Vilken överdragssäck till dunsovsäck?

Hej! Jag har en dunsovsäck från Cumulus som jag är väldigt nöjd med för ändamålen. Tyvärr blir den ganska ofta lite fuktig eller blöt pga kondens och andra faktorer i tältet (jag vet, jag borde lösa det problemet i första hand), så jag letar efter någon typ av yttersäck/sovsäcksöverdrag som
- tål lite fukt
- inte väger för mycket
- ger lite extra värme

Ska jag satsa på en till sovsäck helt enkelt, någon lättare variant som utstår fukt lite bättre, eller är det någon som kör på någn annan variant av sovsäcks-överdrag? Vet inte riktigt vad som finns på marknaden.

Tack för hjälp :)
 
Hej! Jag tror varken överdrag eller ny sovsäck löser problemet. Överdrag kan ge kondens, en ny med vattentätt membran ventilerar bort kroppsfukt sämre.

Bästa är å försöka få bort fukten i tältet, eller iallafall se till åt det inte hamnar på sovsäcken
 
Såvitt jag förstår kommer den mesta av fukten från kroppen. Den bästa lösningen är alltså att sova i en vatten/ångtät påse i sovsäcken. Sök på Western Mountaineering Hotsac, VBL liner, osv. Om du inte vill sova i en plastpåse (det är inte så äckligt som det låter) kan du ha en tunn syntetsäck eller täcke som överdrag så samlas den mesta av fukten där och syntetsäcken är dessutom lättare att få torr. Testa att sy ihop två billiga fleecefiltar och dra över.
 
Stadium har sina Everest 12 eller 14 graders säckar som är bra som täcken , använd dom som täcken och stäng dom inte så du inte pressar ihop huvudsovsäcken.

Funktionen är att istället för kondensationspunkten hamnar just i ytterlagret i din huvudsäck och blir blött och ev fryser är att kondensationspunkten hamnar i yttersäcken.
 
Var ifrån kommer kondensen? Innifrån? Från tältduken?
Själv har jag problem med kondens från tältduken, som droppar på sovsäcken eller som kommer på sovsäcken om den snuddar vid duken. Problemet är i huvudsak i fotänden. Funderar på att motverkad detta med en tygbit av vattentät nylon men som andas. Typ en 50-70 cm bred, vika ner under fotönden och sedan ha en bit upp på benen. Men öppen på sidorna, så att det inte blir lufttätt. Typ bivi-filt :)
https://www.extremtextil.de/en/2-layer-laminate-ultralight-pattern-ripstop-50g-sqm.html

Vad tror ni om det? Kommer det blir kondens på mitt nylontyg istället?
 
Stadium har sina Everest 12 eller 14 graders säckar som är bra som täcken , använd dom som täcken och stäng dom inte så du inte pressar ihop huvudsovsäcken.

Funktionen är att istället för kondensationspunkten hamnar just i ytterlagret i din huvudsäck och blir blött och ev fryser är att kondensationspunkten hamnar i yttersäcken.

Det gäller väl ändå på vintern, eller när tempen går under nollan ? På sommaren kondenseras det väl inte? Det är väl fukt hela tiden som vandrar genom sovsäcken?
 
Kondenspunkt

Kondenspunkten finns året runt. Man brukar räkna med att dom det är 6 grader kallare än vad den uppvärmda luftens temperatur är så kondenserar det. Det betyder att om luften inne i sovsäcken är t.ex +25 och yttertyget är + 19 så uppstår kondens i yttertyget.
 
Var ifrån kommer kondensen? Innifrån? Från tältduken?
Själv har jag problem med kondens från tältduken, som droppar på sovsäcken eller som kommer på sovsäcken om den snuddar vid duken. Problemet är i huvudsak i fotänden. Funderar på att motverkad detta med en tygbit av vattentät nylon men som andas. Typ en 50-70 cm bred, vika ner under fotönden och sedan ha en bit upp på benen. Men öppen på sidorna, så att det inte blir lufttätt. Typ bivi-filt :)
https://www.extremtextil.de/en/2-layer-laminate-ultralight-pattern-ripstop-50g-sqm.html

Vad tror ni om det? Kommer det blir kondens på mitt nylontyg istället?

Alla sovsäcksöverdrag gör att det blir kondens som blöter ned yttertyget , man vinner ju på det om man skall sova under spöregn då det skulle blitt värre annars....

Testa metoden med nån lätt syntetsäck som täcke
 
Lufta sovsäcken före packning behöver nog de flesta. Kondenspunktens temperatur varierar med luftfuktighet och temperaturskillnad.
Fukt på utsidan av sovsäcken vida bättre än mitt i stoppningen.
Många sover nog i för små tält. Undvik sovsäckskontakt med innertält. Disktrasebit är bra för att suga upp synlig kondens.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.