag redan är med i ett jaktlag, där de andra gubbarna (även min egen gubbe) behandlar mig som en i gänget (dessutom arbetar jag med hund på heltid i en mansdominerad värld)
Man säger självklart intte till folk att de gör eller gjort fel, men man kan alltid fråga om det finns fler sätt att göra saken på;)
När har jag sagt att jag bara ska gå med hunden i lina?
Jag har frågat om man kan gå i lina först och släppa när man ser älgen eller ser på hunden att den är nära - men ingen har svaraat på det!
Vi har marker där det finns varg och marker utan varg norr om Luleå så jag tänkte köra löst där men i lina i vargmarkerna - jag har förstått att man kan få trånga sök när man blandar lina och lös så därför har jag frågat vidare här på forumet, men ingen har svarat på de frågorna heller.

Vårt jaktlag vill att jag kör i lina för både deras, min och hundens skull på den marken med varg för som de säger - hellre färre skjutna älgar den dagen en att hunden inte är med hem.

Syntetkolv är det en väldig massa gubbar som gnäller över - VVS = våga vägra syntet, Stockholms bössa, fjoll rekyl bössa osv. Smaken är som baken:)

Så du menar att hundarna i Norge är ledsna för att de är bandhundar?
Vad jag har förstått så har du aldrig kört bandhund mer en på eftersök? Varför svarar du då i en tråd som handlar just om bandhundar?
Det krävs mer av en bandhund och passskyttarna får större chans att skjuta. Framförallt om de är plaserade i bakvattnet av hundekipaget, eftersom de flesta älgar slår i vinden och vänder då upp mot passskyttarna.
Med löshund skjuter ju föraren i 60% av fallen så resten av jaktlaget blir ju mest åskådare!
 
Vilken tur att jag redan är med i ett jaktlag, där de andra gubbarna (även min egen gubbe) behandlar mig som en i gänget (dessutom arbetar jag med hund på heltid i en mansdominerad värld)
Man säger självklart intte till folk att de gör eller gjort fel, men man kan alltid fråga om det finns fler sätt att göra saken på;)
När har jag sagt att jag bara ska gå med hunden i lina?
Jag har frågat om man kan gå i lina först och släppa när man ser älgen eller ser på hunden att den är nära - men ingen har svaraat på det!
Vi har marker där det finns varg och marker utan varg norr om Luleå så jag tänkte köra löst där men i lina i vargmarkerna - jag har förstått att man kan få trånga sök när man blandar lina och lös så därför har jag frågat vidare här på forumet, men ingen har svarat på de frågorna heller.

Vårt jaktlag vill att jag kör i lina för både deras, min och hundens skull på den marken med varg för som de säger - hellre färre skjutna älgar den dagen en att hunden inte är med hem.

Syntetkolv är det en väldig massa gubbar som gnäller över - VVS = våga vägra syntet, Stockholms bössa, fjoll rekyl bössa osv. Smaken är som baken:)

Så du menar att hundarna i Norge är ledsna för att de är bandhundar?
Vad jag har förstått så har du aldrig kört bandhund mer en på eftersök? Varför svarar du då i en tråd som handlar just om bandhundar?
Det krävs mer av en bandhund och passskyttarna får större chans att skjuta. Framförallt om de är plaserade i bakvattnet av hundekipaget, eftersom de flesta älgar slår i vinden och vänder då upp mot passskyttarna.
Med löshund skjuter ju föraren i 60% av fallen så resten av jaktlaget blir ju mest åskådare!

Jag har fungerat som skjutledare i ett antal år. Ibland brukar jag kasta in förslag som: köp en
ny bössa/nytt kikarsikte/lämna in på service mm
Svaret blir ofta: Jag ska inte hålla på så länge till, grejorna får duga tills dess.

Ja det är riktigt att hundbandarna inte får skjuta. Ibland önskar jag som passkytt att dom
att dom går en längre sträcka innan dom släpper. Åtminståne tills dom ser var det barkar hän.

Hur det blir i framtiden är svårt att sia om. Vi har ett bra fungerande rapportnätverk om vargar
vilket har gjort att vi vet när vi kan släppa hundarna.
Men eftersom rovobsarna har ökat dramatiskt det sista året så går det väl åt h-e!

Jag själv äger ingen älghund, f ö finns det nog för litet urval av älghundsägare här för att du skall
få nåt uttömmande svar.