Primaloft, tvättråd

Batterivatten?

Tvätta om kallt med mjukt vatten, tumla om svalt med bollar till extra dry.

god tur

(När jag bodde på ostkusten tvättade jag en svårt smutsig dunsovsäck med batterivatten och ulltvättmedel, samt sköljde i batterivatten 4x, tumlade enligt ovan och resultatet blev utmärkt.)

Hej, du menar väl destillerat eller avjoniserat vatten, inte något som har med batterier att göra antar jag?

Ciao!

Uffe
 
Primaloft är som en matta med isolerande material och har inte alls samma lösa konsistens som dun. Även om primaloften skulle vara arrangerad i små bubblor (shingle construction) i stället för långa sjok så tycker jag att det inte borde vara några problem när det väl torkat.

Så någonting har gått fel vid tvätten.

Att något gått fel var min första tanke också, men det kan finnas hopp!!! Det verkar som att det har kommit en ny generation syntetmaterial som är mer lika dun och inte levereras i mattor som i fotot utan i lösvikt som dun. 3M kallar sin produkt för Thinsulate Featherless down, vad motsvarande PrimaLoft produkt heter är svårare att förstå från deras produktbeskrivning, men GAP verkar använda Primaloft Gold Insulation Luxe som ska "kännas som och ha egenskaper som dun".

Det är svårt att se från bilden vad det är för yttertyg på jackan. Utifrån mina erfarenheter är det ganska svårt att torka en dunfylld jacka med ett tjockare yttertyg (exempelvis ett membranplagg). En stor tumlare är att föredra och man måste vända jackan ut och in.

Julijanna, om du inte vänt jackan ut och in när du tumlade den skulle jag prova att tvätta den igen vända den in och ut och torka den igen. Skippa sköljmedel.

Lycka till
 
Att något gått fel var min första tanke också, men det kan finnas hopp!!! Det verkar som att det har kommit en ny generation syntetmaterial som är mer lika dun och inte levereras i mattor som i fotot utan i lösvikt som dun. 3M kallar sin produkt för Thinsulate Featherless down, vad motsvarande PrimaLoft produkt heter är svårare att förstå från deras produktbeskrivning, men GAP verkar använda Primaloft Gold Insulation Luxe som ska "kännas som och ha egenskaper som dun".

Primalofts dunliknande isolering, som inte är som en matta, heter Thermoball, jag tror dock bara att det finns i NorthFace produkter.
Luxe verkar vara Primalofts svar på Polartec Alpha och Patagonia Nano Air.
 
Om fyllning består av ett sammanhängande sjok som andra beskrivit och detta sjok slitits sönder av tumlingen så inte lär det väl återta sin usprungliga form om man upprepar processen.
 
Primalofts dunliknande isolering, som inte är som en matta, heter Thermoball, jag tror dock bara att det finns i NorthFace produkter.
Luxe verkar vara Primalofts svar på Polartec Alpha och Patagonia Nano Air.

Jag tycker det finns väldigt lite information om Luxe tillgänglig på nätet så det är svårt att få en bild av exakt vad det egentligen är, I en tråd på BPL spekuleras om Luxe ska ses som en efterföljare till Thermoball men det finns ingen direkt information som verkar stödja den spekulationen. Man länkar dock till en video där man kan se en Montanejacka i Luxe och även materialet (https://www.youtube.com/watch?v=mLldXo_d6II). Det verkar dock inte vara en "matta" i traditionell Primaloft One/Gold mening utan mer som den bomull man har i badrumsskåpet.

Om fyllning består av ett sammanhängande sjok som andra beskrivit och detta sjok slitits sönder av tumlingen så inte lär det väl återta sin usprungliga form om man upprepar processen.

Håller med, detta resonemang förutsätter dock att materialet är i form av en en matta och att det slitits sönder. Har materialet klustrats precis som dun (eller som bomull skulle göra) skulle det kanske kunna återställas.

Jag förutsätter att ni båda förstår att mina kunskaper om Primaloft Gold Luxe är begränsade. Jag har dock hunnit tvätta en och annan jacka i olika material.Väljer TS att testa får vi se vad som händer.
 
Kan man inte utgå ifrån att om det är det nya, mer dunlika materialet så bordet namnet på det stå på en lapp i jackan och inte bara Primaloft?
 
Kan man inte utgå ifrån att om det är det nya, mer dunlika materialet så bordet namnet på det stå på en lapp i jackan och inte bara Primaloft?

Jag vet inte om man kan utgå från det utan att känna till hur Primaloft resonerar avseende branding av sina produkter. Man har exempelvis inte brytt sig om att skriva om isoleringen är Primaloft Gold, Silver eller Black något som borde vara minst lika viktigt. Texten "THE LUXURY DOWN ALTERNATIVE® LUXURY INSULATION THAT LOOKS LIKE DOWN, FEELS LIKE DOWN AND IS WARM LIKE DOWN" använder Primaloft dock endast (vad jag kan se) i samband med Primaloft Gold Insulation Luxe (som är den dunliknande produkten). Motsvarande text finns på den etikett TS bifogat tidigare i tråden. Vilken information som fanns i produktbeskrivningar och på hängtaggar, och om Primaloft väljer att vara mer detaljerade där, vet vi inte.

Primaloft har uppenbart andra produkter än de som är direkta vidareutvecklingar av PrimaloftOne. Då det inte är inte orimligt att anta att TS jacka har ett av dessa andra material skulle TS kunna prova att tumla jackan ut och in (om TS inte redan gjort det). Löser det TS problem så vore det bra, om inte är det inte mycket att göra.
 
Nej det blev inte bättre. Allt är precis som det har varit innan. Det är klumpar över hela jackan. Men jackan är otroligt ren, efter tre tvätt...
Jag har nu lämnat jackan till min mamma som är pensionär och som har ganska mycket fri tid. Jag vill att hon ska hitta något ställe på insidan av jackan och göra ett hål för att se vad är det som händer där inne. Jag kan ändå inte använda den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurwi Primaloft blir tunnare? Kläder 2
pelka primaloft jacka? Kläder 9
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.