Helsport Fjellheim Superlight 3 camp

Söker ett lätt och hyffsat rymligt 3-manna tält med absid för sommar/höst i fjällen och snubblade över detta!!
Läser att det är något uppdaterat i årets version, men har ju ingen erfarenhet av det tidigare så...

I övrigt verkar det vara rätt så likt deras andra modeller, dock med den lättaste väven!!

Av hemsidan har jag kunnat läsa att ytterväven är 15D dubbelsiliconiserad...men resten vette tusan?
Någon som har det nämnda tältet eller något av deras andra Superlight och kan ge lite plus eller minus?
 
Har 4:an

Hejsan

Köpte Fjellheimen SL 4 Camp för lite drygt 3 år sedan.

Är totalt sett mycket nöjd med tältet och har väl hunnit med något 20-tal tältnätter i det plus att det varit med som väderskydd vid lunch på diverse dagsturer. Tältet har bland annat klarat av en riktigt blåsig natt i Jotunheimen, så något större fel på vindstabiliteten är det inte även om det naturligtvis finns mer stormsäkra tält :)

Om man börjar med designen så påminner Fjellheimen ganska mycket om Hillberg Nallo GT med den i mitt tyckte stora fördelen att det finns ventilationsöppningar i bägge ändarna. Dessutom ser jag på bilderna att ventilationsöppningarna blivit större i år, vilket är bra.

Generellt sett tycker jag att Helsports lösning där de har flera olika varianter av samma grunddesign är klart bättre än Hillebergs.

Den enda stora nackdelen med SuperLight varianterna är att de givetvis inte är lika slitstarka som de tyngre varianterna. Framför allt får man nog räkna med att tältbotten kommer att ge upp med tiden, även om våran har klarat sig än så länge.

/ Stefan
 
Ett tips är Oppland 3 LW för endast 6552:- på Outnorth.
https://www.outnorth.se/nordisk/oppland-3-lw#ForestGreen

Ytterskiktet är 100% nylon med en teknisk ripstopväv och en rivkraft på 8 kg. Yttertyget har en 3-lagers silikonbeläggning på båda sidor.

Det väger 1,98kg och har tunnare yttervägg än Helsport Fjellheim Superlight 3 camp. Men det är ganska mycket rymligare. Vindtestat för 25m/s. Jag har själv precis beställt ett.
 
Jo, nackdelen med dom lättare tälten är ju så klart livslängden och att det sparats in gram på diverse ställen, som staglinor, sträckare och tunnare väv...men såg också att Hellsport hade ett footprint för "bara" runt 600kr!

Ska beställa hem ett sådant idag och klämma och känna lite på det, xxl har ju en drive så får det med 25% rabatt :D!!

Nordisk har jag tittat på lite men det känns sisådär, men kanske är jag helt fel ute? Hellsporten är något större inuti, takhöjd....vilket jag vil ha.
Är less på att få tältduken i huvudet när man sätter sig upp från sovande ställning!


Ska bli intressant att höra vad du tycker om Nordiska när du får hem det :)!
 
Jo, nackdelen med dom lättare tälten är ju så klart livslängden och att det sparats in gram på diverse ställen, som staglinor, sträckare och tunnare väv...men såg också att Hellsport hade ett footprint för "bara" runt 600kr!

Ska beställa hem ett sådant idag och klämma och känna lite på det, xxl har ju en drive så får det med 25% rabatt :D!!

Nordisk har jag tittat på lite men det känns sisådär, men kanske är jag helt fel ute? Hellsporten är något större inuti, takhöjd....vilket jag vil ha.
Är less på att få tältduken i huvudet när man sätter sig upp från sovande ställning!


Ska bli intressant att höra vad du tycker om Nordiska när du får hem det :)!

Takhöjden är detsamma, 110 på högsta höjden.
Men Oppland är hela 190 i bredd medans helsport är
160. Men som sagt Oppland har ju tunnare och klenare väv.
 
Angående Oppland, med koden "Go-400" så får du tältet för 6152:- jag meddelade precis Outnorth om det och de drar av 400:- på fakturan 😀
 
Jag har haft Ringstind 1-2, ett annat tält i Superlightserien, sedan 2011. Efter minst ett par-tre 10-15 dagarsturer varje år sedan dess kan bara konstatera att dessa nästan genomskinliga tyger hållit för med än jag vågat hoppas på. Jag tycker dock fortfarande att det tunna golvet är en dumsnål viktbesparing. Slänger oftast under lite bubbbelplast, när jag (som jag oftast gör) tältar på något grusigt eller stenigt ställe.
Alla andra detaljer på tältet har också hållit bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...