hängmatta med eller utan myggnät

Letar efter en praktisk men billig hängmatta att ha i trädgården men att även ta med ut på dagsutflykter och kortare vandringar med ev övernattning. Funderade först på en med inbyggd myggnät sedan ev att köpa myggnät för sig- vad tror ni? Jag har hittat en billigare variant här: https://www.decathlon.se/hangmatta-confort-id_8382812.html
vad tror ni om denna?
https://www.decathlon.se/hangmatta-confort-id_8382812.html
Tänker att jag börjar med en billigare variant och köper dyrare om det blir aktuellt att det blir många övernattningar...
 
jag är inte längre än 2,80 :D så längden tror jag inte är något problem :D

Det jag gillar med den är att allt följer med, linor, kabinhakar mm och att det kan vara upp till 6 meter mellan två träd.
 
Det är nog väldigt individuellt. Jag har precis skaffat "Sea to Summit Hammock Ultralight Single"
Den är väldigt liten och lätt(155g).
Många sover säkert oskönt i den, men själv sover jag otroligt bra i den.
 
Jo jag tänkte jag börjar med en billigare och får köper en mer avancerad om jag använder den mycket. Nu är den köpt. Återkommer med en recension hahaha
 
Det finns en tumregel om att en hängmatta bör vara ca 4 fot längre än personen som ligger i den, och efter att ha provat både kortare och längre tycker jag det ligger mycket i det. Längden är viktigare än bredden för komforten.
 
jag är inte längre än 2,80 :D så längden tror jag inte är något problem :D

Det jag gillar med den är att allt följer med, linor, kabinhakar mm och att det kan vara upp till 6 meter mellan två träd.

säkert tunga billiga karbinhakar i stål då. bättre med karbinhakar avsedda för klättring och dyl.
 
jag är inte längre än 2,80 :D så längden tror jag inte är något problem :D

Grejen är ju att du kan inte utnyttja hela hängmattans längd. Jag tror man får räkna med minst en halvmeter extra i varje ände, så är du 180 så är det alltså gränsfall till att en hängmatta på 280 cm funkar att sova i.
 
Det går ju att byta ut karbinhakarna.

Jag köpte en billig quickdraw på Decathlon och tog karbinhakarna från. (Det blev billigare än att köpa två lösa karbiner.)

jo men poängen var ju att det knappt är nån fördel att dessa tunga karbinhakar ingår. Själv fått med såna från Aliexpress men bytte genast bort de otäcka sakerna till ett par bättre också från decathlon. Lät som det var samma som din. 2 för 99:- har jag för mig. Visst duger de i stål hemmavid men aldrig att de åker med på tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
Jera Hängmatta Bo och sova 49
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...