Sträckan Stråken-Tidan-Mariestad

Har planer på att paddla genom sjön Stråken och följa Tidan uppströms till Mariestad i sommar för vidare äventyr i Vänern.

Någon som paddlat sträckan?
Erfarenheter?
Många lyft?
Hur lång tid bör sträckan ta att paddla?
Vad bör tänkas på?

Paddlingen sker i kajak.
 
Kanotled

Jag har paddlat delar av sträckan utifrån en broschyr (Kanotäventyr i Tidans dalgång) från Mariestads turistbyrå ( tror jag). Den ser ut att vara tryckt 1995, men det kanske finns en senare upplaga. Kolla med dem.
Det fanns då en kanotcentral i Kyrketorp, om den finns kvar har de kanske info också.
Strax innan lyftet i Fröjered finns några lömska stenar på ganska djupt omgivande vatten som det var färg från många kanoter på.
 
Paddlade sträckan Stråken-Tidaholm i sommar, och har tidigare paddlat ner till Lagerfors. Då med kanadensare, inte kajak.

I år är det mycket lågt vattenstånd och på flertalet ställen behövde man kliva ur och dra kanoten genom forsarna. Det är också många, många kraftverksdammar på vägen och ibland ganska långa lyft, upp till ett par kilometer. En sträcka genom Ettaks strömmar naturreservat är det paddelförbud i, blir också en rejäl promenad... Kanotvagn är nödvändigt att ha.

Det är också på sina ställen mycket aktiva bävrar som fäller träd ner i och över ån, så ibland blir det trädklättring medelst kanot. Jag vet inte om jag skulle ge mig på Tidan i kajak, det är enklare i kanadensare då man lättare kan dra sig över/förbi hinder.

Kyrkekvarns.com har kartor med lyft, lägerplatser etc utmarkerade, annars är det ganska väl markerat i terrängen var lyften är och hur man ska gå.
 

Liknande trådar