Fiske = Djurplågeri?

Enligt en motion från Miljöpartiets Helena Leander och Tina Ehn så vill dom att vårt sätt att se på fiske omprövas, då det enligt dem finns belägg för att fiskar lider vid fiske och att de ofta kvävs till döds.

Utdrag från Miljöpartiets´s hemsida:

"Fiskars förmåga att lida och känna smärta

Under 2000-talet har flera studier presenterats som visar att fiskar har en väl utvecklad förmåga att känna smärta och lidande. Kunskapen om detta är förhållandevis ny, men många forskare sluter upp bakom den."
"Den nya vetskapen om att fiskar lider när de kvävs till döds efter att de har tvingats upp ur vattnet eller att de utsätts för smärta när de fångas med krokar måste beaktas i vårt sätt att se på fiskar. Djurskyddsmyndigheten drog, mot bakgrund av den nya forskningen, den enda rimliga slutsatsen att det var oförenligt med svensk lagstiftning att använda sig av levande beten.
Enligt min mening är det angeläget att hela vårt sätt att se på fiskar omprövas. Vi måste börja se fiskar som enskilda individer, med utvecklad förmåga att känna smärta och lidande. Det är av den anledningen angeläget att dagens hantering av fiskar, både den som sker av fiskar som hålls i fångenskap och den som sker av fiskar som lever i det vilda, genomgår en genomlysning i syfte att klarlägga vilket lidande och smärta de egentligen utsätts för. Handlingsalternativ bör dessutom presenteras kring hur de nya forskningsrönen ska kunna omsättas i praktiken, i syfte att skydda fiskar mot att behöva utsättas för lidande och smärta. Enligt min mening är det dessutom angeläget att Fiskeriverket och andra frångår det avindividiserade sättet att mäta fiskar i kilo och ton och börjar se dem som individer istället. En röd tråd i vår lagstiftning är att djur skall ses som just individer. Det måste även börja gälla för fiskar."

Vid industrifiske så kan det nog vara så att fisken kvävs... eller avlivar man fisken en och en på båten?
Vid "catch and release" fiske så hävdas det ju att fisken känner smärta vid avkrokning. Jag som amatörfiskare kan ju inte, av olika anledningar, alltid avliva och ta hem den fisk jag får...

Skall vi förbjuda allt fiske?

Vad tycker ni andra? Någon som vet mer?

Thomas

Motionen: http://mp.se/files/137900-137999/file_137942.pdf
 
Naturligtvis ska vi förbjuda allt fiske.

Däremot inte industriell djurhållning, eftersom djuren där dödas humant genom slaktmask och annat trevligt, nästan lika hemtrevligt som i en genomsnittlig avrättningskammare i Texas. (Eller har de en annan motion på G om att alla ska bli vegetarianer?)

Kolla in Unser Täglich Brot...

(Säger alven som seriöst överväger att bara äta kött från vilt, som i alla fall dött i schyssta omgivningar.)
 
Senast ändrad:
Tja, vi får väl alla börja leva på fallfrukt. Det är ju tom någon som lyckats bevisa att moroten och potatisen upplever skräck när de dras upp ur jorden (förändring i någon sockermolekyl...).

Har folk glömt bort en naturens grundläggande lagar; äta eller ätas? Några står högre upp i näringskedjan. Visst, sen kan kanske männsikan ha utvecklats så pass att vi har en fri vilja och möjligheten att välja vad vi ska stoppa i oss. Men där har vi värdeordet välja. Jag väljer att äta kött och fisk och om gör det mig mer primitiv så må det vara så. Jag trivs med mig själv och mitt proteinintagande.

Sedan kan jag ju förtydliga att jag inte på något sätt vill att djur ska lida. Jag tror det är svårt att döda ett djur utan att det vare sig känner smärta eller rädsla. Det ska vara med något kemiskt medel men då vet jag inte om jag vill äta det efteråt...
 
Tja, vi får väl alla börja leva på fallfrukt. Det är ju tom någon som lyckats bevisa att moroten och potatisen upplever skräck när de dras upp ur jorden (förändring i någon sockermolekyl...).

Har folk glömt bort en naturens grundläggande lagar; äta eller ätas? Några står högre upp i näringskedjan. Visst, sen kan kanske männsikan ha utvecklats så pass att vi har en fri vilja och möjligheten att välja vad vi ska stoppa i oss. Men där har vi värdeordet välja. Jag väljer att äta kött och fisk och om gör det mig mer primitiv så må det vara så. Jag trivs med mig själv och mitt proteinintagande.

Sedan kan jag ju förtydliga att jag inte på något sätt vill att djur ska lida. Jag tror det är svårt att döda ett djur utan att det vare sig känner smärta eller rädsla. Det ska vara med något kemiskt medel men då vet jag inte om jag vill äta det efteråt...

Det att djur dör tycker jag är mindre problematiskt än det sätt på vilket de "odlas" för att föras till slakthuset, därav min preferens för vilt.

Men nu riskerar det att bli en tråd i veggodebatten (och det lär väl vara mitt fel...). Åter till ämnet: Obegripliga motioner...
 
Tja, vi får väl alla börja leva på fallfrukt. Det är ju tom någon som lyckats bevisa att moroten och potatisen upplever skräck när de dras upp ur jorden.

Precis... vet inte hur MP skall kunna driva igenom detta utan att slå knut på sig själva... blir liksom inte mycket kvar att äta... för fisken skall väl inte särbehandlas?... det finns ju andra djur och växter att ta hänsyn till, och den listan kan bli låååååååång...

Thomas
 
Det här verkar ju vara bland det dummaste de har hittat på. Inte fan ska de kunna få sitta och bestämma vad jag ska äta. Håller med Karolina till 100%.

Jag får den känslan av att vegetarianers tanke ska vara värd med än min tanke bara för att jag äter kött och inte, eller att den tanken ska vara finare än min för att jag äter kött att jag ska anpassa mig efter de eftersom de mår dåligt att äta kött.
Tycker fler borde göra som jag och vägra äta vegetariskt visst jag äter sallad och potatis men jag äter inte vegetarisk mat för de äter kött mat.

För mina värderingar är precis lika mycket värda som vegetarianers. Kan de inte de respektera mitt sätt att äta så behöver jag inte respektera deras.
 
Detta var det löjligaste jag hört från mp på länge, fattar de inte att de skjuter sig själva i sank när de lanserar såna här dumheter? Detta är nästan snudd på lika dumt som när de ville göra personnummer könsneutrala.

Fiskar lider? Ja det var väl inget nytt, det är ju därför man avlivar dem så fort man kan. Alla andra djur lider, också de som blir uppätna av andra djur. Att de har mage att försöka driva såna här frågor när vi har hemlösa som lider på gatorna, när vi har ensamma pensionärer som lider på vårdhem etc. etc. Jag tycker att mp delvis behövs, men såna här mesmupperier gör mig så trött.
 
Vilken motion?

Enligt en motion från Miljöpartiets Helena Leander och Tina Ehn så vill dom att vårt sätt att se på fiske omprövas, då det enligt dem finns belägg för att fiskar lider vid fiske och att de ofta kvävs till döds.

Utdrag från Miljöpartiets´s hemsida:

"Fiskars förmåga att lida och känna smärta

Under 2000-talet har flera studier presenterats som visar att fiskar har en väl utvecklad förmåga att känna smärta och lidande. Kunskapen om detta är förhållandevis ny, men många forskare sluter upp bakom den."
"Den nya vetskapen om att fiskar lider när de kvävs till döds efter att de har tvingats upp ur vattnet eller att de utsätts för smärta när de fångas med krokar måste beaktas i vårt sätt att se på fiskar. Djurskyddsmyndigheten drog, mot bakgrund av den nya forskningen, den enda rimliga slutsatsen att det var oförenligt med svensk lagstiftning att använda sig av levande beten.
Enligt min mening är det angeläget att hela vårt sätt att se på fiskar omprövas. Vi måste börja se fiskar som enskilda individer, med utvecklad förmåga att känna smärta och lidande. Det är av den anledningen angeläget att dagens hantering av fiskar, både den som sker av fiskar som hålls i fångenskap och den som sker av fiskar som lever i det vilda, genomgår en genomlysning i syfte att klarlägga vilket lidande och smärta de egentligen utsätts för. Handlingsalternativ bör dessutom presenteras kring hur de nya forskningsrönen ska kunna omsättas i praktiken, i syfte att skydda fiskar mot att behöva utsättas för lidande och smärta. Enligt min mening är det dessutom angeläget att Fiskeriverket och andra frångår det avindividiserade sättet att mäta fiskar i kilo och ton och börjar se dem som individer istället. En röd tråd i vår lagstiftning är att djur skall ses som just individer. Det måste även börja gälla för fiskar."

Vid industrifiske så kan det nog vara så att fisken kvävs... eller avlivar man fisken en och en på båten?
Vid "catch and release" fiske så hävdas det ju att fisken känner smärta vid avkrokning. Jag som amatörfiskare kan ju inte, av olika anledningar, alltid avliva och ta hem den fisk jag får...

Skall vi förbjuda allt fiske?

Vad tycker ni andra? Någon som vet mer?

Thomas

Motionen: http://mp.se/files/137900-137999/file_137942.pdf

Låt oss tiga ihjäl motionen istället!
 
Till valen gäller det ju att komma ihåg vem som ställt hialösa förslag för att driva skattespiralen. I kväll på Dk tv ett fall av grov djurmisshandel där mer än 200 svin avlidit och låg slängda utanför en svinfabrik...
Men sålänge jag blir hungrig bör jag få välja själv vad jag stoppar i grytorna. Är övertygad om att rotfrukterna till kvällens soppa helst bara levt lyckliga i alla sina dar...i Disneyvärlden. Men pga min behandling av dem blev det min tur ikväll och natt, vi får se om morgongröten kvider imorgon...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...