Ekollon

Vet ej om jag är på fel del av forumet.

Jag undrar hur det är med att äta SVENSKA ekollon, räcker det med att rosta och sen vattna ur tanninerna över natten?
 
Rådet att späda ut dem i bak kan inte nog understrykas. Det mesta vilda och ursprungliga som är ätbart, är det uppblandat med livsmedel som är förädlade sorter. Rena rötter, blad och vilda frukter brukar vara beska, bittra och allmämnt läskiga. Men finns inget annat så.
Överleva är rätt hårt och brukar handla om mer eller mindre svält.
 
På den sidnoten undrar jag hur det skulle vara att överleva i Sverige, hallon, blåbär, trattkantarell och nässlor finns i rejält överflöd vid rätt tid på året och de smakar ridonculus. Och i en riktig situation kan man äta tallinnerbark.
 
Jag har alldeles nyligen prövat att koka kaffe på ekollon och tja vad skall man säga. Det fick en mycket otrevlig bitter smak, kanske för att jag rostat för hårt, men jag har sällan saknat min morgonlatte som när jag försökte dricka upp allt på plåten. Jag gjord en nästan hel långpanna för att ha med mig ut på en längre vistelse men jag vet inte... ekollon känns om inte giftigt så åtminstone alldeles för hardcore för mig.
 
Ekollon ska plockas när dem fortfarande är gröna, de är inte lika beska då.

Med att enbart göra kaffe på ekollon är inte att rekommenderas. Går bra att ha i lite kvikrot och mjölkört i blandningen för att gör smaken bättre!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...