Nybörjare på att tälta. Hjälp!

Detta med att tälta. Var på klassresa förra helgen och vi campade. Detta var andra ggr i mitt liv jag campade. Men gissar på att det kommer hända fler gånger så ni rutinerade får gärna hjälpa här.

Hur fasen gör man med myggor I tältet? Vår tält hade myggnät men några slank in endå. Irriterande att försöka sova och vakna av myggor som man försökte vifta bort.

Jag och min 10 åring frös häcken av oss trots två lager kläder i sovsäck. Vi hade underlägg och sovsäck men tältet vi fått låna hade ingen innertält och som jag har förstått i efterhand så spelar det stor roll. Hur gör jag bättre nästa gång?
 
Några myggor brukar komma in. Ofta sätter de sig undangömt i något veck på tältet till att börja med, man kan ta som vana att leta upp och döda dem det första man gör efter att ha dragit igen tältet, det brukar gå bra att jaga ner dem i ett hörn och klämma dem mot tältduken där.

Om ni frös beror troligen på sovsäckar och liggunderlag och inte tältet. Temperaturangivelserna bygger på att man har ett underställ och många - inklusive mig - behöver ändå ha en varmare säck än vad temperaturangivelserna anger. Det kan dessutom bil kallare än man kan tro på nätterna även på sommaren. T ex så kan det bli neråt 5C en klar natt efter en skön sommardag på Gotland. många av de sovsäckar som säljs på t ex sportaffärer tycker jag är väl kalla. Det fungerar bra att förstärka med extrakläder i sovsäcken så länge det inte blir för trångt så att isoleringen i säcken börjar tryckas ihop. Ett tips som gör ganska mycket är att ha mössa trots att säcken har huva. Man får inte ta på sig så mycket från början att man blir svettig, även om det innebär att man får ta på mer under natten. Sen är det även viktigt att stänga öppningar på säcken så bra som möjligt så det inte drar in.

Det är jättevanligt med för kalla liggunderlag, och är liggunderlaget för kallt spelar det ingen roll hur tjock sovsäck man har, man fryser ändå. hur varma liggunderlag är anges med dess R-värde. Ett R-värde på 3 eller mer borde räcka med lite marginal på sommaren, i alla fall utanför fjällen. Om man tycker de liggunderlagen är dyra går det även bra att kombinera flera med lägre R-värde.

Att frysa när man sover tar bort mycket av nöjet med att tälta så om ni fick mersmak trots det har ni fantastiska tältningar (med medföljande äventyr) framför er när ni fått ordning på värme och mygg!
 
Senast ändrad:
Första natten i tält är ofta en av de sämsta, sen börjar man förstå hur man ska göra och då blir det mycket bättre. Helt rätt att börja med research.

Myggor har jag kanske inget supersvar på, utan det handlar mest om disciplin. Några tips:

Undvik ficklampa om det går, men inte om det gör er allt för långsamma.
Planera ut och ingång noga så att det går så fort som möjligt och synka gärna om ni är två
Va inte stillastående precis innan du kliver in, risken finns att dra med sig myggor som satt sig. Samma sak med kläder/sovsäck om dessa luftat utanför, skaka av ordentligt.

När det gäller värme spelar tältet ganska lite roll så länge det håller er torra från regn och kondens samt att inte är vinddrag rakt igenom. Det ger bara någon grad med innertält.

Viktigast är sovsäcken, därefter liggunderlaget. Det går att förstärka med kläder men målet bör vara att klara sig med underställ när det är som kallast, mer kläder blir bylsigt och stor risk för svett som sen kyler.

Titta på märkningen på sovsäcken det finns ofta 3 angivna temperaturer.

Ex:
Extremtemperatur -11,4 grader C
Komforttemperatur dam: 7,1 grader C
Komforttemperatur herr: 2,4 grader C

Jag brukar bara titta på komfort dam och matcha den mot förväntad temperatur på natten (jag är man, kvinnor kan behöva ytterligare lite marginal). Det ger mig bra marginal mot oväntat kallt väder. Ovan exempel räcker för svensk sommar i låglandet, men är för kall för andra säsonger eller fjällen.

Risken är stor att ni hade en "vanlig" sovsäck avsedd för sommarstugan eller husvagn, de klarar ofta inte mer än 15+ innan det börjar kännas kallt.

Oavsett säck är det bra om den får ligga i solen så mycket som möjligt innan den ska användas. Eller minst inne i tältet så länge som möjligt. Då hinner stoppningen fluffa upp sig, och man kan även hjälpa till lite för hand. De ska även förvaras uppackade i lös säck så att de bara ligger i packpåse när de transporteras

Liggunderlag ska säkra att ni kommer bort från markkylan. Vanligt klassiskt i cellplast fungerar fint om sommaren i låglandet (gärna 1,5cm +), vill man ha mer komfort kan man antingen kombinera med en luftmadrass eller byta mot uppblåsbart med stoppning (gärna tjockare än 4cm).

Jag sover helst i tunt underställ och mössa. Är det kallt tar jag tjockare underställ, mössa och sockor.

Detta är bara en kort summering, titta gärna igenom din utrusning eller den du kanske får låna. Om du skriver vad du har tillgång till kan du kanske få lite mera konkreta råd på vad du ska tänka på eller vad som kanske är bäst att börja med att uppgradera.

Lycka till!
/G
 
Du har redan fått många bra tips, men jag kan förtydliga att temperaturangivelserna på sovsäckar enligt EN-normen heter:
Tcomfort (lägsta komfort temp för en kvinna)
Tlimit (lägsta komforttemp för en man)
Textreme (lägsta temp och gräns för i princip överlevnad, så bortse helt från detta värde)
Normpersonerna är i 20-års åldern, dvs är du ex äldre och har lägre metabolism krävs en varmare säck. De sover också på ett välisolerat liggunderlag och har ett underställ på sig.
Även jag som man tycker som föregående inlägg att Tcomfort passar bättre för mitt behov, så för låglandscamping i Sverige sommartid tycker jag ni bör välja en sovsäck med Tcomfort runt nollan. Det är lätt att ventilera en sovsäck en varm natt, medan natten (och dagen efter) snabbt blir förstörda om man fryser sig genom natten.
 
Man kan lätt tro att en sovsäck är varm... men det är den inte.
Den fungerar som en termos. Den enda värmekälla som finns där är DU.
Så det är DU som ska värma upp sovsäcken. Så det ologiska är att ju mer kläder du sätter på dig, ju kallare blir det i sovsäcken för inget värmer upp den, det ser kläderna till.
Sovsäckens funktion är att hålla kvar värmen, den DU avger och ju kallare det är ute ju mer isolering behövs, dvs. sovsäcken har mer fyllning, och hur mycket mer finns det siffror på "komfort tal" se ovanstående svar.
Sen, om har du en jättestor sovsäck inuti (mycket utrymme) så ska du ju värma upp den onödiga luften också, därför är det en fördel om den är "inte så stor" utan anpassad för din längd och bredd.
Men det finns lite trix, Utgå från något tunt underställ. Fötterna avger rätt lite värme så där kan ett par tjocka luftiga strumpor i ull göra stor skillnad. Innan du kryper ner i sovsäcken se till att du är varm, du kan röra på dig i typ 15 minuter och t.ex. druckit något varmt. Då värmer du snabbt upp sovsäcken.
Sen kan man tillföra någon värmekälla, t.ex. en petflaska med varmt vatten som du stoppar ner i sovsäcken i t.ex. fotänden. Sedan finns även en gångs värmekuddar att köpa på t.ex. Biltema som kostar en spottstyver, en sådan i varje strumpa ger stor skillnad och de räcker hela natten. och en tunn mössa på huvudet. Då bör du inte frysa om liggunderlaget och sovsäcken någorlunda är anpassat till den temperatur som är i tältet... Kondens är nästa bov så andas inte i sovsäcken och se till att tältet också är väl ventilerat.
 
Så det ologiska är att ju mer kläder du sätter på dig, ju kallare blir det i sovsäcken för inget värmer upp den, det ser kläderna till.
.

Jag är lite osäker på hur du menar, men om man har mer kläder på sin i sovsäcken så håller man värmen bättre så vida inte sovsäcken är så tight att isoleringen blir komprimerad, kläderna är våta eller initialt leder till svettning eller liknande. Det är möjligt att det inte var din avsikt men jag tolkar det som om du säger motsatsen. Allt annat du skriver är ju bra tips.

Jag har då och då hört det hävdas att tricket är att inte ha kläder på sig i sovsäcken, för om man har det blir det kallare. Det är helt enkel inte sant rent generellt.
 
Liggunderlag kan göra förvånandsvärt stor skillnad. Skumplast med öppna celler kan bli riktigt kallt.

Annars så kan du som flera skrivit här kolla vilken komfort-temperatur sovsäckstillverkaren angett.

Prova igen, det kan ju vara hur mysigt som helst!
 
Jag är lite osäker på hur du menar,

Håller med om att det kan låta konstigt men det är ren fysik och det handlar om värmeöverföring enligt om jag minns rätt från skolan termodynamikens andra sats.

Du avger energi och det är den enda värme som finns eftersom sovsäcken som bekant inte har något eget värme element som värmer, den är rätt upp och ner en termos.

Så din uppgift är att värma upp den luft som finns inuti sovsäcken....
"Kylan utanför vill in i sovsäcken" genom dess fyllning och din "avgivna energi vill åt andra hållet ut genom syntet eller dun fyllningen". Så det är där kriget pågår i fyllningen "och den starkaste vinner".

Så och om luften inuti sovsäcken INTE värms upp då blir det efter ett tag lika kallt i sovsäcken som utanför och då har sovsäcken ingen funktion, då kan du lika gärna bära med dig dina kläder och sova i en tunn påse.

Dina kläder har du för att inte avge så mycket energi till omvärlden och har du då dessa på dig i säcken så kommer sålunda DU INTE att värma upp luften i sovsäcken. Då räcker inte "din varma andel" som finns och vill ut att hindra kylan som vill in genom sovsäckens fyllning.

Så därför blir det varmare i sovsäcken om du INTE har kläder på dig.

Däremot att ha något tunt på dig gör att du inte upplever kontakt kylan från det kalla nylontyget så bra, liksom att du också skapar en tunn värmebarriär närmast huden.

Jag t.ex. har aldrig mer än en tunn merino t-shirt, kortkalsonger oavsett om det är sommar eller 30 grader kallt, förutom att jag har sockor på mig vintertid med värmekuddar i. Men vilken sovsäck och liggunderlag jag har är en jättet skillnad beroende på sommar eller vinter.

Fukt är en annan bov som drastiskt försämrar din förmåga att hålla dig varm bl.a. för att vätska leder värme/kyla bättre än luft men det som är här ovan räcker så här långt.
 
Senast ändrad:
Så och om luften inuti sovsäcken INTE värms upp då blir det efter ett tag lika kallt i sovsäcken som utanför och då har sovsäcken ingen funktion

Om så är fallet så leds ingen värme ut genom sovsäcken, och du har uppnått perfekt isolering (tack vare kläderna då). Så blir det förstås inte, det är ju uppenbart varmare att ha på sig isolerande kläder i säcken.
 
Mot mygg. Ekoligisk bekämpning på platsen/personen. Elkraftburen batterier etc, myggspiraler, sprayer o flytande.
Gnid in yttertältet.

Sovkomfort, välj sovplats och därmed tältplats, plant, 20 cm över omgivande terräng, i lä, med morgonsol och gärna fin utsikt.

Under isolering, tjockt liggunderlag med slutna celler är varmare än tunnt. Komfortablast är ett luftfyllt underlag 70 mm. Dylika med stoppning i blir bäst.

Sovsäckar jag nöjer mig med en -5° sommarsäck är det för en gångs skull för varmt så brukar jag sovsäcken som täcke. Siden innerlakan för att slippa tvätta så ofta och tunna nattkläder på hela mig.

Härligt att ni har lusten och frågvisheten.

go tur
 
… Hur fasen gör man med myggor I tältet? Vår tält hade myggnät men några slank in ändå.
Irriterande att försöka sova och vakna av myggor som man försökte vifta bort. …
Ställ en Thermacell Backpacker i absiden/förtältet en stund innan ni tänkt gå och lägga er.
Tag ev. in den i innertältet när ni kryper in och låt den jobba där en stund. Hepp, mygg och knottfritt
för resten av natten (förutsatt att ventiler etc är myggtäta). Myggorna blir som helt bortkollrade, de
begriper inte vad de borde göra - utan irrar bara omkring, och sedan dör de flesta rätt snart.
 
I sovsäcken avger du större värmemängder via underlaget om inte liggunderlaget är bra respektive från de kroppsdelar som ligger utanför speciellt huvudet. En mumiesäck där huvudet ligger inne i säcken blir mkt varmare. Mössa är bra för att reglera temperaturen. Ibland blir det för varmt och svettas man då blir det ofta för kallt senare på natten.

Myggor är sällan problem med lite snabba öppningar av tältet.

Komforttemperatur på ett par plusgrader på sovsäcken är lämplig.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...