Byske älv

Hej
Har någon erfarenhet av paddling på Byskeälvens övre delar, från Arvidsjaur? Vi kör hydridkajaker (funkar fint upp till fors klass III). Jag har en gammal ledbeskrivning där det ofta står "svår fors, lyft". Det står inga klasser och troligtvis är referensen kanadensare.
Man vill ju paddla fors och inte att älven är en kombination av sel och lyft.
Arvid
 
Paddlade byskeälven från Arvidsjaursjön till väg 373 i höstas. Använde själv en packraft, men skulle bedömma att de flesta forsarna där går att forcera även med kanadensare ifall man inte går alltför tungt.

Lyfte endast en gång, en sträcka på ca 10 meter förbi ett fall, fallet var inte en del i en fors och skulle själv testat köra det ifall jag inte var ensam.

Är en relativt kul sträcka med många längre klass 2-3 forsar. Har ingen bra koll hur det ser ut syd om väg 373, vet att det är något större fall lite längre ner.

Lite sent svar men hoppas det kan vara till hjälp. Som sagt den sträckan jag nämnde är inga konstigheter sålänge man rekar de längre forsarna/är uppmärksam, vanligt vett helt enkelt.
 
Tack. Det låter bra. Turen planeras till nästa sommar så du är inte sent ute med svaret 😀.
Tack igen
Arvid
 

Liknande trådar