Zegul Bara

Jakten på den (ens i någon mån) perfekta kajaken fortsätter. Nu provsatte jag en Zegul Bara, en ny modell för i år. Sittställningen var perfekt och sittbrunnsöppningens längd väl tilltagen även för mina långa ben. Jag provpaddlade den inte (ännu), men det är nog bara en formalitet,. Det finns alla skäl att tro att den är aningen bättre än min favoritkajak Arrow Play HV, som dessvärre bara höll ihop i ett halvår. Och därmed också till frågan jag begrundar: Har någon erfarenhet av Zeguls Rock Solid konstruktionsalternativ?

Trots att jag inte alls litar på Zeguls kvalitet, av goda skäl, finns det kanske ändå en liten möjlighet att en Zegul Bara i Rock Solid skulle hålla för mig om jag behandlar kajaken någorlunda varsamt. Jag har ändå en lekkajak i plast för surf och rockhopping.

På Aterras
 
Instämmer. Bra sittställning för fullvuxna. Trevlig att paddla den lilla runda jag provat. Bra alternativ att testa för oss storvuxna.
 
Hej,

Jag har paddlat Zegul arrow BARA sedan i november förra året och för mig är denna kajak perfekt som turkajak med goda lastutrymmen, skön sittkomfort, kvaliteten känns mycket bra. Det exemplar jag använt och paddlat iallafall 50dagar på turpaddling hittills är fortfarande i mycket gott skick och då är jag inte överdrivet försiktig i hanteringen är byggd i A-core layupen dvs glasfiberversionen. Rocksolid versionen är ännu tåligare kan jag säga av erfarenhet från andra Zegul modeller.
Som upplysning kan jag säga att jag även säljer dessa kajaker så jag har sett ett ganska stort antal och kvaliteten känns över lag mycket god.

MVH

Pelle
Nynäskajak
Som precis har beställt en BARA i 3D c-core layupen till mig själv...
 
Hur beter sej Bara i jämförelse med Play i vågor? Skillnader vid akterlig sjö? Initial- och slutstabilitet med och utan last?

Med vänlig hälsning
B-O
 
Hej,

Det jag upplever som den största skillnaden mellan Play och Bara är dels manövrerbarheten där Play är betydligt mer responsiv och har mindre svängradie, samtidigt är BARA en mer lättdriven kajak.

Stabilitetsmässigt är Bara en mer stabil kajak med både högre initial som sekundärstabilitet med det sagt är även PLAY en stabil kajak.

JAg upplever Playen som lite "krispigare" vid kantning det går snabbare helt enkelt att gå från kant till kant. Baran känns här lugnare och lite tryggare.

I surf och medsjö är Playen snabbare att få upp i surf och lite lättare att manövrera men det beror mest på att ju Play är en "playboat" medan Bara är mer inriktad mot Touring.

/Pelle
Nynäskajak
 
Tack för informationen. Bara låter precis som jag tänkt mig, en Arrow Play med egenskaperna förskjutna en del åt touringhållet. Jag tyckte nog att Arrow Play var mycket stabil, även i tuffare förhållanden. Hoppas inte Bara känns pråmig om den är ännu stabilare.

Hur är det det farten? Arrow Play var hyfsat lättdriven upp till 8 km/h, efter vilket den inte längre svarade på ökat tryck på paddeln.

Egentligen skulle jag ha provpaddlat den idag, men det blev inte tid trots allt. Får se när det blir, det är nästan två timmar i bil för att komma åt en.

Jag har även en provpaddling av Skim Beaufort på kommande. Den kunde kanske vara ett alternativ om de börjar göra en med större sittbrunnsöppning. Dock tror jag att jag är lite för tung för att den ska vara rolig. Skim anger viktspannet till 72-105 kg, men jag tvivlar starkt på att egenskaperna är de samma i båda ändar av intervallet.
 
Hej,

Jag upplever inte BARA som pråmig, men klart lugnare/stabilare än PLAY. Att den blir lite mer långsam i svängar beror självklart på att 1. den är längre än Play samt 2. den har en något rakare köllijnje än Play.


/MVH

Pelle
 
Tack Pelle för all information. Nu blev det i alla fall en provpaddling. Det utlovades regn för eftermiddagen och kvällen i Åbo, så jag hoppade i bilen och for till huvudstadsregionen.

Jag var egentligen såld redan vid första paddeltaget och resten av den lilla provpaddlingen bekräftade bara saken. Arrow Play HV var den bästa kajaken jag provat tidigare, men den gick ju tyvärr i bitar för mig. Zegul Bara kändes som en förbättrad Arrow Play och är utan tvekan den kajak som passar mig bäst av alla kajaker jag provat, vilket inkluderar de flesta potentiella kajaker.

  • Sittställningen var perfekt och sittbrunnsöppningen lång nog för mina ben och tillsammans med det låga backdäcket bör den vara mycket lättrollad (jag provade inte, men rollar betydligt svårare kajaker utan problem).
  • Stabiliteten uppfattade jag som mycket lika den i Arrow Play. Utmärkt primär och sekundär stabilitet, och de enda kajakerna jag lyckas ta mig mellan upprätt position och liggande i vattnet helt steglöst med sculling. I de flesta kajaker trillar man liksom över en kant innan man ligger i vattnet och där kan hållas sig uppe med sculling.
  • Den är lättdriven i registret mellan 8 och 9 km/h och motståndet börjar stiga först efter 9 km/h. En marschfart på närmare 9 km/h bör fungera så länge vågor och vind inte inverkar. Smal nog för att man inte ska slå paddeln i däcket.
  • Bara svänger riktigt bra när man kantar den. Den kanske inte styr lika mycket själv som Arrow Play, men ligger inte långt efter i svängarna.
  • Bra lastutrymmen, troligen ungefär samma volym som Arrow Play.

Allt tyder också på att den även fungerar bra i vågor och intrycket är i överlag är att det är en förbättrad Arrow Play och en av de mycket få kajaker som passar oss som har längre ben, utan att vara en pråm eller lastfartyg.

Det blir nog att beställa en sådan i den förstärkta Rock Solid-versionen.
 
Det blev trots allt ingen Zegul Arrow Bara för mig. Jag provade även en Skim Beaufort och valet föll på den. Jag diskuterade fram en modifiering av sittbrunnsöppningen med Evert från Skim och saken var därmed klar.

Egentligen tyckte jag i några avseenden mera om Zegul Bara, men jag hörde från flera källor (återförsäljare mm) att kvaliteten inte var så pålitligt som jag ville. Eventuellt kunde Rock Solid-versionen vara stark nog, men ingen förefaller veta något om det materialet ens på internet. Och så hade jag ju min egen erfarenhet av Zeguls kvalitetet och tillverkarens beteende från ifjol.
 
Är det någon som har provat om ZEGUL ARROW BARA PE har samma fina egenskaper som glasfiberversionen ?

Är ute efter en tålig turkajak som är mer lättdriven än den Ocean spirit (Tahe marin) jag paddlar idag. //Per
 
Jag har fått hem ett Preproduktion exemplar av Zegul BARA PE och är mycket imponerad av känslan i kajaken, känns nästan som om Plastversionen är skönare och mer lättmanövrerad än compositversionen. Dock så var vikten på det exemplar jag fått ganska hög, så jag hoppas man får ner vikten några kg. Däremot var både skrov och däck riktigt styvt.

/Pelle
 

Liknande trådar