Granska Göran Kropp!!! Besök www.svt.se/mediemagasinet

Var kommer all den här bitterheten ifrån som blossar upp överallt i stugorna så fort någon sticker ut lite från mängden ?

Om alla förbannade gnällkärringar kunde ägna sig åt sina egna liv och kanske lägga den tid de använder för smutskastning av andra till att göra något positivt som är till glädje för sina medmänniskor så skulle det här landet vara en betydligt trevligare plats att bo på.

Det är precis som Ludmilla debatten, från att varit oehört hyllad av alla sportjournalister ska hon nu hängas ut och anklagas för allt möjligt. När alla sedan fått häva ur sig hur besvikna de är och hur Ludmilla förstört deras liv, så är det dags att leta upp nästa syndabock och kräka ur sig samma klagosång om igen.

Det är tydligen jävligt lätt för alla små lönnfeta nejsägare, vars största bedrifter i livet varit att vinna 20kg kaffe på bingolotto, att förstå vad det vill säga om att sätta upp stora mål, träna målmedvetet under lång tid för att sedan göra ett försök att förverkliga sina drömmar.

Om nu Kropp skulle ha skarvat lite i sina historier vid något tillfälle, so what ? Det får väl stå för honom, det är något han får leva med.

Vad personer som Kropp och Ludmilla gjort för det här gamla landet är stort - ta istället varje chans ni får att visa tacksamhet och respekt och låt er själva inspireras till stordåd.

Man blir så trött...

/C
 
Negativa till Kropp- skriv och förklara

Åtskilliga av oss, däribland jag, hatar Jantelagen. Men jag är mycket nyfiken på att förstå Jantelagen bättre, så jag tycker det är lite synd att vi verkar ha skrämt bort jantelagarna.

Kan någon förklara för mig varför det är så irriterande att någon annan hittar på något som inte är annorlunda (inte jordnära)? Själv är jag ju övertygad om att varje annan människa är bättre än jag på något område, så sådana tilltag stör mig inte.

Jag håller också absolut med att vi bör vara mycket noga med att granska granskarna, då jag tycker att svenska journalister bara blir allt sämre på att ge en opartisk bild. De får ju rent av till det så att det är polisen som orsakar kravaller, eller att 11 september nog var rätt och riktigt då det drabbade USA.
 
Hype

För det första tycker jag det är helt fel att jämföra Ludmilla och Kropp. Ludmilla är en (två gånger, för ni tror väl verkligen inte på att det var hennes man första gången?) avslöjad fuskare. Kropp kan på sin höjd anklagas för några små, ofrivilliga, faktafel...

Har man blivt så hypad som Ludmilla så är det väl inte så konstigt att man blir rätt nerskriven när det visar sig att allt byggde på fusk?
Visst häxjakten har kanske gått för långt men det gjorde hypen också - och då var det ingen som klagade.

I Kropps fall däremot, så är det bara pinsamt att höra vilka veka argument och "bevis" hans belackare har att komma med...
[Ändrat av Tompak 2001-12-07 kl 12:44]
 
Kamelhårsstrumpor

Jag har polare i cykelbranschen som precis som vissa här säger sig ha belägg för att fubb skall ha förekommit under den berömda everst expeditionen. Oavsett vad som sägs så är det en jävla grej att cykla till himalaja å sen bestiga everest utan syrgas.. Min fråga är... Vem har hår nog i arslet att göra motsvarande?
 
Ankdamm,javisst,men låt oss se det i nrätt perspektiv

I Sverige, en ankdamm, ett litet land. Visst har Göran Kropp gjort en bedrift. I svenska mått. Så som vi behöver hjältar nu. Men i ett internationellt perspektiv finns han inte. Tala med GEO magazine, National Geographic, Outside Magazine och de stora tidningarna som jämför s.k bedrifter världen över. I deras s.k listor finns bara 2 svenskar omtalade på 90-talet om som de anser tillför världen som helhet intresse. Inte bara bedrift, utan intresse.Det är Mattias Klum, fotograf, och en helt okänd man för mig, Mikael Strandberg, som jag hittade på dessa sidor, och såg då denna diskussion. När man kollar honom ser man att han tillbringat 9½ år på expedition! Då talar vi perspektiv.

Helt okänd i vårt land. Varför berättar ingen om honom?

Christer - journailst i Hong Kong
 
Mikael Strandberg

Christer, jag har också funderat på varför Mikael Strandberg är så pass okänd som han är (under senare år har han och hans fru blivit mer kända genom TV-program etc. men i jämförelse med Kropp är han okänd)... Hans bedrifter är inte sämre än Kropps men har kanske en annan vinkling. Kropps cykelresa till Himalaya är imponerande, men ändå inget speciellt om man jämför med Strandbergs äventyr. Hans cykelresa från Chile till Alaska t.ex. innehåller helt osannolika händelser, som t.ex. ensambestigningar av höga bergstoppar, när han åt tomatsoppa en månad i sträck (eftersom det inte fanns något annat att köpa) och hur han fick hugga sig fram genom djungeln med cykeln eftersom det inte fanns vägar.

Lokalt är Strandberg väl känd eftersom han hörts mycket i Radio Dalarna men han har nog inte lanserat sig själv lika hårt som Kropp. Sina föredrag har han bl.a. hållit i små bystugor långt från kändiskvarteren (jag lyssnade på honom i Häradsbygdens bystyga, och medelåldern på lyssnarna var inte under 40 - om man så säger!)

Den som läser hans böcker inser snart att han är väldigt "undervärderad" som äventyrare - i Sverige!
 
En tanke bara...

När det gäller jämförelsen mellan Strandberg och Kropp. Kan det vara så att det som Kropp vill göra kostar mer pengar? Everestavgifter och nordpolsutflykter lär inte vara gratis föär det är rätt extrema grejer. Strandbergs prestationer är beundransvärda men inte kostnadskrävande på samma sätt. Strandberg har kanske därför inte i samma behov av att maknadsföra sig själv då han inte behöver dra in lika mycket pengar. För Kropp kan det kanske vara en förutsättning att synas tillräckligt mycket så han lockar sponsorerna, annars har han inte råd.

En annan underskattad äventyrare är Sven Lundin (Numera Sven Yrvind) Erövrat de mest prestigefyllda utmärkelserna inom seglarvärlden. Min favorit! Läs hans bok "Bris".

Trevlig Helg!

Anders
 

clindh

Forumvärd
Notera

Notera att den medlem som började denna diskussionstråd och framförde den saftiga kritiken har bett att få avsluta sitt medlemsskap här, istället för att fortsätta diskussionen. Så förvänta er ingen forsatt argumentation från det hållet...
 
Tack!

Hej På Er!

Ansvarig för Utsidan,jag har glömt mitt lösen, så jag har gjort ny. Hoppas det är ok. Jo, tack till er alla som har svarat poå mitt inlägg. Jag har forskat lite mer i denne okände man och kommoit i kontakt med folk inom min genre som känner honom. Lugn dalmas tydligen som lever upp i vildmarken med sin fru och sin hund. De lever på att föreläsa. Det verkar som han skiljer sig från Kropp på så vis att han ser sig som upptäcktsresande, det han är känd för hos National Geographic, och inte som äventyrare idag. Han är ju en mycket begåvad filmare och författare idag. KLropp har andra som gör dessa jobb. Så de är på så vis olika. Jag har läst hans massajsajt nu och förstååt av SVT Presstjänst att han kommer med en film nu efter nyår som de satsar mycket på och som skall vara en sensation. Jag har mailat till honom, men inget svar. Jag kan säga att jag håller på att skriva en artikel om Världens mest modiga personer. Och han är en av dem. 9 år på Exåpedition, det är fantastiskt. Jag har även nu läst om Kropp och han verkar vara en missförstådd kille som är mycket hygglig och skicklig på att sälja sig själv. Men de bägge lever gott på vad de gör. Få förunnat. Då måste man nog sticka ut. Jag har kan jag tala om "hittat" en australiensare som heter Tim McCarthy-Snipes, som en jämförelse m,ed Kropp som cyklade och gick upp. Tim gick fårn bergets flöde, bar allt själv, gick upp och gick hela vägen tillbaka. Även det fantastiskt.

Tacksam om ni kan skriva ned mer namn än Klum, Strandberg och Kropp. Norge har ju flera som distanserar nästan alla dessa utom de två första. Om man skall tro National geographic.

Tack!

Jag längtar hem!

Crister
 
Ändring

Jag fick just en hop med information om Göran Kropp. Och Outside Magazine USA kände till Göran Kropp och hade skrivit om honom. Där ser man!

Ledsen att jag kr¨ånglar till det hela!

Crister.
 
Re: Kamelhårsstrumpor

LOBO; sa:
Oavsett vad som sägs så är det en jävla grej att cykla till himalaja å sen bestiga everest utan syrgas.. Min fråga är... Vem har hår nog i arslet att göra motsvarande?

Ja inte jag iallafall. Men jag är full av beundran av de som klarar det. Men att då gå över till avundsjuka och baktaleri tycker jag är lite illa.

KAn man inte ta folks bedrifter som en positiv sak. Måste man alltid försöka hitta/hitta på konstigheter?
 
Kropp känd även utomlands!

När jag var i Skottland i somras köpte jag en tidning (minns inte vad den hette), i stil med Utemagasinet, dvs inte en ren klättertidning men med vissa sådana inslag. Där hade de en artikel på ca. 3 sidor om Göran Kropp, enligt den artikeln var han tämligen ensam om sina enorma prestationer. Han är alltså inte helt okänd utomlands, och att påstå att han inte är en av sveriges mest framstående äventyrare är väl lite magstarkt. Att han inte finns med i t.ex. National Geographics kan ju bero på att han inte är en upptäckare och fotograf på samma sätt som Klum och de andra inom hans område.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...