Samsas bäst med häst?

Hej,
när jag är ute och lufsar träffar jag ibland hästar och ryttare på samma ställen. Det är ju inte helt vanligt att jag hinner ikapp en häst, men det händer... mest beroende på hästens hastighet, får jag medge.

Idag när jag hade vänt och mötte ryttaren jag hade sprungit om tidigare, stannade jag och frågade hur hon önskade att jag skulle bete mig, både som upphinnande och mötande.
Hon sa att när man kommer bakifrån kan man gärna på avstånd hojta ett lagom käckt "hej, här kommer jag" eller liknande, så att hästen inte blir överraskad bakifrån. Framifrån behövdes inte detta.

Hur vill ni helst att vi med två ben möter er med fyra extra?
 
Hästars syn skiljer sig rätt mycket från människans, i det att de ser åt sidorna & snett bakåt. De ser otroligt bra på långt håll, men har dålig närsyn. Synen é inte heller synkad, vilket innebär att det den ser m vänster öga blir en nyhet när den får syn på samma sak m höger öga. Därför kan exempelvis samma brevlåda vara livsfarlig både på utvägen & på hemvägen :)

Hästen é ett bytesdjur som flyr först & kollar sen - därför kan du uppfattas som ett hot när du möter/kommer ikapp en häst springande, så det bästa é att uppträda lugnt. Om du joggar sakta, kanske sakta av till gång om du ser att hästen börjar stressa upp sig, säg gärna ngt m lugn röst. Viktigast é att du inte börjar veva & vifta el skrika, f då kan häststackaren få ett mindre sammanbrott..


Hej,
när jag är ute och lufsar träffar jag ibland hästar och ryttare på samma ställen. Det är ju inte helt vanligt att jag hinner ikapp en häst, men det händer... mest beroende på hästens hastighet, får jag medge.

Idag när jag hade vänt och mötte ryttaren jag hade sprungit om tidigare, stannade jag och frågade hur hon önskade att jag skulle bete mig, både som upphinnande och mötande.
Hon sa att när man kommer bakifrån kan man gärna på avstånd hojta ett lagom käckt "hej, här kommer jag" eller liknande, så att hästen inte blir överraskad bakifrån. Framifrån behövdes inte detta.

Hur vill ni helst att vi med två ben möter er med fyra extra?
 
När man kommer framifrån brukar det vara lugnt men när man kommer bakifrån är det bra att göra ryttaren uppmärsksam på att man kommer så ett den är beredd och kanske stannar så att man kan komma förbi eller som med min häst som är rädd för saker bakifrån, vända mot personen så att hästen får mötet framifrån.
 
När man kommer framifrån brukar det vara lugnt men när man kommer bakifrån är det bra att göra ryttaren uppmärsksam på att man kommer så ett den är beredd och kanske stannar så att man kan komma förbi eller som med min häst som är rädd för saker bakifrån, vända mot personen så att hästen får mötet framifrån.

Jag skulle vilja säga att även när man kommer framifrån bör man ta det försiktigt. Jag hade en häst som kunde tvärvända utan förvarning för minsta lilla som hon såg framför sig. Kommer man springande bör man sakta ner och gå ett par steg, åtminstone tills dess att man ser att både häst och ryttare uppmärksammat en och att ryttaren har hästen under kontroll.
 
Tvärtom! Jag springer ibland där det är hästar på promenad och är lite feg för dem själv, så jag är jätteglad att lära mig hur man samsas bäst. Häromdagen när jag kom ikapp en häst pratade jag lite med ryttaren och hon tyckte det var bra att man försökte hjälpas åt såhär.

Tänkte bara att det kanske finns fler joggare/vandrare/cyklister som bör få tips hur man skräms så lite som möjligt! Och ditt första svar var precis så bra som jag önskade, tack!

Kanske borde jag ha lagt tråden under en annan rubrik, t ex Löpning eller något som fler läser. Men nu börjar tråden kanske leva några dagar igen, bra!
(Lite synd att man inte kan redigera sina gamla inlägg, t ex byta rubrik/förtydliga.)
 
Aha!

Tvärtom! Jag springer ibland där det är hästar på promenad och är lite feg för dem själv, så jag är jätteglad att lära mig hur man samsas bäst. Häromdagen när jag kom ikapp en häst pratade jag lite med ryttaren och hon tyckte det var bra att man försökte hjälpas åt såhär.

Tänkte bara att det kanske finns fler joggare/vandrare/cyklister som bör få tips hur man skräms så lite som möjligt! Och ditt första svar var precis så bra som jag önskade, tack!

Kanske borde jag ha lagt tråden under en annan rubrik, t ex Löpning eller något som fler läser. Men nu börjar tråden kanske leva några dagar igen, bra!
(Lite synd att man inte kan redigera sina gamla inlägg, t ex byta rubrik/förtydliga.)

..då é jag med :)

Jo, det é ju stora djur, & inte roligt att komma i vägen för 600 kg häst om de blir rädda, vilket de ju blir ganska ofta..
Men de é oxå otroligt tåliga, tänk polishästar!

Det é väl helt enkelt inte mycket hästfolk här, de flesta håller väl till på bukefalos.com, & de icke-hästvana som hänger här kanske förlitar sig på att ryttaren själv löser ev problem som kan uppstå?
Så därför blir man ju extra glad att få frågan, som ryttare har man ju varit m om allt från tutande bilister till cyklister som stryker benen på hästen & blir förvånade när den exploderar upp i närmsta träd :)
- men de flesta man möter é tack & lov lugna & förnuftiga :)
Om båda parterna visar hänsyn så bör man ju kunna samsas om utrymmet, & kanske tom ha lite utbyte av varann..
God tur!
 
Jag kan hålla med den tjejen du mötte. Ett hej, hallå från hyffsat långt avstånd brukar räcka om du kommer bakifrån. Sen bara försöka hålla ett öga på hur hästen verkar reagera. När man promenerar går det så sakta så hästen brukar märka det ändå. Cyklister upplever jag som besvärligast. De kommer snabbt och är tysta, men samma där att ropa. Bilister är också klurigt. Många vill i all välmening stanna, men ofta är det bättre att rulla förbi försiktigt. I alla fall enligt mina egna hästar och de flesta jag ridit med.

Hälsningar Jenny


Hej,
när jag är ute och lufsar träffar jag ibland hästar och ryttare på samma ställen. Det är ju inte helt vanligt att jag hinner ikapp en häst, men det händer... mest beroende på hästens hastighet, får jag medge.

Idag när jag hade vänt och mötte ryttaren jag hade sprungit om tidigare, stannade jag och frågade hur hon önskade att jag skulle bete mig, både som upphinnande och mötande.
Hon sa att när man kommer bakifrån kan man gärna på avstånd hojta ett lagom käckt "hej, här kommer jag" eller liknande, så att hästen inte blir överraskad bakifrån. Framifrån behövdes inte detta.

Hur vill ni helst att vi med två ben möter er med fyra extra?
 
Bor på en hästgård i Stockholmsområdet och upptäckte att hästarna i hagarna blev livrädda första gången de såg mig på skidor trots att de sett mig många gånger förut. Andra gången var de mindre rädda och mer nyfikna men hade fortfarande stor respekt för det konstiga djuret med långa fötter.
 
Man kan småvissla lite samt passerar man en hage och de blir oroliga kan man småprata lite.. Mest så de förstår att det är en person som kommer där..
 
Det kan vara bra att inte smyga eller agera undvikande med rädsla. Om du möter en häst och hästen inte ser dig först kan detta beteende verka hotfullt och skrämma hästen. Det bästa är att prata lugnt med ryttaren om väder och vind så att hästen uppmärksammar dig tidigt som en människa och inte ett rovdjur. Talet och ett lugnt kroppspråk är det bästa att använda.

Verkar hästen orolig (studsar runt eller står frusen i backen och stirrar på dig) stå bara still och prata tryggt om väder och vind fråga gärna ryttarn hur den vill att du ska bete dig.

Min ridande sambo har lärt mig detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Häst på kätting Hästsport i naturen 1
tjaba Häst o vagn o regn Hästsport i naturen 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...