Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Och nu när dvärgbandmasken kan anses etablerad så måste Sverige mest troligt släppa sina krav på avmaskning för djur som förs över gränsen, enligt EU:s regelverk/i rättvisans namn.
 
Och nu när dvärgbandmasken kan anses etablerad så måste Sverige mest troligt släppa sina krav på avmaskning för djur som förs över gränsen, enligt EU:s regelverk/i rättvisans namn.

Tvärsom....vi borde höja kraven. Dessutom bör vi göra en kraftansträngning för att ev stoppa den rävmask som vi har hittat nu.
Det kanske inte går men det är värt ett allvarligt försök.

Dessutom borde vi syna alla organiska varor som vi transporterar över sundet.
EU:s sk fria handel med livsmedel och foder över gränserna borde egentligen stoppas.
Det vi kan producera själva skulle vi inte importera. Och om vi inte kan producera det så borde vi börja nu. Undantaget apelsiner och kaffe och liknande.
 
Och nu när dvärgbandmasken kan anses etablerad så måste Sverige mest troligt släppa sina krav på avmaskning för djur som förs över gränsen, enligt EU:s regelverk/i rättvisans namn.

Ja det är mycket troligt, vad jag kan se så har t ex inte Danmark något krav på avmaskning (ormekur/ormebehandling) för införsel av hundar från t ex Tyskland. I Danmark fann man rävens dvärgbandmask första gången 1999.
 
Ja det är mycket troligt, vad jag kan se så har t ex inte Danmark något krav på avmaskning (ormekur/ormebehandling) för införsel av hundar från t ex Tyskland. I Danmark fann man rävens dvärgbandmask första gången 1999.

Det är väl en väldig skillnad på danmark och sveriges geografiska läge.
Det är ju liksom lite hopplöst från början för danmark.
 
Lite tidigt att vara säker på vad som är rätt

men om man släpper på kravet kommer kanske förekomsten och antalet smittade personer att öka betydligt snabbare.

Thure
 
Det är rätt mycket som är oklart för mig när det gäller rävens dvärgbandmask. Om den fått fäste i ett begränsat område så borde den gå att utrota men det beror på hur livskraftiga de små rackarna är. Svenskt klimat lär inte vara ett hinder i alla fall...

- Om inga hunddjur eller människor blir smittade av masken i ett område - dör då parasitpopulationen ut efter en tid? Eller kan den vara överleva längre perioder på bara gnagare (som för övrigt brukar ha kort livslängd)?

- Hur länge klarar sig äggen i naturen innan de förstörs?

- Är det någon vits med att likvidera råttor, möss och sork? Påverkar naturligtvis andra djur som livnär sig på dem (ugglor?) men man torde aldrig bli av med alla djur även med intensiv jakt.
Man hoppas ju att slippa se gnagare liknande denna i skogen...
http://upload.wikimedia.org/wikiped...Echinococcus_multilocularis_3MG0020_lores.jpg
 
För mina spekulationer hänvisar jag till en informativ artilel i SVD vad gäller Sveriges och andras undantag för husdjurs fria rörlighet (halleluja). Rabiesfria zoner får sina undantag slopade under året. Vad inte står är att avmaskningsfrågan ska upp på bordet under 2012, vilket går att läsa på Jordbruksverkets hemsida.
Länkar slutligen till ett välkryddat men icke desto mindre informativt blogginlägg

SVD
Jordbruksverket
Blogg

För 40 år sedan hade det här ansetts som samhällsomvälvande och skapat gemensam resning hos politkerna. Nu är det annat samhälle, med urbaniserad konsumerande populas och även en politik som är helt inriktad på globala och ekonomiska spörsmål, vilket alltså även blir våra politkers "hjärtefrågor". Några få tjänstemän inom berörda områden kommer att hoppa och studsa för att fånga ointresserade poltikers uppmärksamhet. Jag håller nog, tyvärr, till stor del den bloggande desperadons dystopiska vision som sannolik.
 
Även om man skulle minska eller stoppa förökningen av dvärgbandmasken genom avmaskning av rävar (att minska med jakt är inte realistiskt - erfarenheter bara från att bli av med enskilda rävar på skärgårdsöar visar hur svårt det är!), så skulle den ju kunna överleva i många år i mellanvärdarna. När nu jägarna också har planterat ut vildsvin i Sverige, så har vi plötsligt 150 000 nya mellanvärdar med lång livstid och som kan förflytta smittan långa sträckor.
 
Även om man skulle minska eller stoppa förökningen av dvärgbandmasken genom avmaskning av rävar (att minska med jakt är inte realistiskt - erfarenheter bara från att bli av med enskilda rävar på skärgårdsöar visar hur svårt det är!), så skulle den ju kunna överleva i många år i mellanvärdarna. När nu jägarna också har planterat ut vildsvin i Sverige, så har vi plötsligt 150 000 nya mellanvärdar med lång livstid och som kan förflytta smittan långa sträckor.

Den ögrupp du nämner tror jag var Koster. Jägarna ville ta bort samtliga rävar där.
Men myndigheterna sa nej (och säkert en del andra naturmuppar).

Hoppas att myndigheterna kan visa lite mer beslutsamhet här. Alla rovdjur skall bort inom ett stort område. -Det mycket som står på spel nu.
Vad Brigitte Bordot tycker om detta är fullkomligt likgiltligt.

Faktiskt även lämpligt att säga adjöss till EU !!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...