Köpråd vattentät kamera

Video från DPREVIEW.
https://www.dpreview.com/videos/961...tm_medium=marquee&utm_campaign=traffic_source

En ny kamera med EVF från Panasonic på ingång https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FT7orange men Olympus TG-5 hävdar sig fortfarande bra bl a med RAW. Jag har själv sedan drygt ett år Olympus TG-4 och retar mig på zoomknappen men den är modifierad till TG-5.

Stora begränsningen med dessa kameror är att de inte tillåter bra telefoto av fåglar och sälar. Där är en systemkamera med bra sensor och vettigt zoomobjektiv eller prime överlägsen.

Thure

Bilder nedan är lite offtopic tagna från kajak utanför Falkenberg i förra veckan med NIKON D5300 med exponeringstider kring 1/3000 och Nikon AF-P DX 70-300/4,5-6,3G ED VR med delförstoringar.
Kvalitén är inte lika fin så här i forumet som när de är mer högupplösta.
 

Bilagor

  • majskarv.jpg
    majskarv.jpg
    36.1 KB · Visningar: 859
  • majsvan.jpg
    majsvan.jpg
    27.8 KB · Visningar: 854
  • majsäl.jpg
    majsäl.jpg
    33.8 KB · Visningar: 845
  • majsäl2.jpg
    majsäl2.jpg
    31.1 KB · Visningar: 839
Från en paddlares synvinkel är problemet med alla dessa vattentäta kameror är att de är så mycket mera än bara vattentäta. T.ex tillåts ingen bländare då de ska klara att tappas i marken från n meter, de har en dålig periskopoptik mm. Jag hade en Olympus TG-4 förra året och tyckte att bildkvaliteten inte dög trots Raw-format och ergonomin var misslyckad. Jag ser inte att Panasonics nya skulle vara bättre, förutom kanske då det gäller ergonomin.

Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
 
Finns absolut begränsningar. Men många bilder klarar Olympusen bra t ex närbilder. Jag uppskattar också att den har hyfsad batterikapacitet vilket märks på vintern. Min hittills bästa point and shoot långfärdsskridskokamera.

Wifiappen suger:till TG-4.

Jag uppskattar dina paddel och friluftsbilder Utvandraren. Har för mig att du använt Sonykamrror tidigare. Vad använder du vid kajakpaddling i år?

Thure
 
Jag kör med Sony RX100 i undervattenshus. Bildkvaliteten är mestadels riktigt bra, men optiken är bäst i vidvinkelläget. Motljus ger också lätt reflexer i undervattenshusets optik. En av de senaste RX100-versionerna vore ännu bättre, men de kostar. Jag har oftast också en annan kamera med för landbruk.

TG-serien torde vara den bästa in sin klass ännu. Själv skulle jag gärna ha en sådan med en fast optik, mindre vidvinklig än den nuvarande. I 24 mm läget är ju kvaliteten ok, men det ger för vid bildvinkel för de flesta situationer och kvaliteten försvinner snabbt då man zoomar in.

Tyvärr är det nog så att den önskade nischprodukten inte någonsin kommer, då mobiltelefonerna gjort att kameramarknaden krympt så starkt.


Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk
 
Har två kameror i kajaken: En Nikon AW1 som används mest på land. Bra bilder men knepigt gränssnitt för mig (mac-användare), och en ny Olympus TG5 när jag paddlar (ersatte min gamla Canon D10). Har bara kört TG:n i några månader men trivs bra med den, möjligtvis lite fipplig med handskar på. Ett viktig grej för mig var att jag måste kunna ha ett lättarbetat linsskydd på under färd (kör med ett hemmagjort plastlock). Kameran ligger framtill i flytvästen och vill inte ha vattendroppar på linsen. Men jag använder sällan zoom eller andra objektiv så de här räcker bra för mig..

/ Ulf
 
Min lösning ang vatten och saltstänk är att alltid ha min TG-4 i en minimal tygväska med kardborrstängning.

På sommarn har jag väskan i en nätficka som jag sytt på fram på flytvästen. Kameran säkrad med ett snöre som kan kopplas i handlovsremmen på kameran med en liten karbinhake.

På vintern ligger kameraväskan i en lätt åtkomlig nätficka jag sytt på ryggsäckens sida långt ned.

Vid paddling har jag ofta en systemkamera skjutklar med teleobjektiv / telezoom i en kameraväska under knäna i sitt tunneln. Inte säkert men funkar om man har stor sittbrunn och stadig kajak.

Thure
 
Jag är glad så länge min Canon D10 fungerar men inser den börjar bli till åren nu. Den hänger i ett snöre runt halsen och stoppas in innanför flytvästen för att skydda mot vattenstänk på linsen. Funkar sådär. Väldigt nöjd med vad den kameran har levererat genom åren.

mvh thomas
 
...
Vid paddling har jag ofta en systemkamera skjutklar med teleobjektiv / telezoom i en kameraväska under knäna i sitt tunneln. Inte säkert men funkar om man har stor sittbrunn och stadig kajak.

Thure

Jag har funderar på att köpa en Ortlieb Aqua Zoom att ha framför sittbrunnen. Den torde rymma en systemkamera med mindre telezoom eller t.ex min Panasonic FZ1000, som i bra ljus ger bra bildkvalitet. Borde vara en hyfsad lösning de gångar man inte förväntas rolla eller få riktigt stora vågor.


Skickat från min E5603 via Tapatalk
 
Vill man ha hyffsat bra bildkvalité i mindre optimala ljusförhållanden så kommer man tyvärr inte runt en systemkamera.
När det är lugna förhållanden så går det bra att ta med mig min ”slit och släng” Sony NEX-5N med 16mm pannkaksobjektiv (24mm FF ekvivalent). Den går ner i handskfacket framför sittbrunnen i min Aquarius Sealion. Facket är helt tät, även om man rollar. Problemet är väl mest att man brukar ha blötta händer när man hanterar kameran. Men hittills har den klarat sig. Skaffade mig en Meike dykhus till den, men har inte testad den skarpt. Den är tyvärr lite otymplig för min smak.
Som standard kamera har jag alltid en Fujifilm XP80 i flytvästens frontficka samt en Xiaomi YI4k monterad på kajaken.

Kollade en del på Olympus TG-5, men den är inte så mycket bättre än min XP80 för att motivera en inköp för 4000sek.
Dottern har en RX100 IV som har väldigt bra bildkvalité men om man ska köpa den samt ett dykhus så är det en rätt häftigt prislapp.

För att vara ärligt, den bästa kameran är den som man har med sig och är inte räd för att använda närsomhelst.
 
Det verkar som det finns ganska många bra alternativ. Själv kör jag med en Ricoh WG-30. Smidig och tålig med bra bildkvalitet. Jag köpte versionen utan wifi, och det kan jag ångra ibland.
Det finns nu också en nyare version: Ricoh WG-50.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Jamr Köpråd pendlarkajak Paddling allmänt 15
Skullbone Köpråd Plastkajak Paddling allmänt 10
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
aksello köpråd gällande ihopfällbar kajak Paddling allmänt 4
resqual Köpråd - Kajak Paddling allmänt 4
Timo M Köpråd kajak Paddling allmänt 8
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
Ace 374 Köpråd Paddling allmänt 20
oloff Köpråd: Havspadel Paddling allmänt 16
hs Köpråd Paddling allmänt 3
Schnorvel Vattentät infästning i oåtkomligt utrymme Paddling allmänt 10
1dogmeat_gmail.com Vattentät kabelgenomföring av packlucka av gummi. Paddling allmänt 21
Sittin Vattentät Paddling allmänt 9
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
manlan Relativt vattentät Paddling allmänt 20
hs Vattentät FM-radio? Paddling allmänt 16
manlan Vattentät kamerapåse Paddling allmänt 9
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
srpp Vattentät "mapp" Paddling allmänt 25
Marzocchi Vattentät (liten) packsäck Paddling allmänt 12
salgo60 Vattentät radio Paddling allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
progg Kamera för lite blötare förhållanden Paddling allmänt 17
salgo60 Fukt i digital kamera Paddling allmänt 13
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11

Liknande trådar