Solcellsladdare

Någon kanske tycker att frågan kanske ska vara någon annan stans men eftersom vi bär helt andra saker på fjället mot vad vi packar i våra kajaker så får det bli här.
Jag söker tips på solcellsladdare. Min mobil klarar visserligen upp mot tio dagar vid sparsam användning men min GPS är betydligt hungrigare.
Ni som redan kör det här upplägget hur har ni monterat prylarna.

God fort sättning förresten
 
Vad har du för GPS? Alltså någon laddningsbar?
Jag kör med en Etrex som klarar säkert 30 timmar med 2 st litium AA.
Man behöver ju inte ens ha belysningen på dagtid.

Min batterislukare blev GoPro-kameran (men nu har jag tillräckligt med reservbatterier till den också...).

Men jag köpte (dyra) solceller för ett antal år sen, Bruntons 12W på Naturkompaniet (hade fått ett presentkort). Är det sol och man vinklar solcellerna rätt så gav de bra med laddning till ett powerpack som sedan under natten laddade upp olika förbrukare. Solcellerna har en viss yta men var ihopvikbar.
Tveksamt om jag skulle köpa solceller idag. Kanske från Geek då...

Inget montage på kajaken, solcellerna användes iland.

mvh thomas
 
Tack för tips diskussionen från 2016 var intressant, men vatteturbin nja Släpa efter kajaken känns inte optimalt med tanke på nästan obefintligt vattendjup under stundom och det finns inte så mycket strömmande vatten i våra skärgårdar- Men det är nog en bra sak för den som cyklar långt/länge utanför civilisationen
 
Jag har en Goal Zero Nomad 7 Plus till vandring och den brukar få följa med på paddling också. Mest för att jag redan har den och det finns gott om plats för den. Som någon annan skrev så används den bara i land. Även om den är väderskyddad så är ju inte usbkabeln det i andra änden. Din GPS kanske är det även under laddning.

Enklast och mest prisvärt är nog att köpa en powerbank med tillräcklig kapacitet för det du behöver ladda under turen. Vikten spelar ju mindre roll här.
 
Den stora luckan bak på VKV Seagull är perfekt för att ha en solpanel fast monterad. Min panel är på 10W och har suttit där i över 10 år. Vid mina långturer har jag en Brunton powerbank på 11kWh inkopplad. Sen på kvällarna laddar jag min mobil, AA-batterier till gps, kamera mm från powerbanken.
 

Bilagor

  • Solpanel.jpg
    Solpanel.jpg
    42.6 KB · Visningar: 1,047
Båtkedjor som Hjertmans har böjbara stora paneler som man limmar på båtdäck - typ 50W om ni vill ha mycket pulver.Man får nog plats med totalt 100W paneler.Sen är det rätt bra med effekt så man måste ha en regulator . välj MPPT typer som är 30% effektivare än vanliga regulatorer.
Sen ett lätt Litiumförbrukar batteri - nu kan ni ha den där eldrivna jeten som framdrivning, titta på film i tältet på den bärbara och nästan ha micron med sig.
 
https://www.kjell.com/se/sortiment/...TiHPogjjuXaXeZTKMQUpOP_RYWXEB22zkgl7ctBwVJ45A

16W vid solsken borde göra att den laddar även i gråväder.
Priset är humant.
Jag prövar.
go tur

Räkna med 10 - 20 % vid gråväder dvs 1,6-3,2 watt Då blir laddströmmen 0,3 - 0,6 A. Dom minsta nätanslutna laddarna lämnar åtminstone 1 A. En kraftig power bank är än så länge att föredra anser jag.

Jag har en sådan solpanel (16 w), den är fungerar bra vid solsken och optimal inställning mot solen. Priset är i vart fall helt OK.
 

Liknande trådar