Hjälp med val av Hillebergstält

Tack för råden jag fått hitills. Unna går bort för min del. Vid fulväder vill jag inte vara utan absiden att laga mat i. Dessutom vill jag gärna kunna lägga blöta regnkläder där. Just nu funderar jag mest på Soulo eller Allak 2. Jag har även tittat på Akto, men jag tycker det är för lågt i tak i ändarna. Men priset och vikten på det tältet är ju onekligen lockande.
 
Nu har jag bara tunneltält från Hilleberg, men på din beskrivning skulle jag titta vidare på Allak2 eller Nallo2. Det senare ger mer utrymme och bättre absid än enmanstälten till ganska liten extra vikt, Allak däremot är ett bra alternativ om du väljer fristående och vill ha plats för två personer.
Inget av tälten är väl ett förstahandsval som vintertält, då hade jag valt ett med GT absid och högt sittande ventiler ex Nammatj 2GT.
 
Har tittat på ett Hilleberg Unna. Verkar vara en bra kompromiss för ett vintervärdigt tält (för en) som ändå är fristående och ganska lätt. Verkar som att man kommer ganska långt med att kunna knäppa bort innertältet och skapa en absid. Har ett Kaitum 2 och ett HMG Echo 2 och ett Unna skulle vara ett bra komplement. Är man beredd att släpa på lite mer vikt eller räknar med fler personer finns förstås betydligt mer fina tält att välja på. Men nästa tält för min del blir allra troligast ett HMG Ultamid eller liknande
 
Klippa

Tack för råden jag fått hitills. Unna går bort för min del. Vid fulväder vill jag inte vara utan absiden att laga mat i. Dessutom vill jag gärna kunna lägga blöta regnkläder där. Just nu funderar jag mest på Soulo eller Allak 2. Jag har även tittat på Akto, men jag tycker det är för lågt i tak i ändarna. Men priset och vikten på det tältet är ju onekligen lockande.

Köper din tanke men ett annat argument är hur stor klippa hittar du? Jag ser inte Unna som drömtältet utifrån vad man vill ha. Jag trivs i som jag kallar mitt unna . Leksakstält.
 
Alla tält är kompromisser.

När jag stod inför val av nytt tält för enmansbruk tittade jag först på Enan. Det kändes inte som ett optimalt val om det skulle blåsa och snöa samtidigt. Enbart ventilation i ändarna, och om jag inte missuppfattade konstruktionen så gick dessa inte att stänga helt.

Beställde hem ett Akto istället.
Rymligt, dörren på rätt sida (jag ligger helst på vänster arm och tittar ut), och ändå hyfsat lätt.
Det var dock knepigt att sätta upp. Svårt att få spänning helt enkelt. Läste en del recensioner som påpekade samma sak. Dessutom läste jag en hel del synpunkter på att snö gärna samlades över ändarna och tryckte ner duken. Det var ett uppenbart problem när jag inspekterade det uppsatta tältet.

Jag klassade det som ett fyrasäsongerstält som inte skulle funka så bra i snöfall. Jag insåg att jag skulle störa mig på det, och det finns inget värre än att störa sig på sin utrustning. 1,7 kg kändes onödigt tungt med tanke på begränsningarna.

Skickade tillbaka det och beställde ett Soulo.
Blev omedelbart väldigt nöjd.
Enkelt att sätta upp (även i hård vind, baserat på konstruktion och Youtube), blir perfekt spänt direkt, går att flytta tills man är nöjd med underlaget (helt fristående konstruktion) och busenkelt att torka när man kommer hem (sätt upp det och hissa upp det nån decimeter från golvet).

Trots att det bara finns en ventil så tycker jag att det ventilerar bra. Har tältat i vindstilla skog med ett par plusgrader och snöblandat hela natten. Visst fanns det kondens, men inte så att det var ett problem.
Konstruktionen är som ett fort, men medaljens baksida är 2,4 kg.

Tre småsaker har jag dock hittat:
*Dörren på fel sida för mig.
*Om det regnar och man öppnar dörren så stänker det på innertältet. Man får haka av hörnet och flytta in det nån decimeter eller två.
*Litet väl tilltaget innertält/dålig spänning i breddled.
Några strategiskt placerade prylar på långsidan i innertältet köper ett par decimeter extra bredd. Man måste alltså trycka ut innertältet lite i botten för att få bra bredd. Funderar på att limma fast ett linfäste så att jag kan spänna ut litet via snöret som bestämmer mittbågens bredd.
 
Har tittat på ett Hilleberg Unna. Verkar vara en bra kompromiss för ett vintervärdigt tält (för en) som ändå är fristående och ganska lätt. Verkar som att man kommer ganska långt med att kunna knäppa bort innertältet och skapa en absid. Har ett Kaitum 2 och ett HMG Echo 2 och ett Unna skulle vara ett bra komplement. Är man beredd att släpa på lite mer vikt eller räknar med fler personer finns förstås betydligt mer fina tält att välja på. Men nästa tält för min del blir allra troligast ett HMG Ultamid eller liknande
Hur upplever du Kaitum?
Köper din tanke men ett annat argument är hur stor klippa hittar du? Jag ser inte Unna som drömtältet utifrån vad man vill ha. Jag trivs i som jag kallar mitt unna . Leksakstält.
Det en av fördelarna med ett litet som jag har i beaktande: det är lättare att hitta plats för ett litet tält. Är särskilt viktigt för mig som tycker om att slå upp tältet inne i tät skog eller på klippor i skärgården.
Alla tält är kompromisser.

När jag stod inför val av nytt tält för enmansbruk tittade jag först på Enan. Det kändes inte som ett optimalt val om det skulle blåsa och snöa samtidigt. Enbart ventilation i ändarna, och om jag inte missuppfattade konstruktionen så gick dessa inte att stänga helt.

Beställde hem ett Akto istället.
Rymligt, dörren på rätt sida (jag ligger helst på vänster arm och tittar ut), och ändå hyfsat lätt.
Det var dock knepigt att sätta upp. Svårt att få spänning helt enkelt. Läste en del recensioner som påpekade samma sak. Dessutom läste jag en hel del synpunkter på att snö gärna samlades över ändarna och tryckte ner duken. Det var ett uppenbart problem när jag inspekterade det uppsatta tältet.

Jag klassade det som ett fyrasäsongerstält som inte skulle funka så bra i snöfall. Jag insåg att jag skulle störa mig på det, och det finns inget värre än att störa sig på sin utrustning. 1,7 kg kändes onödigt tungt med tanke på begränsningarna.

Skickade tillbaka det och beställde ett Soulo.
Blev omedelbart väldigt nöjd.
Enkelt att sätta upp (även i hård vind, baserat på konstruktion och Youtube), blir perfekt spänt direkt, går att flytta tills man är nöjd med underlaget (helt fristående konstruktion) och busenkelt att torka när man kommer hem (sätt upp det och hissa upp det nån decimeter från golvet).

Trots att det bara finns en ventil så tycker jag att det ventilerar bra. Har tältat i vindstilla skog med ett par plusgrader och snöblandat hela natten. Visst fanns det kondens, men inte så att det var ett problem.
Konstruktionen är som ett fort, men medaljens baksida är 2,4 kg.

Tre småsaker har jag dock hittat:
*Dörren på fel sida för mig.
*Om det regnar och man öppnar dörren så stänker det på innertältet. Man får haka av hörnet och flytta in det nån decimeter eller två.
*Litet väl tilltaget innertält/dålig spänning i breddled.
Några strategiskt placerade prylar på långsidan i innertältet köper ett par decimeter extra bredd. Man måste alltså trycka ut innertältet lite i botten för att få bra bredd. Funderar på att limma fast ett linfäste så att jag kan spänna ut litet via snöret som bestämmer mittbågens bredd.

Tack för den mycket utförliga recensionen. Har du använt Soulo med eller utan footprint?
 
Hur upplever du Kaitum?

Jag är mycket nöjd. Det väger ju en del jämfört med ultralätta tält, men för utrymmet, två ingångar och ett väldigt stabilt året runt tält är det rätt lätt ändå. Många funktioner och möjligheter som drar upp vikten något. Använder oftast mitt lättare tält under sommaren numera. Kaitum följer med vid kortare utflykter eller om flickvännen är med. Så det har blivit lite mer av ett vintertält nu. Med två absider klarar jag mig bra utan GT eftersom man ofta kan gräva ut mer plats i snön vid matlagning och snösmältning. Packning kan vara i den andra absiden. Har varit på vinterfjället men har klarat mig från riktigt busväder. Vad jag förstår klarar det det mesta förutom det allra mest extrema om man är lite försiktig, klarar dock inte lika mycket tung snö som kupoltält så det är inget riktigt baslägertält. Har en extra tältstång som ska ge mer stabilitet, men har aldrig använt den hittills. Om du vill ha det på klippor kanske det går bort dock. Tycker Unna eller Soulo verkar vettigt på din beskrivning.
 
Jag har nu varit i butik och tittat på Soulo och Unna. Fick intrycket att Unna är rymligare än Soulo. Jag tänker då både inner- och yttertältet på Soulo. Men i Hillebergs katalog anges ytan 2.5 kvadratmeter på båda tälten. Kanske beror det på att takhöjden är något större på Unna. Det verkade också som att det finns plats mellan ytter- och innertält på Unna till att förvara saker, även om tältet inte har någon absid.
 
På hilleberg.se anges ytan i Soulo till 2 m2.

Jag har egentligen aldrig saknat absiden i Unna. Det finns gott om plats längs långsidan mellan inner och ytter och om jag har haft stor rygga eller om vi har varit två har jag lagt ryggan på kortsidan. Tvärtom kan jag längta efter Unnas icke-absid; eftersom innertältet upptar hela ytan blir det mindre kondens, torrare och renare vid skitväder.

Uppskattar också att det går så snabbt att få upp och att man enkelt kan flytta på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...