Packraft i Färnebofjärden?

Hej,

Funderar på att ta mig en paddeltur i Färnebofjärdens Nationalpark innan myggplågan. Min fråga är vad som skulle kunna vara en lämplig tur med en Packraft?

Tänkte vara ute ca dygn och planerar att övernatta. Då farkosten i sig är av den art att jag behöver beakta vissa säkerhetsrutiner bör rutten anpassas på så vis att jag inte korsar för stora sträckor i öppet vatten.

Är tacksam för tips och förslag!
 
Rätt fint att börja vid bruket i Gysinge, paddla uppströms och sen bort åt vänster, sen kan du paddla ner vid Sevedkvarn, finns ett antal bra sovplatser däromkring. Att paddla stora fallet vid bruket kräver erfarenhet, men forsen mellan stora fallet och Sevedkvarn är fin.
 

Bilagor

  • gysinge.jpg
    gysinge.jpg
    104.6 KB · Visningar: 1,279
Intressant rutt. Jag är dock inte så erfaren vad gäller forsar. Är det möjligt att lyfta vid dessa ställen?
 
Intressant rutt. Jag är dock inte så erfaren vad gäller forsar. Är det möjligt att lyfta vid dessa ställen?

Den enda forsen på den utritade rutten är vid Sevedskvarn. Där kan du lyfta, det är dock inget problem att paddla som nybörjare (förutom om det är väldigt lite vatten). Håll den vänstra rutten. Du kan åka ner som en badanka, paddeln i luften :) Kom ihåg att luta dig in mot stenar om du kör på dem. Om du går med i UPK (www.upk.se) kan du gå deras forskurs, den ges först i Fyrisån och sen i Gysinge. Går bra att köra packraft (rekommenderar dock att du går med vanlig forskajak, då det är mycket svårare än packraft)
 
är det forsfritt vid sjöforsen och jägern? Paddlar canadensare på lugna vatten och aktar mig för fors.
 
är det forsfritt vid sjöforsen och jägern? Paddlar canadensare på lugna vatten och aktar mig för fors.

Det är fors motströms vid Dragholmen så där kan man behöva lyfta, men paddlingsbart ibland (både kanadensare och packraft). Väldig brett så man får kryssa sig upp.

Sen rörde sig vattnet vid Skogsvaktaren, men inte mer än att en nybörjare i kanadensare eller packraft kan köra det. Kanske annorlunda vid annan väderlek?

Sen som sagt Sevedskvarn. Bra lyftmöjligheter med stigar etc.

Med packraft funkar nog Gangenån och kanske Åsbyån som avstickare.

Var några år sen jag paddlade detta med packraft.
 
Rätt fint att börja vid bruket i Gysinge, paddla uppströms och sen bort åt vänster, sen kan du paddla ner vid Sevedkvarn, finns ett antal bra sovplatser däromkring. Att paddla stora fallet vid bruket kräver erfarenhet, men forsen mellan stora fallet och Sevedkvarn är fin.

Hur lång är den här turen du tipsat om? Kikar på alternativ för SUP-paddling med en övernattning
 
i nationalparken råder tältförbud, så det enda stället att övernatta på är vid långlådingen.
 
Jag tältade inne i ett av dessa vindskydd en gång;). Det var högt vattenstånd och jag kunde paddla ända fram och parkera kajaken precis vid vindskyddet. Pga mygginvasionen så slog jag upp innertältet där inne.
 
I hela parken finns det gott om vindskydd, men på den rutten vi pratar om här finns bara stugan vid långlådingen. Finns iof ett vindskydd vid parkeringen vid sevedskvarn också, men där är det ofta fullt med fiskare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
Pohman Packraft Vindelfjällen Paddling allmänt 1
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Robtrek Beautiful and remote packraft / kayak route in Sweden? Paddling allmänt 8
kletterdregg Packraft Nittälven Paddling allmänt 3
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
JimmyB. Hyra packraft i närheten av Kalmar Paddling allmänt 3
Myggmat Ny packraft Paddling allmänt 4
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
lawe Hyra packraft Paddling allmänt 1
KarlK86 Rysk Packraft Paddling allmänt 4
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Headheretic Swedish Packraft Round-Up 2017 Paddling allmänt 1
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Urban packrafter Alene på Fjätan ävlen i packraft Paddling allmänt 13
gerritholl hyra packraft Paddling allmänt 1
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
mindful Färnebofjärden Paddling allmänt 4
malundin Startplats Färnebofjärden Paddling allmänt 7

Liknande trådar