Bilder på din utrustning

En av tyska DAM-s hyfsade metrullar från slutet av 70-talet: DAM Quick 2000.

En "lustig" detalj gällande bromsen är att den delvis består av lameller tillverkade i asbest!?! Inte så hälsosamt men ack så bra när det gäller effektiv bromsverkan ;).
 

Bilagor

  • Min DAM Quick 2000.jpg
    Min DAM Quick 2000.jpg
    60.6 KB · Visningar: 843
  • Min DAM Quick 2000, 2.jpg
    Min DAM Quick 2000, 2.jpg
    45.4 KB · Visningar: 838
  • Min DAM Quick 2000, 3.jpg
    Min DAM Quick 2000, 3.jpg
    45.8 KB · Visningar: 849
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 841
Kommer ihåg att min kusin hade dam rullar. Han bor och fiskar i Tanaelv efter grovlax och hävdade just att bromsen var bra. Hasplar på den tiden var i allmänhet inget vidare jämfört med multirullar
 
Kommer ihåg att min kusin hade dam rullar. Han bor och fiskar i Tanaelv efter grovlax och hävdade just att bromsen var bra. Hasplar på den tiden var i allmänhet inget vidare jämfört med multirullar
Så är det. På den tiden fanns det inga andra märken som kunde mäta sig med DAM-rullar när det gällde jämn och stark broms.

~Paul~
 
2. Ett tips är att i stället för originalspolarna (som gärna går sönder/spricker
av trycket som en nylonlina utsätter dem för i samband med längre förvaring)
gå över till metallspolar! T ex från: Vintage Fishing Tackle
~Paul~
Tack Paul!
Nu har aluminiumspolarna till min gamla Cardinal 57 kommit med rek från Storholmen,
och vilka imponerande högkvalitativa produkter de är! Förefaller att vara absolut perfekta för sin
uppgift, och med sin svarteloxerade aluminiumlegering så lär dom hamna i samma klass på material-
livslängd som rullen själv.

Om det sedan dyker upp någon som tillverkar de två bygeländarna (vad de nu egentligen kan heta*)
i aluminium - så lär rullen få ett evigt liv. Ja, åtminstone ett par tre människogenerationer framåt...
*De påstås vara nästa del, efter spolarna, som åldras och riskerar spricka i plasten vid ovarsam
hantering - sånt upptäcker man när allt som står skrivet ute på nätet studerats...

Nu ska jag bara lokalisera en Cardinal 52 också, helst från sent i det där enda tillverkningsåret.
Till mitt lilla hundragrams 6' teleskopspö i Alaskasäcken...

PS
Ska det bli bättre än så här, ja då får man nog slanta upp tusenlapparna för en Suverän...
 

Bilagor

  • PICT8911-72dpi.jpg
    PICT8911-72dpi.jpg
    46 KB · Visningar: 875
Ambassadeur 6600

Min första multirulle. Tror den är från 1977. Tumtangent och högre utväxling än en vanlig. Det är taget många stora atlantlaxar på denna mycket fina rulle.
 

Bilagor

  • IMG_0121.jpg
    IMG_0121.jpg
    31.8 KB · Visningar: 659
  • IMG_0124.jpg
    IMG_0124.jpg
    30.4 KB · Visningar: 664
OK, då är alltså kompletteringshandlandet avklarat...
Lika bra att få det gjort medans det fortfarande finns grejer att få tag i!

Så;
ABUGarcia helsvarta femti-haspelserie, kompletterad med moderna aluminiumspolar.
Alla fyra är av den sena (slutliga) utformningen med tyst backspärr.
Tidsstämplade 810600 (52), 811205 (55 & 57) samt 820205 (54).

[För mig som är högerhandsvevare så gick naturligtvis hundrafemti-serien bort direkt.
Det var inte helt trivialt att få tag i 'rätt' rullar av 'rätt' generation och till 'rätt' kostnad...]

Än en gång, tack för tipset om spolarna Paul!

PS
57:an och 52:an liggande alldeles bredvid varandra - ser klart komiskt ut, som David och Goliat ... ;)
 

Bilagor

  • PICT8920-72dpi.jpg
    PICT8920-72dpi.jpg
    48.5 KB · Visningar: 618
Min första multirulle. Tror den är från 1977. Tumtangent och högre utväxling än en vanlig. Det är taget många stora atlantlaxar på denna mycket fina rulle.
En välanvänd kompis :)

Själv äger jag några stycken av din rulles "lillebror", nämligen 5600-varianten.

Min personliga favorit är dock modellen 5000D. Rullen är byggd på en direktdriven drevplatta. Det betyder att bromsen aktiveras när fisken drar ut lina på ett annorlunda sätt, genom att veven går baklänges. Så oavsett hur lätt eller tung broms man har så är invevningskraften opåverkad.

Den kunde jag självklart inte låta bli att trimma med diverse nymodigheter som Avail-spole, keramiska hybridlager, lättat linförarhjul med kullager, lätt linspridare med keramisk knivbult, kullagrad kolfibervev, samt kolfiberlameller i bromsen. Det enda jag inte brytt mig om var att byta till kullagrad evighetsskruv. Detta är ett medvetet val eftersom mina erfarenheter av denna variant inte är särskilt fördelaktiga.

Hur som helst, rullen är mycket stabil och kastar långt. I klass med moderna rullar eller t o m bättre ;).
 

Bilagor

  • Min trimmade Amba 5000D.jpg
    Min trimmade Amba 5000D.jpg
    32.9 KB · Visningar: 567
  • Min trimmade Amba 5000D, 2.jpg
    Min trimmade Amba 5000D, 2.jpg
    34.9 KB · Visningar: 566
  • Min trimmade Amba 5000D, 3.jpg
    Min trimmade Amba 5000D, 3.jpg
    41 KB · Visningar: 562
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 561
OK, då är alltså kompletteringshandlandet avklarat...
Lika bra att få det gjort medans det fortfarande finns grejer att få tag i!

Så;
ABUGarcia helsvarta femti-haspelserie, kompletterad med moderna aluminiumspolar.
Alla fyra är av den sena (slutliga) utformningen med tyst backspärr.
Tidsstämplade 810600 (52), 811205 (55 & 57) samt 820205 (54).

[För mig som är högerhandsvevare så gick naturligtvis hundrafemti-serien bort direkt.
Det var inte helt trivialt att få tag i 'rätt' rullar av 'rätt' generation och till 'rätt' kostnad...]

Än en gång, tack för tipset om spolarna Paul!

PS
57:an och 52:an liggande alldeles bredvid varandra - ser klart komiskt ut, som David och Goliat ... ;)
Vackert, grattis! Nu har du i princip allt för resten av ditt liv. Inte helt gratis dock ;).

Hur som helst. En fin samling nostalgirullar som faktiskt "fiskar" riktigt väl!

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka, bara kul!
 
En välanvänd kompis :)

Själv äger jag några stycken av din rulles "lillebror", nämligen 5600-varianten.

Min personliga favorit är dock modellen 5000D. Rullen är byggd på en direktdriven drevplatta. Det betyder att bromsen aktiveras när fisken drar ut lina på ett annorlunda sätt, genom att veven går baklänges. Så oavsett hur lätt eller tung broms man har så är invevningskraften opåverkad.

Den kunde jag självklart inte låta bli att trimma med diverse nymodigheter som Avail-spole, keramiska hybridlager, lättat linförarhjul med kullager, lätt linspridare med keramisk knivbult, kullagrad kolfibervev, samt kolfiberlameller i bromsen. Det enda jag inte brytt mig om var att byta till kullagrad evighetsskruv. Detta är ett medvetet val eftersom mina erfarenheter av denna variant inte är särskilt fördelaktiga.

Hur som helst, rullen är mycket stabil och kastar långt. I klass med moderna rullar eller t o m bättre ;).


Mycket läcker rulle !
 
Nja, jag har ingen dedicerad havsfiskeutrustning och heller ingen multiplikatorrulle.
(Och jag har aldrig kommit över problemen med en jäkla Record [1600?] multiplikator som
farsan gav mig på mitten av 60-talet - som han fick tillbaks när jag fick en Abumatic 120...)
Så multiplikatorrullar är som grekiska för mig. Blev expert på att klippa bort skatbon dock.
Aldrig mer...
Hjälp! Den där rullen förföljer mig!

Vi håller på att rensa ur bostaden efter min avlidne far - och vad hittar vi om inte en liten trälåda med
allt det där som behövdes för en evighet sedan när skeddrag o.dyl. var något man tillverkade själv
--- och den där Recorden!!! I sin kartong - med instruktionstrycksaken under sig... Kostade visst 35:50
när han köpte den.

Parentetiskt; jag mindes rätt om modellen - det var/är en 1600C... Så nu har jag en multiplikatorrulle
- med 40-50 år gammal lina på... :(
 

Bilagor

  • PICT8942B-72dpi.jpg
    PICT8942B-72dpi.jpg
    78.2 KB · Visningar: 474
Hjälp! Den där rullen förföljer mig!

Vi håller på att rensa ur bostaden efter min avlidne far - och vad hittar vi om inte en liten trälåda med
allt det där som behövdes för en evighet sedan när skeddrag o.dyl. var något man tillverkade själv
--- och den där Recorden!!! I sin kartong - med instruktionstrycksaken under sig... Kostade visst 35:50
när han köpte den.

Parentetiskt; jag mindes rätt om modellen - det var/är en 1600C... Så nu har jag en multiplikatorrulle
- med 40-50 år gammal lina på... :(
Beklagar sorgen!

Jag antar att du inte kommer att använda dessa fiskeprylar? Skulle ju vara synd. Personligen skulle jag lämna allt som det är.

Fin bild!

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norgefiskaren Bilder från där du bor Fiske 76
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1

Liknande trådar