Löparsko eller walkingsko

God kväll!

Vet inte om jag är på rätt forum för detta då det ska handla om löpning här men jag gör ett försök.

Jag är på jakt efter ett par nya dojjor att gå i. Då menar jag powwerwalk! Jag har problem med mina knän och kan även få ont i hälen då och då så löpning är uteslutet.

Är det en fulldämpad löparsko jag ska ha eller är det en walkingsko för att underlätta så mycket som möjigt?

Köpte ett par walkingskor idag som kändes bra i butik men efter lite mer provgång hemma kände jag att det började trycka och göra ont i hälen. Känns som att jag skulle vilja ha rejält med dämpning, men jag vet inte.

Är det någon som har lite tips eller idéer på hur jag ska göra?
 
Köp en fulldämpad löparsko.

Skillnaden mellan att jogga lätt och gå fort kan vara mindre än man tror...

Rent krasst hinner inte en walkingsko svikta tillbaka lika fort som en löparsko. Detta parat ihop med skönare ovandelar på löparskor, dock med högre risk för slitage beroende på vart du går. En walkingsko i skinn är robustare ifall man får för sig att promenera obanat.
 
Det va det jag eventuellt trodde...kan man säga....

Målet med köpbesöket idag var att jag SKULLE köpa en löparsko men jag ändrade mig väl på plats.....Skulle antagligen inte ha gjort det....får nog åka och byta och prova ordentligt på löpbandet.
 
En tanke, köp ett par barfotaskor, googla på gångteknik för barfotagång och börja försiktigt. På så vis använder du fotens, hälsenans, knäets och höftböjarnas naturliga förmåga att dämpa stötar istället för att låta 15mm gel, air eller vad du nu köper ta stöten.

Allra bäst är om du går helt barfota, då får du direkt feedback på om du går rätt.

Grejen är iallafall att du inte kommer att få någon smärta i hälen om du inte landar på den när du går.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...