Ledhundsjakt

Det står i boken att man inte ska vänta 1-2 timmar med att starta ett eftersök.
1-2 timmar är ju gängse normen för att djuret ska inta viloläge.
-Denna rekommendation sticker ut...
Han skriver att det försvårar för hunden om den får ett äldre spår..!?

Låter konstigt, på viltspårprovet måste man klara ett spår som är 24 timmar. Visserligen
är det då blodspår.
En normalt taggad jakthund tar nattgamla spår utan blod.
Det finns hundar som kräver färska spår, men då anser jag att dom inte är lämpade för spårning.

Om man vänder på steken så kan man ju säga att om hunden tar spår som är bortåt 10 timmar
gamla så är det inte fullt lika roligt att ha hunden för bandhundsjakt.

Det kan alltså bli så att en bra bandhundsjagare blir en dålig eftersökshund...?
 
Hurdå utmaning? 15 km är ingen sträcka här på tråden, men för ett skadat djur så är det en
jävulsk utmaning. (men det var väl inte tänkt för sånt?)

Förstår inte vad du menar.

Tror du det är många spårningsekipage som klarar en sådan spårning. Att klara den ser jag som en utmaning. Jag har iofs inte så väldigt stor erfarenhet av spårning men ett par ettor på viltspårprov hann jag med tillsammans med min Labrador innan jag pga allergi i familjen tvingades göra mig av med den.
 
man lär hundarna människospår(om man vill lära dom människospår annars är det skitsamma) innan viltspår, viltspår är sjukt mycket enklare för hunden än människospår.. eftersök är utmanande på så många andra sätt än ett vanligt spår, svårt att jämföra.
 
man lär hundarna människospår(om man vill lära dom människospår annars är det skitsamma) innan viltspår, viltspår är sjukt mycket enklare för hunden än människospår.. eftersök är utmanande på så många andra sätt än ett vanligt spår, svårt att jämföra.

Hur vet du att människospår är svårare än viltspår? Enligt andra utsagor så luktar människa
starkt i förhållande till ett vilt.

Om du har rätt...hur kan då min hund klockrent spåra upp mig efter avslutat jobb?
Ibland är jag t o m nydushad !
 
Hur vet du att människospår är svårare än viltspår? Enligt andra utsagor så luktar människa
starkt i förhållande till ett vilt.

Om du har rätt...hur kan då min hund klockrent spåra upp mig efter avslutat jobb?
Ibland är jag t o m nydushad !

näsmässigt är det inte svårare, det handlar om motivation och incitament..
 
Förstår inte vad du menar.

Tror du det är många spårningsekipage som klarar en sådan spårning. Att klara den ser jag som en utmaning. Jag har iofs inte så väldigt stor erfarenhet av spårning men ett par ettor på viltspårprov hann jag med tillsammans med min Labrador innan jag pga allergi i familjen tvingades göra mig av med den.

Ja 15 km är långt..jag syftade på den tidigare hundbandaren som gärna gick 4 mil.

Vi hade en mycket lång spårning i jaktklubben efter en skadad älg för många år sedan.
Det fortsatte dag efter dag. Det bör ha varit miltals.
Älgen sköts men efteråt diskuterades det estetiska i att driva en skadad älg framför sig
i flera dagar.

Jag har även gått spårproven. Det fanns 2 prov.. vet inte exakt vad dom kallades.
Det sista var ungefär 5-600 m ,24 timmar gammalt , med och utan blod, och när man nästan var framme skulle hunden sitta snyggt medan domaren sköt ett hagelskott över hunden. Sen skulle den spåra den sista biten.
 
Ja 15 km är långt..jag syftade på den tidigare hundbandaren som gärna gick 4 mil.

Vi hade en mycket lång spårning i jaktklubben efter en skadad älg för många år sedan.
Det fortsatte dag efter dag. Det bör ha varit miltals.
Älgen sköts men efteråt diskuterades det estetiska i att driva en skadad älg framför sig
i flera dagar.

Jag har även gått spårproven. Det fanns 2 prov.. vet inte exakt vad dom kallades.
Det sista var ungefär 5-600 m ,24 timmar gammalt , med och utan blod, och när man nästan var framme skulle hunden sitta snyggt medan domaren sköt ett hagelskott över hunden. Sen skulle den spåra den sista biten.

Förstår piken :cool: Jag funderar faktiskt på att anmäla mig med min Cocker Spaniel.
Ska inte du anmäla dig ?