Erfarenheter av Bergans Ally

Jag har länge kollat efter kanot, och egentligen varit smått förälskad i Esker Wood Ki Chi Saga Dock ligger den tyvärr över min prisklass.

Jag har funderat av och till på en Bergans Ally. Dels på grund av pris (säljs nu på XXL för under 10 000), vikt och förvaringsutrymme. Rent krasst så har jag svårt att hitta någon lämplig plats hemma att förvara en kanot på off-season.

Jag vill gärna höra om erfarenheter av Bergans Ally, och framförallt hur de är efter några år. Blir duken skör/krymper/vidgar sig? Är det någon skillnad på äldre modeller och de som säljs nu?
 
Lars Monsen talar ju varmt om dom och att de är stryktåliga så de är nog bra grejor.
En fördel är att dom är mkt lätta, runt 25 kg (?) beroende på modell.
 
Lars Monsen talar ju varmt om dom och att de är stryktåliga så de är nog bra grejor.

En fördel är att dom är mkt lätta, runt 25 kg (?) beroende på modell.



Ja, den jag kollat på väger 18kg. Det är mycket från Monsen som jag har sett dem och tänkt att det kanske kan vara ett alternativ. Men det är som sagt hur pass väl de håller i längden som jag är lite fundersam över.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har en Ally som säkert är 25 år gammal. Funkar som ny, även om de nyare har bättre/enklare beslag för att montera den. Några av alurören är väl lite böjda efter att gått på dem med gummiklubban.

Själva duken är det inga som helst problem med, möjligen lite solblekt, lagad två gånger pga reva mot vasst underlag men inget som märks på funktionen.

En toppenkanot om man nu inte huvudsakligen paddlar ensam över stora blåsiga vatten... Den väger ungefär 15 kilo, har de gjort de nya tyngre?

Bara att köpa och en investering för livet.
 
Bra, praktisk men inte snabb....

Hejsan,

Jo den där träkanoten var ju mycket vacker :)

Har själv en Ally 811 som numera har ett gäng år på nacken....är inte säker på hur många då vi köpte den begagnad. Funkar hur bra som helst och inga egentliga tecken på att den börjar bli sliten.

Gillar verkligen konceptet med hopfällbar kanot. Tar inte mer än typ 20-30 minuter att slå ner respektive upp den. Är väldigt skönt när/om det blir lite längre lyft, även om Monsen onekligen mest verkar bära den på axlarna.

Men om man ska köpa en ny så hade i alla fall jag övervägt att köpa Allys "15"-serie, som ska vara klart mer lättpaddlad (http://www.kanotcentrum.se/Ally.html). För om det är något som man kan anmärka på vad den gäller den klassiska "Monsen" Ally kanoten så är det att den inte är speciellt snabb i vattnet....

/ Stefan
 
Roligt att läsa om era erfarenheter. Funderade själv på en för två år sen. Gick inte att hitta i närheten av 10.000 kr då. Slutade med en Gumotex palava. Det är en uppblåsbar kanot av ungefär samma storlek och bärkraft. Vikten är också ungefär densamma. Kanske lite mindre ihop packad samt lite snabbare att få i gång. Nackdelen skulle kunna vara större punkteringsrisk. Verkar dock väldigt stark och nitrilontyget är 1000 d.. Ally Är ju klart rymligare för packning. hade jag hittat en ally för det här priset då för två årsen hade jag nog köpt den. Funderar lite smått på att komplettera med ytterligare en kanot då vi är fyra i familjen. Å andra sidan är jag sedan länge sugen på en Packraft.

Bosse
 
Lite sent svar i den här tråden men jag ger mina 2 cent.

Jag har en 811 som jag använt nu i sommar efter att ha haft den liggandes i 5år,anledningen till att jag haft den liggande så länge kan man väl säga är den största nackdelen med den...den brutalt svåra första monteringen.

Det blev i mitt fall frågan om rent våld för att få ihop den (går inte på annat vis),och det resulterade i böjda stänger och en lite sned kanot, sedan lät jag den ligga på gården i 2 veckor för att duken skulle sträcka ut sig ordentligt.

Efter 2 veckor monterade jag isär och sedan ihop den igen,då böjdes stängerna tillbaka och kanoten riktades.
Nu gick den ihop hur lätt som helst,så var beredd på ett rent h-vete första gången du monterar den.

Paddlingsegenskaperna i sjöar?...tja,den är som ett löv på vattenytan,minsta lilla vindpust så snurrar du runt ,så är du ute när det blåser får man spendera mer energi åt att parera vinden än att komma framåt. Här är det vindstilla förhållanden som gäller för att det skall bli njutbart.

Jag har använt min som en fiskekanot mest och vi har varit 2 i kanoten jämt (ca 90&65kg),det är att betrakta som ett absolut minimum lastmässigt för den kanoten,mer vikt behövs om man ska ut på större vattenytor för att få någon som helst kursstabilitet.

Nu låter det kanske som jag totalsågar den men det gör jag verkligen inte,för samma egenskaper som gör den katastrofalt dålig i stora öppna vatten gör den till en absolut dröm i svåra.

Jag har paddlat den i skogsåar,somliga inte mer än 1-1 1/2 meter breda,och när jag stött på en bäverdamm så var det inga som helst problem att släpa den genom granskogen.
Modellen heter ju 811 DR (Down River) och det är här den kommer till sin rätt,i strömmande vatten. HELT SAGOLIK!.

Stryktålig som få,styr hur lätt som helst,du bär den hur lätt själv på axlarna vid vid dom få landlyft som blir,för den flyter ju som en kork över grunda partier där andra får bära...här blir man nöjd med sitt köp.

Men att ge mig ut på en sjö som tex Rogen?...nej...inte en chans.
 
Senast ändrad:
Intressant!

Lite intressant att du upplever den som så vindkänslig! Vi paddlade just Rogensjön förra året med vår 811 och för ett par veckor sedan paddlade vi tvärs Lajtavrre från Rapaälvens utlopp till Aktse i 10-12 m/s sidvind. Och förvisso finns det många kanoter som är vindstabilare, men att hålla riktningen upplevde jag aldrig som ett bekymmer. Däremot tar det lite tid att vänja sig vid att kanoten "lever" och rör på sig i vågorna...

Men då var vi två vuxna + vår lilla grabb på 2.5 år + all fjällpackning med tält och rubbet i kanoten. Så den var ju ganska nedlastad vilket påverkar ju hur den beter sig i allra högsta grad!

En sak som jag erinrar mig var dock ett tillfälle då vi var ute två familjer i kanoten och jag satt i mitten i början med mina 95 kg. Då betedde sig kanoten lite som du beskriver (även om den knappast var som ett löv på vattenytan...). Oerhört svårt att få att gå rakt!!

Men när jag satte mig längst bak och vi omfördelade lasten till för och akter så mycket det gick blev det MYCKET bättre. Min personliga gissning/bedömning är att kanoten fick typ "banan"-form när jag som är klart tyngst satt i mitten, vilket medförde att den blev så svår att styra.

Så vem vet, din kanot kanske kommer bli bättre/annorlunda när du satt upp den ett par gånger till. Eller så kan det ju även vara så att de ändrat skrovformen något!

/ Stefan
 
DR modellerna med rund köl/akter har ju en böjd köllinje,en så kallad "Rocker",det är en egenskap som är väldigt bra vid strömvattenpaddling, den blir grymt lättstyrd.

Dom behöver lastas ner ordentligt för att bli kursstabila och precis som du beskriver så blir dom bättre med lasten så nära för och akter som möjligt,iom att kanoten "flexar" så rätas köllinjen ut på det sättet.

Jag köpte som sagt min att ha primärt som en fiskekanot med 1-2 personer efter att ha sett Lars Monsen använda sin med vad som verkade lysande resultat....jag trodde att det skulle gå hur bra som helst,och det gör det...i strömmande vatten.

Den stora fördelen med den är ju vikten och att den är ihopfällbar och det gör att även vi som bor i lägenhet kan ha en fullstor kanot...MEN!...att då måsta släpa med sig 70-80kg extra som barlast för att den ska fungera tillfredställande i sjöar....nja,hela konceptet faller ju då.

Jag ångrar inte alls att jag köpte min,den är kanon...bara inte fullt till det jag hade tänkt använda den till, och det önskar jag att jag hade vetat innan köp.
Som expeditionsfarkost eller familjekanot med en hel del packning är den garanterat bättre lämpad.

På dom nya rödfärgade Ally kanoterna har dom sänkt för/akter och rätat ut köllinjen,och därmed har gjort dom mycket bättre för stilla vatten,om man vet med sig att man kommer spendera merparten av tiden på sjöar så köp den modellen istället.
 
Senast ändrad:
Bra att veta!

Nu är vi ju nöjda med vår 811 och kommer inte köpa någon ny, men det är intressant att din kanot har så mycket Rocker.

Man undrar om Ally kanske ändrat skrovformen nu när det finns två olika varianter?!? Eller om det finns en variation i skrovformen från exemplar till exemplar? För jag har paddlat med vår 811 (som i alla fall är grön och därmed borde vara en DR....) helt ensam i kanoten i sidvind utan packning och det har funkat. Har även varit ute med familjen utan packning (lustigt nog med samma viktsfördelning 95 + 65 kg) och då upplever jag den som lätt att hålla i kurs, men som jag skrev tidigare ganska långsam.

Känns som att tipset till alla som vill köpa är att leta rätt på någon ställe som hyr ut eller säljer Ally och testa. Himla tur att vårat exemplar inte beter sig som Villmarking beskriver, för då hade jag varit besviken då vi främst paddlar på sjö eller andra lugna vatten.

/ Stefan
 
Hej. Jag tänkte köpa mej en Ally 15. Det är min fru och våran tvååring som är tänkt att följa med ut på stilla vatten. enbart dagsturer. Har en husbil, Så en ihopfällbar kanot kommer bli hel perfekt att knöka in i en lucka.

Låter det som Ally 15 är rätt val? vi 3 väger ca 170 kg ihop.

Har läst på olika ställen nu att man ibland kan hitta dessa för under 10000kr. Vart då? Billigaste jag hittar är på xxl-sport för 12999kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
hentor Erfarenheter av Rebel Jara resp Rebel Husky/Big Dog Paddling allmänt 3
sestos Erfarenheter av Artisant 5G Paddling allmänt 2
LasPalas Erfarenheter Lunar 12 Paddling allmänt 0
thureb Erfarenheter? av Ecklas rullager Paddling allmänt 1
Johan Smedman Erfarenheter av Melker Ulvön... Paddling allmänt 3
Ingan Erfarenheter av kajak-import.dk? Paddling allmänt 4
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
NOD Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter? Paddling allmänt 1
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Klar11 Wayland kajak - erfarenheter? Paddling allmänt 1
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Erfarenheter av torrdräkter? Paddling allmänt 40
magnus jonsson Erfarenheter av UK import? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Erfarenheter av repskädda? Paddling allmänt 1
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
Josie Erfarenheter av Alaw bach, GT och Xplore-S Paddling allmänt 5
Yachter Jula kajakkärra - erfarenheter? Paddling allmänt 7
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
Disco-Kaj Erfarenheter av havsracer? Paddling allmänt 27
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Erfarenheter av Polledo Denia Sprinter Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
tango Erfarenheter av materialet GCX2? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
niilo Trivium S9-erfarenheter? Paddling allmänt 4
240GL Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon? Paddling allmänt 7
soljesp Erfarenheter av Buccaneer? Paddling allmänt 2
Merchoklad Erfarenheter av Touryak efterfrågas! Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
oyen Paddlingsvecka på Åland - några erfarenheter Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Avslut090305 Erfarenheter av wingpaddlar och "bockade" skaft? Paddling allmänt 11
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
ollblo Erfarenheter av GARKAST??? Paddling allmänt 2
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
William vilde Bergans Ally Paddling allmänt 6
Skogsstjärnan Ally kanoter Paddling allmänt 18
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3

Liknande trådar