Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Kan denna mask spridas även via vatten ?

Risikoen for smitte med E. multilocularis på Svalbard anses som liten og kan ytterligere reduseres gjennom;

* koking av vann ved bruk av vann fra bekker og vann
* alltid benytte hansker ved kontakt med rev
* håndvask etter evt. kontakt med rev, hund (og hundeutstyr) eller katt
* forvelling av sopp plukket på Svalbard
* håndvask før måltider

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...0:0&MainLeft_6039=6041:82714::1:6043:34:::0:0
 
Så hur många skogsmårdar ska det finnas i Västmanland? Hur många finns det idag? För att ta ett av många exempel... Och vem fasiken är det som bestämt att vi ska ha en biljon minkar överallt? Är det du?

Alla större djur..och viss mån mårdar. Minkarna ligger på djurättsaktivisternas ansvar.
Aktivisterna brukar hellre vilja en mink istället för en massa fisk,kräftor.fåglar och annat onödigt..
Älgarna har vi mycket bra koll på. Älgjakten har varit maximerad länge nu, balanserat mot skogsägarintresserna. Undrar om inte Sverige är värdsbäst på älgjakt och älgförvaltning.
 
Jo, Sverige är nog världsbäst, åtminstone de svenska jägarna.

(Vi kan starta en annan tråd där man får gissa vad de är världsbäst på.)
 
Senast ändrad:
Skjuter sönder älgstammen igen och igen, och det tycker du är sköta balansen. Kanske dags att minska jägarkårens uttag av älg, eller införa böter om tjurar skjuts under en period tills medellivslängden är högre än tre år.

Raskesven

Jag kan väl påstå att du har ingen vad du pratar om.
Jag skulle önska att du kunde vara med på ett älgfördelningsmöte här.
Det ältas med statistik, älgar per ha i vinterstam, älgobservationer, betesinventeringar i all
oändlighet. Dessutom vägs och åldersbestäms alla älgar.
Älgstammen planeras för minst 3 år framåt.

Men jag kan förstå att du bara vill se monsterälgar, sådana brukar stadsbor gilla.
Och dom finns faktiskt, men dom hinner inte självdö innan dom hamnar i frysen.
 
Alla större djur..och viss mån mårdar. Minkarna ligger på djurättsaktivisternas ansvar.
Aktivisterna brukar hellre vilja en mink istället för en massa fisk,kräftor.fåglar och annat onödigt..
Älgarna har vi mycket bra koll på. Älgjakten har varit maximerad länge nu, balanserat mot skogsägarintresserna. Undrar om inte Sverige är värdsbäst på älgjakt och älgförvaltning.

Så det är djurrättsaktivister som tog hit minkarna? :) Och det är de som reglerar antalet? Men varför kliver inte de duktiga jägarna in och minskar antalet minkar om ni nu "har full koll på alla större djur"...?
 
Så det är djurrättsaktivister som tog hit minkarna? :) Och det är de som reglerar antalet? Men varför kliver inte de duktiga jägarna in och minskar antalet minkar om ni nu "har full koll på alla större djur"...?

En mink har 4 ben och stor som en välmatad sopråtta = litet djur. (svårt att reglera)
Jägarna fångar mycket minkar. Har du hört om någon aktivist som fångar mink?
 
Otroligt korkat inlägg. Varför skriva sådan smörja? Här handlar det om ett djur som inte har deltagit genom evolutionen och som, i motsats till vargen, inte hör hemma i detta ekosystem.

Raskesven

Vad som är korkat kan vi nog diskutera. Jag tycker det är ganska korkat att tro att det finns arter som inte har uppstått genom evolutionen och som inte genom att påverka andra arter deltar i evolutionen. Jag tycker också det är ganska korkat att tro att det finns en gudagiven ordning där vissa arter "hör hemma" på vissa ställen. Evolutionen betyder att ekosystemen ständigt förändras.
 
Jo, Sverige är nog världsbäst, åtminstone de svenska jägarna.

(Vi kan starta en annan tråd där man får gissa vad de är världsbäst på.)

Jägarna är inte världbäst men jakten håller världsklass.
Jag vet inte hur nivån på jägarexamen står i förhållande till andra länder men den ligger
säkert i den högre klassen.

Men jakten går det ju att försämra och många vill ha det så.
Men mask-eländet borde vi ha samma åsikt om.
 
Ett säkert kort för att skapa debatt är att nämna ordet "varg" i en tråd. ;)
Även om dessa djur kan vara värd för dvärgbandmask så torde populationen runt Uddevalla vara för liten för att inverka på spridningen i dagsläget...

Det blir mycket intressant att se om man hittar fler smittade rävar. Saxat från
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1121568-sva-haver-gransen-for-antalet-analyserade-ravar
- Den räv vi redan tittat på gissar vi har haft parasiten sedan sommaren eller början av hösten. Från det bör det tagit en månad innan den kunde sprida smittan vidare till en sork via äggen. Och den sorken måste bli uppäten av en ny räv om denna ska smittas. Men vi utesluter absolut inte att fler kan ha parasiten.

Då födan tills stor del är gnagare så borde de vara en god indikator på förekomsten av mask.
 
Ett säkert kort för att skapa debatt är att nämna ordet "varg" i en tråd. ;)
Även om dessa djur kan vara värd för dvärgbandmask så torde populationen runt Uddevalla vara för liten för att inverka på spridningen i dagsläget...

Det blir mycket intressant att se om man hittar fler smittade rävar. Saxat från
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1121568-sva-haver-gransen-for-antalet-analyserade-ravar
- Den räv vi redan tittat på gissar vi har haft parasiten sedan sommaren eller början av hösten. Från det bör det tagit en månad innan den kunde sprida smittan vidare till en sork via äggen. Och den sorken måste bli uppäten av en ny räv om denna ska smittas. Men vi utesluter absolut inte att fler kan ha parasiten.

Då födan tills stor del är gnagare så borde de vara en god indikator på förekomsten av mask.

Det är ju mycket svårt att påvisa bandmask i mellanvärdar, det är få bandmaskar i varje individ (eftersom de inte förökar sig där) och de kan finnas vart som helst i kroppen och rävens bandmask bildar inte väl avgränsade blåsor .
 
Jag kan väl påstå att du har ingen vad du pratar om.
Jag skulle önska att du kunde vara med på ett älgfördelningsmöte här.
Det ältas med statistik, älgar per ha i vinterstam, älgobservationer, betesinventeringar i all
oändlighet. Dessutom vägs och åldersbestäms alla älgar.
Älgstammen planeras för minst 3 år framåt.

Men jag kan förstå att du bara vill se monsterälgar, sådana brukar stadsbor gilla.
Och dom finns faktiskt, men dom hinner inte självdö innan dom hamnar i frysen.
Du påstår så mycket. Jag kan påstå precis samma sak om dig. Det är inte så att antingen ska medellivslängden var tre år, eller så ska vi bara ha monsterälgar. Eller är det fel att medellivslängden för älgtjurar är tre år? Vad gäller "stadsbor" tillbringar jag troligen fler sovnätter i skogen, utan hus, än vad du gör. Jag tror att du inte ens ser skogen för bara trän.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.