Nordpolen - Nybörjare

10 mil. Kan beroende på isförhållandena vara alltifrån 5 dagar till 3 veckor. Dessutom rör sig isen med havsströmmarna, så 10 planerade mil kan bli både 5 och 15. Lär finnas exempel på folk som gått och gått, men aldrig kommit till polen... Efter 15-20 km en dag så har de gått och lagt sig, och vaknat längre från polen än de var när de startade sin senaste dagsmarsch. Och inte bara en dag. Kanada har närmast till polen, men motström. Ryssland längre, men medström. Å andra sidan har isen haft dålig landkontakt mot Ryssland senaste åren.

Men, som sagt var, skidandet är den enklare delen, den råfuktiga kylan är det som ställer till det. Så mycket vinterträning i Norrland, företrädesvis på blötmyrar, och sedan är det bara att bestämma tids- och ambtionsnivån. Antingen 60 dagar med full pulka, eller en 10-dagars sightseeing-trip. Sceneriet är likaartat. Ha det så kul!

Odd
 
Tack för ditt input, oddbol! Mycket att ta ställning till! Bra att allt luftas här i planeringsstadiet så det inte blir för stora överraskningar sen!

MVH
Henrik
 
Av ren nyfikenhet:
Är det någon av er som svarar i tråden som har egen erfarenhet av det hela eller är det som i många andra fall här på utsidan att folk skriver "erfarenheter" som är lästa i bok eller på internet motsvarande?
 
Naturligtvis har jag egna erfarenheter, d v s jag har verkligen sett TV-programmet som jag hänvisar till.
 
Pga att först sommaren kom tillbaka och att jag nu måste förbereda mig för skolstart, har gjort och gör att jag inte är så aktiv just nu, men jag återkommer!

Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peaken NORDPOLEN Brittiska prinsens hjältar Expeditioner 9
Ayreon kilimanjaro för nybörjare? Expeditioner 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.