Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim

Hej,
Jag skulle vilja ha tips på bästa lasthållaren för en Yoo-A-Kim. Vi har aeroporfil på takräcket så det verkar som att VKVs hållare inte passar vårt räcke. Kan man få VKVs kajakhållare att passa ett takräcke med aeroprofil?

Jag har tittat på Thules K-guard 840 men den verkar onödigt komplicerad med lås och jag tror inte den passar en så bred kajak. Är vadderat takräcke med laststöd kanske det bästa?

https://www.thule.com/sv-se/se/sport-rack/accessories/thule-windsurfing-pads-5603-_-560300


https://www.thule.com/sv-se/se/sport-rack/kayak-roof-racks/thule-kayak-support-_-520100

Andra lösningar?

Tacksam för tipps.
Per
 
Grattis till en härlig kajak!

Dessa borde väl funka

http://www.kajaksaker.se/transport/transportvaggor

Eller så ber du Ankevik ta fram en som passar i spåret för Aeroprofil

Det bästa vore ju om han kunde anpassa för aeroprofil. Jag ska höra med vkv om den kan bistå med detta. Annars är kuddarna du förslog ett alternativ. Tror inte man behöver thules stödprofil om man har kajaken på plant på skrovet och fäster för och akter i bilen.
Tack för tippset!
 
Yoo-A-Kim är plan under så det räcker med rörisolering runt lasthållaren. Stöd i sidled typ vertikallastare är bra. Ha också tamp i för och akter till t ex bogserögla eller kofångare som extra säkerhet.

Thure
 
Yoo-A-Kim är plan under så det räcker med rörisolering runt lasthållaren. Stöd i sidled typ vertikallastare är bra. Ha också tamp i för och akter till t ex bogserögla eller kofångare som extra säkerhet.

Thure

Tack för svar, det var bra att höra att den ligger ok på skrovet. Ska definitivt ha för och akter förankring samt hålla mig under 80 km/h. Har monterat räcket med maximalt avstånd på bilens rails för att minska vridmomenten.
 
Jag vet inte hur Yoo-A-Kim passar, men jag har lastat även kajaker upp och ner. Det beror en del på hur sittbrunnarna passar mellan lastbågarna. En annan fördel blir att man får en bättre aerodynamisk form, som kan minska bränsleförbrukningen, i förhållande till att lasta rättvänd.

Svante
 
Har man långt överhäng och vill stabilisera kan man lägga en lättviktsstege (såklart fastsurrad i lastbågarna) under kajaken, antingen vanlig "personstege" eller kanske en kablestege. Men jag tror det går bra med rörisolering på lastbågarna, rep till bogserögla/krok/kofångare fram och bak och en höjdlastare att fästa i. Glöm inte märka ut överhäng fram och bak med tygtrasa dagtid och lampa i mörker (cykelbaklyse i snöre har funkat för mig). Tänk också på max taklast för bilen.

/Patrik
 
Vi har kört runt med kayaken en hel del. Bra att ha rails så man kan montera bågarna brett. Vi har thule quick draw som fästes på vardera sida på motorhuven som ett v i fören av kayaken, fixerar fören i sidled. aktern har vi fixerat mot draget. Takräcket och rails klarar 75 kg så det bör gå att ha en singelkayak med i framtiden. Botten är rejält stark med en aluminiumköl i bottenskarven. Har inte hittat läpligt skumblock för botten av kayaken till lastbågarna än. Det neilpryde block vi har far ganska illa av kölen vid längre turer. Jag tror man bör transportera kayaken upprätt eftersom den är plan och förstärkt i botten. Det är ett stort vindfång på taket så vid kraftig vind får man nog tänka två ggr innan man kör. Riktigt kul att kunna paddla med hela familjen inclusive campingutrustning. Vi har paddlat både öppet hav och sjösystem. Recomenderar att man skaffar stora täta packpåsar sen kan man lasta enorma mängder.
 
Jag har en gång fått lära mig att glasfiberkajaker är gjorda i överdel och underdel, och att dessa är hopfogade längs med kajakens sidor. Sidorna skulle enligt det resonemanget bli kraftigast, för fogen var stark/tjock. Därmed skulle det vara en fördel att transportera sådana kajaker stående på någon av sidorna, och lämpligen surrad mot en höglastare. Jag lägger dubbla isoleringsrör runt lastbågarna (mellan lastbåge och kajak) för att fördela ut trycket en aning. Och i likhet med många andra spänner jag för och akter ned mot bilens fram- och bakändar. Jag gör så med vår Albatross (stor 2:a) som har liknande mått som Yoo-A-Kim.
 
Jag har en gång fått lära mig att glasfiberkajaker är gjorda i överdel och underdel, och att dessa är hopfogade längs med kajakens sidor. Sidorna skulle enligt det resonemanget bli kraftigast, för fogen var stark/tjock. Därmed skulle det vara en fördel att transportera sådana kajaker stående på någon av sidorna, och lämpligen surrad mot en höglastare. Jag lägger dubbla isoleringsrör runt lastbågarna (mellan lastbåge och kajak) för att fördela ut trycket en aning. Och i likhet med många andra spänner jag för och akter ned mot bilens fram- och bakändar. Jag gör så med vår Albatross (stor 2:a) som har liknande mått som Yoo-A-Kim.

Stämmer på många kajaker men VKVs kajaker byggs i två halvor som plastas ihop utmed köllinjen och längsgående i mitten av däcket. Dessutom finns förstyvande längsgående skottvägg utmed relingen på Yoo-A-Kim. Fast det går trots detta att transportera Yoo-A-Kim med sidan nedåt.

Thure
 

Bilagor

  • Gräsö 08 075.jpg
    Gräsö 08 075.jpg
    62.5 KB · Visningar: 644
Stege med kölrullar

Jag använder en kapad AL stege som försetts med 3 kölrullar. Stegen fästs med spännband i takräcket. Använder motorhuvslåset för främre infästningen och dragkroken för den bakre. Har en transportvagn som sitter kvar på aktern även under transport, ses inte på bild.
 

Bilagor

  • IMG_0499.jpg
    IMG_0499.jpg
    27.2 KB · Visningar: 513
  • IMG_0500.jpg
    IMG_0500.jpg
    23.1 KB · Visningar: 494
  • IMG_0501_LI.jpg
    IMG_0501_LI.jpg
    16.2 KB · Visningar: 612
  • IMG_0502_LI.jpg
    IMG_0502_LI.jpg
    12.8 KB · Visningar: 568
  • IMG_0503_LI.jpg
    IMG_0503_LI.jpg
    16.5 KB · Visningar: 845
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Slitvargen Nittälven och transport Paddling allmänt 5
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Charles.Cassino Bakhjul för transport av kajak Paddling allmänt 8
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
sodlei Transport av Kajak Stockholm Töcksfors Paddling allmänt 1
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
monkipupp Transport av kajak Paddling allmänt 9
myospinae Transport på biltak? Paddling allmänt 8
magnusjohnson Kanot transport med helekopter? Paddling allmänt 2
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
vassviken Transport av kajaker Paddling allmänt 14
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
Lackan Kajaktips stor person Paddling allmänt 3
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
mielo Stor vs liten sittbrunnsöppning.. Paddling allmänt 2
Mezzner Hur stor är en paddel?? Paddling allmänt 10
cronhjort liten kajak med stor packvolym??? Paddling allmänt 1
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 2
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0

Liknande trådar