Wiglo LT4?

Någon som har provat Wiglo?
https://www.bergans.com/se/katalog/utrustning/tält/wiglo/wiglo-lt4-person-tent

Det finns en recension om tältet på utsidan men den har skrivits av en användare som bara har gjort ett inlägg. Jag litar inte helt på de erfarenheterna även om de låter kloka.

Någon annan som har något att säga om tältet? Skall användas till två vuxna och två barn för allt mellan kortare vandringar och campingplatser. Vikt och pris är för mig rimligt så länge det är funktionellt och inga dumma lösningar som man inte ser i affären.
 
Någon som har provat Wiglo?
https://www.bergans.com/se/katalog/utrustning/tält/wiglo/wiglo-lt4-person-tent

Det finns en recension om tältet på utsidan men den har skrivits av en användare som bara har gjort ett inlägg. Jag litar inte helt på de erfarenheterna även om de låter kloka.

Någon annan som har något att säga om tältet? Skall användas till två vuxna och två barn för allt mellan kortare vandringar och campingplatser. Vikt och pris är för mig rimligt så länge det är funktionellt och inga dumma lösningar som man inte ser i affären.

Jag har ett Wiglo LT4, det är ett väldigt robust tält, älskar de tre absiderna och att man kan fälla upp alla tre vid bra väder om man så vill. Det är också gott om utrymme, tämligen högt till tak. Bra ventilation och säkert mot stickande insekter (om man lär barnen att stänga efter sig...)
Regnsäkert!

Nackdelarna är såklart vikten, det är väldigt tungt och inte för några längre vandringar om man inte ska slå läger nånstans för en längre tid. Men detta vet du ju och det torde passa er bra. Sen är det lite krångligare att sätta upp än andra tält, inte svårt men det tar lite längre tid men sen är det ju som sagt inte ett vandringstält utan lite mer utav basläger typ.

Jag gillar det och har haft stor glädje av det både med barn och utan, funkar även vintertid då det är ett fyrsäsongstält med allt vad det innebär. Två barn och två vuxna är inga problem. Det enda som kan vara ett bekymmer är stången i mitten, blir lätt bråk eftersom barn tenderar att vilja sova i mitten... 😅 Det blir två på var sida hur man än försöker.

Fråga gärna om du har fler frågor.
 
Och kolla nätet noga, av nån anledning brukar det alltid finnas på rea nånstans, hittade mitt på XXL för flera år sedan på jättebra rea, tror jag gav under 4000:-
 
Tack för bra info.

Har du lagat mat i absiden? Med gasskök borde det gå? Men i och med att innertältet i den stora absiden sträcker sig utåt/framåt så undrar jag om det inte blir mycket vattenånga som kommer in i innertältet?
 
Jag har lagat mat i absiden men inte för fyra när man är fyra stycken i tältet om jag ska vara ärlig men tror inte det är sämre än andra tält. Bortsett möjligen ett HB med GT absid. Jag hade inte problem med ånga och tack vare de andra två mindre absiderna så kan stuva in utrustning där och få bättre plats i "köket".
 
Har bara använt mitt Wiiglo två nätter och är väldigt nöjd. Enda nackdelen är väl att det kan vara svårt att hitta en tältplats åt ett så stort tält. De tre robusta tältbågarna spänner ut sidorna på tältet och ger en väldigt mycket plats. Superventilation med tre toppventiler och möjlighet att öppna upp tre ingångar med myggnät. Delar man på bågar, markpinnar, inner och yttertält på tre-fyra pers. så skulle det säkert funka fint till fjälls. Har bytt staglinorna och linsträckare mot Hillebergs 3mm, då jag tyckte det var lite klent material i originalet. Gav 3500:- för mitt på XXL vilket är väldigt prisvärt.
 
Har också klurat lite på det där tältet till sommarens fjällvandring med barnen. Men vi valde till slut att köra med två tvåmannatält istället. Viktskillnaden blir inte dramatiskt eftersom vi väljer att köra m footprint i både HB Nallo 2GT och Helsport Reinsfjell. ~3,1 + 2,6 = ~5,7

Det som avgjorde var absiden i Nallot och flexibiliteten vid val av uppsättningsplats. Sen ”behövde” jag ett nytt självstagande tält...

Återkom gärna med recension om du köper tältet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
Salmiak Wiglo! Hur få det snyggt spänt? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.