Unna vs Nallo

Hej

Två frågor:
Vore intressant att höra vilka för och nackdelar sin ser med Hillberg Unna respektive Nallo?

Om ni skulle ut på en 2-veckors ensamvandring i Sarek eller västra Padjelanta, vilket tält skulle ni ta och varför?
Vandringen kommer troligtvis ske i mitten augusti.

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Båda funkar det handlar om personliga preferenser.

Unna mindre risk blöta ner sovsäcken i fotändan men å andra sidan tyg i ansiktet även i huvudändan. Bara sitthöjd i mitten. Ingen absid men enkelt att flytta runt och tar liten plats.

Båda är kanontält.

Skulle jag tvingas välja ett och endast ett tält till allt jag gör året runt skulle det bli Unna. Får jag ha två skulle jag ta Unna, Nallo eller Nammatj som vintertält och ett lättare sommartält.

Kolla på Niak och Anjan också om du inte behöver vintertält.
 
Niak mot Anjan...

Dessa två tält har jag ägt(fortfarande Niak) och eftersom dom är väldigt snarlika de modeller du efterfrågar så kanske mina upplevda skillnader kan ge dig lite mera kött på benen i ämnet :)?

För som någon skrev, om du inte ska tälta i fjället på vintertid så funkar tre säsongstälten bättre vågar jag påstå!

Anjan. Har skrivit en recension som säger det mesta https://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/hilleberg-anjan-2_4094

Men sålde det ändå då Niak kom ut, eftersom jag var ute efter ett självstadgande och med lite rymligare innervolym.

Niak. Det är väldigt rymligt, är själv 190cm och gillar att kunna sträcka ut armar och ben samt kunna sätta mig upp utan att huvudet slår i taket sas. Ventilationen är väldigt bra, precis som i Anjan och det utan att det känns dragit, utan luften kommer in underifrån och liksom virvlar runt...svalt, skönt och välventilerat utan drag.
I absiden får jag plats med ryggsäck, skor samt lagade mat där som oftast.

Niaks fördel gentemot Unna är bättre ventilation, absid samt något större yta på innertältet och givetvis lättare.
Ser ingen nackdel...

Anjans fördel gentemot Nallo är bättre ventilation och att det är lättare.
Personligen så gillar jag nallos dörr mycket bättre, segt att behöva krypa ut och gillade att ha vyn rakt ut(första modellen av anjan hade det)

Att dom har tunnare väv är ingen fara alls, dom håller för allt du kan råka ut för på sommarfjället :)!

Så mitt personliga val blir Niak, pga av att det är rymligare att leva i tältet, sitta upp, ta på sig kläderna, sträcka ut sig och vyn när man ligger ner en fin kväll/morgon är ju inte illa :)!

//A
 
Niak vs Unna så funderar jag på några saker som talar till Unnas fördel :

1. Unna är helt fristående. Niak behöver spänna ut absiden

2. Niak ventilation bygger på att tältet inte går ned till marken. På Unna kan man välja att ventilera både via mark (fästa upp tältkant nere) och ha en väderskyddad ventil på toppen. Unna borde ventilera minst lika bra?

3. Unna klarar hårdare vind/väder, men väger något mer.

ev till Niak fördel:
4. Packvolym? Här vet jag inte om det skiljer något.
5. Innerdörr i mesh mot Unnas mesh på övre halvan bara.

Några av mina tankar bara.
Kan tillägga att jag har ett Nallo 4GT som väger endast 3.5kg komplett och är absolut året-runt kvalificerat. Mycket trevligt, men trångt med 4 stora vuxna (bra med två vuxna + två yngre). Absiden är dock enorm med många olika möjligheter att öppna så det är kanon.
Ett Unna skulle nog vara bra komplement för soloturer eller med någon av döttrarna....
 
Niak vs Unna så funderar jag på några saker som talar till Unnas fördel :

1. Unna är helt fristående. Niak behöver spänna ut absiden

2. Niak ventilation bygger på att tältet inte går ned till marken. På Unna kan man välja att ventilera både via mark (fästa upp tältkant nere) och ha en väderskyddad ventil på toppen. Unna borde ventilera minst lika bra?

3. Unna klarar hårdare vind/väder, men väger något mer.

ev till Niak fördel:
4. Packvolym? Här vet jag inte om det skiljer något.
5. Innerdörr i mesh mot Unnas mesh på övre halvan bara.

Några av mina tankar bara.
Kan tillägga att jag har ett Nallo 4GT som väger endast 3.5kg komplett och är absolut året-runt kvalificerat. Mycket trevligt, men trångt med 4 stora vuxna (bra med två vuxna + två yngre). Absiden är dock enorm med många olika möjligheter att öppna så det är kanon.
Ett Unna skulle nog vara bra komplement för soloturer eller med någon av döttrarna....

Du har lite fel där, självklart är Niak helt självstående, att man spänner ut absiden är ju bara för att skapa en absid :)! Likaledes kan du spänna ut Niak på baksidan/långsidan så att ventilationen blir än större...jag antar att det är det du menar med Unna?

Packvolymen bör vara mindre iom att den är lättare.

Jag hade själv tidigare tittat på just Unna som ett alternativ, men saknade absid samt tyckte att innerdörren som bara har en liten del i mesh gjorde att man inte kunde se ut lika bra vid fina, men kanske myggrika kvällar... Så för mig är Niak det perfekta enmanstältet, medans en annan kan ha andra prioriteringar :)!
 
På sommaren kör jag med helt innertält i Mesh i mitt Unna och nu också i mitt Soulo. Perfekt att slippa myggen och ändå ha en bra utsikt (med ytterdörren undanrullad)
 
Ej viktbesparing med nätinnertält

HB:s nätinnertält är litet tyngre än motsvarande vanliga innertält. Inte mycket, tiotals eller något hundratal gram om jag minns rätt. Vikterna för nätinnertälten finns i katalogen.
 
Du har lite fel där, självklart är Niak helt självstående, att man spänner ut absiden är ju bara för att skapa en absid :)! Likaledes kan du spänna ut Niak på baksidan/långsidan så att ventilationen blir än större...jag antar att det är det du menar med Unna?

Näe Unna har "hakar" för att spänna upp duken i nederkant utöver att kunna spänna ut. Alltså bra möjligheter med duk helt mot mark eller uppvikt eller utspänd också.
Blir nog ett Unna för mig ändå. Säkert nöjd oavsett vilket det blir .. Suolo blir overkill för mig. Och trångt inne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...