Vattentät

Hej.
Jag fick infallet att köpa en havskajak efter jag och en polare paddlade hyrkanot på Emån. Så jäkla lugnt och skönt :)

Det blev en ny trelagers plastkajak.Nämner inte märket än så det inte sprids ev. fel info :)

Nu är det såhär att vad jag förstått så skall de stora packutrymmena fram och bak vara vattentäta dels för att hålla packningen torr, men även hålla kajaken högt upp i ytan om olyckan skulle vara framme.
Till de två större luckorna finns det... vad ska man kalla dom... "tryckapågummilock"

Det finns även två "skruvapålock" till de två mindre utrymmena.
Det finns så att säga 4 stuvutrymmen.

Jag kan tänka mig att de är täta om det regnar eller om man blir översköljd av en våg. Dvs vattnet kommer mer eller mindre ovanifrån utan att det skapas något som helst tryck att prata om.

Men efter att jag testade att göra upprepade misslyckade s.k. eskimåsvängar var det dyngsurt i ALLA utrymmen. Pumpade "torrt" och på´t igen.
Dock med samma resultat.
Säg att det kom in mellan en halvliter till en liter varje sväng. Då låg kajaken uppochner med min tyngd i ca 20 sekunder och kanske lika länge tills jag vände den rätt igen.

Ska eller bör inte dessa utrymmen hålla bättre tätt?

// Sittin
 
Visst ska det vara tätt, det är utgångspunkten. Om de större luckorna läcker är något fel, och sannolikt inte luckorna. Luckor man skruvar på är kanske inte täta, åtminstone inte Seabirds, som läcker ordentligt.
 
De två packutrymmen ska vara 100% täta, annars borde du reklamera på en gång.

Du kommer inte ha rolig tur om all din packning blir blöt i regn eller tvingar dig att köpa extra drybags för tusentals kronor.
 
Låter som en reklammation. Vissa skott har ett minimalt lufthål mitt i för att tillåta tryckutjämning mellan sittbrunn och luftutrymmena i för och akter. Annars kan det bli stora belastningar av undertryck när luften kyls ned och volymen minskar men några vattenvolymer skall inte läcka in där. Här sitter nog inte skottväggarna rätt monterade.

Thure
 
Det låter som jag ska lämna tillbaka kajaken. Tycker själv att det inte känns nå vidare när sådana mängder kommer in på så kort tid.

Anledningen till köpet av just den kajaken var att jag är stor och tung (120 pannor) och det stod i specen att detta var en kajak för mig.

Har ni tips på några "oranka" bra kajaker som skulle fungera i mitt fall skulle jag bli jätteglad. Jag vill ju ut igen och den jag har nu vill jag ju inte nöta på i onödan om den ska lämnas tillbaka.

Bor i Stockholm.
 
Det behövs nog lite mera bakgrund för kunna ge goda råd. Din längd, budget, användningsändamål, material mm. Det finns några diskussioner på Utsidan om ämnet, en sökning bör hitta dom.

Annars är ju det allmänna rådet att gå med i någon klubb för att prova och hyra olika modeller.
 
Min budgetkajak läckte också i luckorna men snarare matskedsvis. Jag har "trycka-på luckor". I mitt fall var det sargen som sitter fast i kanoten som läckte. Jag pillade försiktigt bort den, pillade bort all tätningsmassa, återmonterade med ny massa och det är tätt nu. Inser också att man inte kan/ska dra i luckorna ohejdat utan lirka upp dom för att undvika drag i sargen, då kanske det håller tätt under många år.
 
Låter märkvärdigt att den läcker in såpass mycket vatten för en roll.
Är du säkert att luckorna sitter rätt? Kolla sargkanten att den inte har plastrester från gjutningen, hittar du några, skrapa bort de med en vass kniv. Kladda lite silikonfett på sargkanten och gummiläppen på luckorna, så att dessa sitter bra och är enkelt att trycka fast.
Testa igen och kolla om det blir bättre. Hjälper det inte, så är antagligen skotten inte tätt, då är det bara att lämna tillbaka kajaken. Att kajaken läcker lite vatten när man rollar eller tränar räddningar är normalt, men det skall inte vara ens i närheten av en halvliter.
 
Rör till roderlinor kan också ta in lite vatten om roderlinorna går fritt i akterskottet men borde inte vara stora mängder, enligt min erfarenhet.

/Patrik
 
Jag har jobbat mycket och inte orkat tänka på detta på ett par dagar, men jag vill tacka alla som varit så vänliga med hjälpsam information.
 

Liknande trådar