Paddla kajak insjö/åar

Hej!

Söker tips på vackra kajakturer i insjöar och åar. Tänker oss något enligt nedan.

- Tre till fyra nätter i tält under mitten av juli.
- Är bra om vi kan proviantera någon eller ett par gånger under turen.
- Behöver kunna hyra kajaker.
- Söker blandning mellan insjö och åar
- Ostört. Helst inga offentliga grillplatser/campingplatser.


Tack på förhand!

/ Andreas och Ella
 
Sjöar och åar runt Rejmyre i Östergötland kanske kunde vara något? Där finns en fin blandning av sjö och å som dessutom går att kombinera på många olika sätt. Man kan till och med nästan paddla runt, där startpunkt och slutpunkt efter ett par dagar i olika sjöar och åar bara skiljer någon km så att man lätt kan gå tillbaka och hämta bilen. Det finns flera fina turförslag i boken Paddla i Östergötland.
 
Bra tips! Har du paddlat den själv och har tips på en kortare vända? Typ 3-4 övernattningar.

Nej, bara valda delar. Mellan Gemla - Torne, dvs Etapp 4 och 5. Tog två nätter. Varit en del kring Asasjön i norr samt kring Åsnen. Väl värt ett besök. Inga problem att hitta 3-4 nätter att göra av med.
Men de rastplatser utmed leden som jag stött på är väl underhållna men också till stora delar välbesökta. Vi hade med oss tält osv. och la oss på andra ställen. Visserligen var vi off season, men jag tror de största delen får ni vara ostörda. Kring Helgasjön och Åsnen är det båtliv och turister. Annars upplever jag området som lugnt gällande den biten.
 
Sjöar och åar runt Rejmyre i Östergötland kanske kunde vara något? Där finns en fin blandning av sjö och å som dessutom går att kombinera på många olika sätt. Man kan till och med nästan paddla runt, där startpunkt och slutpunkt efter ett par dagar i olika sjöar och åar bara skiljer någon km så att man lätt kan gå tillbaka och hämta bilen. Det finns flera fina turförslag i boken Paddla i Östergötland.

Rejmyre verkar vara riktigt fint, men frågan är om man kan proviantera någonstans längs vägen? Vara ute 3-4 dagar kräver nästan det skulle jag tro.
 
Nej, bara valda delar. Mellan Gemla - Torne, dvs Etapp 4 och 5. Tog två nätter. Varit en del kring Asasjön i norr samt kring Åsnen. Väl värt ett besök. Inga problem att hitta 3-4 nätter att göra av med.
Men de rastplatser utmed leden som jag stött på är väl underhållna men också till stora delar välbesökta. Vi hade med oss tält osv. och la oss på andra ställen. Visserligen var vi off season, men jag tror de största delen får ni vara ostörda. Kring Helgasjön och Åsnen är det båtliv och turister. Annars upplever jag området som lugnt gällande den biten.

Värt att notera är att en del områden kring Åsnen nu i vår (2018) blivit nationalpark och det kan ev begränsa tältmöjligheterna i området.

/Patrik
 
Värt att notera är att en del områden kring Åsnen nu i vår (2018) blivit nationalpark och det kan ev begränsa tältmöjligheterna i området.

/Patrik
Kommer nog inte påverka nämnvärt. Åsnen är redan idag full av naturreservat med tältförbud och massa fågelskyddsområden. Påverkas inte av nationalparken. Nationalparken omfattar ett område som redan är naturreservat med tältförbud. Däremot kan en nationalpark locka fler till området och de platser som är möjliga att campa på kommer vara befolkade i större utsträckning. Svårt att hitta bra platser utmed eller i Åsnen att tälta på redan idag. Särskilt inte om man vill ha lite strand.
 
Kommer nog inte påverka nämnvärt. Åsnen är redan idag full av naturreservat med tältförbud och massa fågelskyddsområden. Påverkas inte av nationalparken. Nationalparken omfattar ett område som redan är naturreservat med tältförbud. Däremot kan en nationalpark locka fler till området och de platser som är möjliga att campa på kommer vara befolkade i större utsträckning. Svårt att hitta bra platser utmed eller i Åsnen att tälta på redan idag. Särskilt inte om man vill ha lite strand.

Fel av mig. Blir visst större än jag trodde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
nomadliv Hyra och paddla kajak i Finland? Paddling allmänt 6
kajaken_yahoo.com Broschyren "Paddla kajak o tälta i Bohuslän" nu som fri PDF Paddling allmänt 7
martin1g kanot/kajak för två som en kan paddla?? Paddling allmänt 4
lejon61 Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam?? Paddling allmänt 12
Gunnar1980 Vill börja paddla kajak nära Norrköping Paddling allmänt 3
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Willman Paddla kajak i Umeå? Paddling allmänt 5
börje2 Att paddla en strippbyggd kajak. Paddling allmänt 5
Silverfox Paddla kajak i Skåne nu i helgen. Paddling allmänt 1
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 0
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1

Liknande trådar