Liggunderlag

Hej!

Är en absolut nybörjare på friluftsliv, men tänkte ändå testa mina vingar tillsammans med min dotter nu i sommar. Vi sov en natt i tält förra sommaren och jag lärde mig den hårda (no pun intended) att jag inte klarar av att sova på ett liggunderlag av cellplast. Så behöver införskaffa något rejälare i år. Vad rekommenderar ni? Jag är 166 cm och väger runt 65 kg och har en begränsad budget. Dessutom får det väga så lite som möjligt.

Tack på förhand för alla tips
 
Stadium madrass funkar fint

Jag köpte madrass från Stadium till alla mina barn. Funkar till stor som liten. Tycker de är enromt prisvärda. Inbyggd pump, tar lite plats och en reperationslapp medföljer om det råkar blir hål. :)
Har dock inte blivit det på nåt av mina än.

Minus då att det inte har nån värmeisolering, men jag brukar lägga en tunn cellplastmadrass (köpt på Jsyk för 40 kr.) underst. De väger ju inte något direkt utan sätter den på toppen av ryggan.
 
inte bara att sova på...

Dessutom är ett cellplastunderlag bra att ha med sig så man har något att sitta/ligga på när man rastar.
 
Minus då att det inte har nån värmeisolering, men jag brukar lägga en tunn cellplastmadrass (köpt på Jsyk för 40 kr.) underst. De väger ju inte något direkt utan sätter den på toppen av ryggan.

Avsaknad av isolering innebär att kall luft även från sidorna av madrassen kan cirkulera, så skall cellplastunderlaget göra mest nytta skall du nog ha det ovanpå madrassen. Vill du däremot skydda från punktering är det under madrassen du skall ha cellplastunderlaget.

Här är ett annat alternativ på sk självuppblåsande och isolerande liggunderlag till rimligt pris, och min 38mm tjocklek gör det även bekvämt. Inte lika bekvämt som tjockare madrasser:https://www.intersport.se/outdoor/u.../mckinley-trekker-m38-light-liggunderlag/grey

Sedan kan jag väl nämna att de flesta av de billigaste uppblåsbara liggunderlagen har en bredd av ca 50cm vilket inte är speciellt bekvämt om man vill ligga på sidan eller rör sig i sömnen. Själv föredrar jag de lite bredare alternativen med bredd på 63-65cm, men då kostar de också lite mer.
Vill man slippa punkteringsrisken finns det ju lite tjockare och bekvämare cellplastunderlag som ex Thermarest Ridgerest eller:
https://www.xxl.se/bergans-sleeping-mat-extreme-black-black/p/1133088_1_style
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...