Helsport Nordmarka 2

Vill bara passa på och varna för detta tält.
Köpte ett Helsport Nordmarka 2 inför min två veckors långa fjällvandring i Abisko.

Efter en dags vandring eller i hårt/dåligt väder vill man gärna få upp tältet så snabbt som möjligt.
Tyvärr var det nästan omöjligt då både bågar och bågkanaler lämnar en hel del att önska.
Efter en natts regn började ytterduken släppa igenom fukt.

Ventilation på tältet är inte heller bra. Bildas onödigt mycket kondens då man aldrig kan få bra flöde genom tältet.


På fjällen är det sällan vindstilla. Välj ett tält som står emot hård blåst och regn!!! Detta tält gör sig bäst på Hultsfredsfestivalen eller på campingplatsen!!
 
Konstigt.

Jag har precis gjort fem dygn i Jämtlandsfjällen med det tältet och tyckte det var hur bra som helst. Vädret var i och för sig förhållandevis bra för det mesta. Men i alla fall två av nätterna blåste det ordentligt och en av de nätterna spöregnade det från kväll till sen morgon. En å annan droppe gick då igenom yttertältet, men inte innertältet. Hur torrt som helst på insidan. Tältet torkade också snabbt. Ventilationen tycker jag också var bra. Strumpor jag hängde upp torkade över natten etc. Ingen direkt kondens. Måste också säga att tältet var lätt att sätta upp när man lärt sig hur (kass bruksanvisning). Vikten 2,6 kg kanske inte är super om man som jag använder tältet singel. Det är också ett ganska trångt tält för två personer som det ska vara avsett för. Men för priset är det en ok kompromiss för mig.

OK nu är jag inte den mest erfarna fjällvandraren, men det här är mina intryck efter fem dygn med tältet.
 
Tätt ska det va!

Två olika synpunkter på tältet må jag säga. Men när du säger att en och annan droppe tog sig genom tältduken under spöregnandet blir jag fundersam. Inte skall väl vatten ta sig genom duken på ett fjälltält. Jag har haft ett fleralt tält av Fjällrävens och Hillebergs fabrikat och aldrig har jag variit ned om att vatten tagit sig in, de har varit helt täta.
 
Det kanske är sant, men fjällräven tält kostar ett par tusen mer. Nordmarka är nog inget tält som är på samma nivå som Hilleberg eller Fjällräven. Hade jag lite mer cash så skulle jag lätt investera i nått av deras tält. Akto kanske.
Sen var det kanske fråga om typ tre droppar. Men det är klart om det regnade ett dygn till så kanske det blir problem.

En annan nackdel som jag glömde nämna att tältet är väldigt lågt. Jag är 192 lång och det var inte lätt att sitta upp om man säger så... Å andra sidan innebär detta att den borde stå emot vind bättre (eller?).
 
Andra märken

Hej!
Det ser ut som samma typ av tält som Nallo 2 från Hilleberg.
Det är också väldigt trångt men lätt - ibland är låg vikt väldigt bra!
 
Köpte ett nordmarka 2 på xxl på rea i början av sommaren 2015.

Jag tänkte kortsiktigt och att tältet skulle få duga för den sommaren, det var ändå så billigt, minns jag.

Jag var på tur 5 dagar med tältet. Funkade bra. Arbetade halva sommaren i Abisko och använde tältet ett par gånger. Funkade fortfarande bra.

Sen dess har jag jobbat 2 somrar i abisko och använt tältet minst 3 gånger i månaden. Jag har även varit på 2 st 3 veckors fiskeluffresor där jag bott i tältet. Jag har använt det i mars och oktober, i minusgrader, snö, spöregn. Ja, totalt har jag säkert spenderat runt 100 nätter i tältet.

I skrivande stund ligger jag i tältet och funderade på hur mycket det kostade egentligen, för det har fungerat så över förväntan bra. Jag googlade för att få ett hum och då minns jag, jag betalade 999 för tältet. Jag hittade även denna tråd och kände mig tvungen att säga vad jag tycker.

Litet trångt tält. Man kan lätt bo två i det (vi har bott 2 pers med 2 hundar á 20 kg😁). Men ha gärna regnskydd till ryggorna för förtältet är mkt litet. Tältet är aslätt att sätta upp. Spänner man stormlinorna ordentligt klarar det vilket regnväder som helst. Jag har varit inregnad i över 5 dagar i sträck med 10-20 mm om dagen. Det läcker knappt även om jag inte lagt en enda minut på att sköta om tältet. Än idag finns det inget som håller på att fallera. Rekomenderar detta tält till vem som helst som inte har höga krav på komfort. Tältet är lätt, dock inte i förhållande till sin storlek. Men för 999 kr hittar ni inget bättre tält, jag räknar med minst 5 år till i detta tält :)

Tack och hej!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...