Red label vs yellow label?

Någon som vet fördelar nackdelar vs Hillebergs "red label" och "yellow label" tält... Jag har ett Niak som är väldigt behändigt.. Snabbt att sätta upp och ta ner och bekvämt att ligga i en man (tvåmanstält). Dock är absiden rätt liten och det blir snabbt kallt om temperaturen sjunker på natten.
 
Spontan reaktion

Jag endast testat tunneltält från Hilleberg. Men alla de tält jag testat från dem har varit både smidiga & enkla att sätta upp.
När det kommer till skillnaden mellan de olika Färgkoderna så beskriver Hilleberg de själva väldigt bra, precis som föregående skrev.

Jag tänkter så här:

Black Label vill jag köra på när jag befinner mig mycket långt ifrån civilisationen.
Med detta kan jag hantera även de mest krävande väderlekar som norra jordklotet kan erbjuda. Inget får gå fel, och om det gör det måste jag ha prylar jag litar på till 100%
Däremot hade jag kanske valt en annan lösning i tropiska klimat.

Red Label garanterar ett bra tält man kan lita på, här är jag ute efter att få ett slitstarkt tält som klarar det mesta i alla väder oavsett klimat.
Detta tältet vågar jag ta med mig även om jag har lite längre till närmsta hjälp.
Men jag är medveten om att tältet kommer nära bristningsgränsen i de svåraste väderförhållandena.
Jag klarar mig lätt i södra sverie hela året men skall jag de mig ut på vintern längre norr ut hade jag övervägt att ta ett Black label tält (särskilt om mycket snö är att vänta) om jag inte tvunget måste prioritera vikten.

Yellow Label Hade jag kört på om jag uteslutande skall vara ute med det under sommarhalvåret. Jag skulle kunna tänka mig att ta med mig det en tur i södra Sverige även under vintern om jag prioriterar låg vikt före allt annat.
 
Tack för de uttömmande svaren... Jag har ett Hilleberg Niak som är bra på alla sätt men lite kallt blev det när det blev minusgrader på natten nedanför Artfjället... Därav frågan...
 
I ett tält med en väl fungerande ventilation bör den faktiska temperaturen på natten inne i tältet vara ungefär den samma som temperaturen på utsidan av tältet.
 
Tack för de uttömmande svaren... Jag har ett Hilleberg Niak som är bra på alla sätt men lite kallt blev det när det blev minusgrader på natten nedanför Artfjället... Därav frågan...

Har innertältet partier i enbart mest (myggnät) som inte kan stängas till och regleras med en extraflik av tyg kan det bli rejält dragigt i vårt klimat så jag föredrar innertält där jag kan reglera ventilationen efter väder och behov. Konstruktion med enbart partier i mesh är vanligt i de lättaste tälten för att skala av all extra vikt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...