Ledhundsjakt

man lär hundarna människospår(om man vill lära dom människospår annars är det skitsamma) innan viltspår, viltspår är sjukt mycket enklare för hunden än människospår.. eftersök är utmanande på så många andra sätt än ett vanligt spår, svårt att jämföra.

Du har säkert rätt i det, men om någon med viltspårhund är sugen att prova så går det ju bra:

-OM DU SPÅRAR VILT MED DIN HUND OCH VILL ATT VI SLÄPAR EN KLÖV, TASS ELLER SKINNBIT I SPÅRET SÅ ÄR DET INGET HINDER (DÄR FÖRSVANN DEN URSÄKTEN FÖR ALLA EFTERSÖKSEKIPAGE).

Vad jag förstod av Tobias Gustavsson, som är en av de ansvariga bakom projektet SWDI, är det ytterst få, om ens någon, som vågat försöka.

Jag undrar varför? Ni som har kompetenta eftersöksekipage i jaktlagen, vore det inte värt ett försök?
 
Du har säkert rätt i det, men om någon med viltspårhund är sugen att prova så går det ju bra:

-OM DU SPÅRAR VILT MED DIN HUND OCH VILL ATT VI SLÄPAR EN KLÖV, TASS ELLER SKINNBIT I SPÅRET SÅ ÄR DET INGET HINDER (DÄR FÖRSVANN DEN URSÄKTEN FÖR ALLA EFTERSÖKSEKIPAGE).

Vad jag förstod av Tobias Gustavsson, som är en av de ansvariga bakom projektet SWDI, är det ytterst få, om ens någon, som vågat försöka.

Jag undrar varför? Ni som har kompetenta eftersöksekipage i jaktlagen, vore det inte värt ett försök?

jag har en utbildningspartner, varför skulle man lägga 5 minuter på swdi, inga referenser, inget.. tomt.. en luftballong..
 
Jag som följer tråden som novis tyckte att det där "erbjudandet" inte var så säljande. Mer hot eller klargörande om att man inte får ha prestige och ev. får stå där med skammen om det går åt h-vete. Dessutom till priset 3000 kr :)
 
Tyckte inte heller det var så konstigt att inte så många antagit SWDIs utmaning. Dyrt, går bara på en ort, och innebär väl ingen större berömmelse om man lyckas eftersom i princip ingen känner till det (mig veterligen).

Jag skulle ju inte lägga 3000 spänn+resa på det iaf även om jag hade en hund som skulle kunna klara det. Finns roligare saker att göra med de pengarna ;).
 
Förstår piken :cool: Jag funderar faktiskt på att anmäla mig med min Cocker Spaniel.
Ska inte du anmäla dig ?

Nej jag kommer inte att anmäla mig.
På spårträning brukar vi sammarbeta, - man lägger spår åt varandra. Det kostar nästan inget.
Man bör ju börja spårträna
med en ung jakthund innan man släpper den. Dock inte så långt i början.

Svårigheten för hunden är ju hur man lägger spåret, t ex över berghällar, skarpa vinklar,över bäckar osv.
Om inte hunden tappar spåret så går den i princip hur långt som helst. 15 km spårning är mera en utmaning för föraren.
Skulle jag berätta i klubben att jag spårat 15 km och betalat 3000,- så tror dom (får dom reda på) att jag är knäpp.
15 km är inte relevant på ett vilteftersök. För människosök kanske det är det.
 
jag har en utbildningspartner, varför skulle man lägga 5 minuter på swdi, inga referenser, inget.. tomt.. en luftballong..

Tobias Gustavsson är en rätt tungt meriterad etolog och och involverad bl a i forskning och utvärdering av boskapsvaktande hundar (pdf).

Tobias Gustavsson, Jens Karlsson och Jessica Åberg driver tillsammans med kollegan Lars Fält forskningsprojektet "Projekt - Arbetande hundar, SLU" samt SWDI. De är ansvariga för planering, utbildning och utveckling av de statliga tjänstehundekipagen inom rovdjursförvaltningen i Sverige och Norge. De har även skrivit boken "Spårhunden och lukterna". Utöver detta håller de varje år ett stort antal föreläsningar och kurser i bla spår, specialsök och etologi för myndigheter, organisationer och högskolor både i Sverige och andra länder.

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet/Tidigare-projekt/Eftersoksprojektet/Forskningsgruppen/

Kan hålla med om att SWDI:s hemsida inte ger mycket referenser. Jag trodde dock att han var hyfsat känd i hundkretsar. Egentligen bryr jag mig inte. Jag har inte ens en hund :) Jag hörde bara Tobias föreläsa på Grimsö bland annat om hur de jobbat med kvalitetssäkring av eftersökshundar i det Skandinaviska Björnprojektet och jag blev oerhört imponerad över vad vissa hundar kan klara av. Han är för övrigt en väldigt bra föreläsare, så innan han avfärdas och innan ni anmäler er och era hundar till utmaningen kanske det kan vara en idé att lägga namnet på minnet och om tillfälle ges höra honom föreläsa.

I samband med föreläsningen nämnde han utmaningen och i mina öron låter det oerhört svårt...

Nej, jag har inga kopplingar till vare sig SWDI eller Tobias Gustavsson.
 
det finns hur många sådana här som helst.. jag använder en annan resurs med liknande "CV"..men att instifta egna standarder och sånt, lite förmätet men varför inte sikta mot stjärnorna..
 
Förresten... Hittade lite info om kvalitetssäkringsarbetet av björnspårande hundar.

Svensk Jakt (pdf)

Jag är inte så imponerad av de deltagande ekipagens förmågor.

Totalt 29 hundförare deltog i studien. Hundförarna utför eftersök på björn och är professionella
eftersöksjägare. De svenska deltagarna var utvalda av länsstyrelsen och Jägareförbundet från
sju björnlän. Utöver dessa var fem hundförare från det svenska dovhjortprojektet och två hundinstruktörer inbjudna till att utföra spårningar.



När försöket blev utfört första gången 2007 fann vi att andelen lyckade spårningar var 49 procent. Lyckad spårning fram till första tapp var 214 meter. Detta betyder att ekipagen spårade björn endast hälften av den tid de spårade, och att de bara skulle ha spårat 214 meter om de inte fick hjälp att hitta tillbaka till spåret.

Forskningsrapporten

Fast vad detta har med ledhundsjakt att göra vet jag egentligen inte ... Ursäkta urspårningen ;)
 
Förresten... Hittade lite info om kvalitetssäkringsarbetet av björnspårande hundar.
Svensk Jakt (pdf)
Jag är inte så imponerad av de deltagande ekipagens förmågor.
Totalt 29 hundförare deltog i studien. Hundförarna utför eftersök på björn och är professionella
eftersöksjägare. De svenska deltagarna var utvalda av länsstyrelsen och Jägareförbundet från
sju björnlän. Utöver dessa var fem hundförare från det svenska dovhjortprojektet och två hundinstruktörer inbjudna till att utföra spårningar.

När försöket blev utfört första gången 2007 fann vi att andelen lyckade spårningar var 49 procent. Lyckad spårning fram till första tapp var 214 meter. Detta betyder att ekipagen spårade björn endast hälften av den tid de spårade, och att de bara skulle ha spårat 214 meter om de inte fick hjälp att hitta tillbaka till spåret.
Forskningsrapporten
Fast vad detta har med ledhundsjakt att göra vet jag egentligen inte ... Ursäkta urspårningen ;)

Spårning av björn kräver särskilda kvaliteer på ekipaget. Många hundar är rädda för björn.
För dom måste det kännas galet att närma sig en sån.

Vi några tillfällen så sammarbetade jag med en förare som hade en attack-hund.
Min gick klock-rent på spåret. När man man var väldigt nära så hade min hund tendens
till att ge ifrån sig nåt ljud (vilket är förbjudet)
Då släppte vi attack-hunden (på rådjur) Om hunden kom tillbaka efter 10 min så har
rådjuret bevisat sin fysiska förmåga och söket avbryts. Såvida vi inte har några andra tecken på att djuret är skadat.
Har rådjuret ett ben borta så kommer hunden ikapp rådjuret och dödar det.
Attackhunden var en dålig spårare, den ville helst gå i vind och var för ivrig för att ha nosen i backen.
 
Fast vad detta har med ledhundsjakt att göra vet jag egentligen inte ... Ursäkta urspårningen ;)

På sätt och vis så kanske det har det. En bra spårhund är kanske en dålig jaktbandhund.

Om jag låter min hund följa ett spår i skogen så vet jag inte om det är ett tänkbart jaktobjekt.
Spåret kan ju vara gammalt. Om hunden börjar skaka och gnälla så är det nära men först då..

Släpper jag hunden så kan den följa ett gammalt spår och senare växla över till ett färskare
längre bort. Men då har den ringat runt ganska långa sträckor.

En jaktband-hund kanske ska vara lite loj och kräsen på spåret. Accepterar bara superfärska spår. Och helst ta upp i vind.
 
Tråkigt

tycker den här tråden spårat ur och mest handlar om vem av förarna som är bäst på sitt.
Varför inte hjälpa varandra med erfarenheter och ideer?
Vi har ju alla samma mål men kanske på olika vägar!

Jag ser samma trend här som för många nya jägare - det är svårt att komma med i jaktlaget, få följa med en erfaren hundförare eller ens ställa frågor och få svar utan att idiotförklaras.
Vilka ska då ta över när ni inte orkar jaga längre? Sthlmarna som vill ha mer varg och inga löshundar?
 
tycker den här tråden spårat ur och mest handlar om vem av förarna som är bäst på sitt.
Varför inte hjälpa varandra med erfarenheter och ideer?
Vi har ju alla samma mål men kanske på olika vägar!
Jag ser samma trend här som för många nya jägare - det är svårt att komma med i jaktlaget, få följa med en erfaren hundförare eller ens ställa frågor och få svar utan att idiotförklaras.
Vilka ska då ta över när ni inte orkar jaga längre? Sthlmarna som vill ha mer varg och inga löshundar?

Du behöver inte tappa sugen för att du får mothugg. Jag är inte emot nya ideer och jag läser gärna
vad du har att komma med. Jag är en relativt erfaren jägare, och har hållt på ganska länge.
Jag är nog den enda hittils här på tråden här som som jagar i vargbältet.
Dom flesta här på utsidan är jaktmotståndare, därför finns inte så många av min sort här.
Men jag har ingenting emot nya ideer eller damer som vill jaga (min dotter jagar t ex)
Men jag svarar som jag tycker och jag grundar det på allt jag lärt mig hittils, samtidigt som
jag är beredd att lära mig mer....