Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida

Hallå!

I sommar ska jag, tre vänner och en hund ut på fjällvandring i Sarek. Vi har alla varit ute på liknande turer tidigare och vi är nu riktigt taggade på Sarek! Men vi har aldrig vandrat i området tidigare, så informationen här är guld! Jag löstes precis Hans Fowelins mycket informativa tråd om området:

https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm

Därför börjar nu vår eventuella rutt utkristallisera sig. Vi tänker gå fem dagar med start och slut från Aktse. Två dagar ut, en vilodag med liten dagstur och två dagar tillbaka. Såhär ser förslaget ut nu:

attachment.php


Tanken är att gå från Aktse upp till Skierffe och vidare västerut enligt Hans rekommendationer. Ingen lång rutt direkt, vi kan säkert längre. Vad tror ni, vad missar vi om vi tar denna rutt? Vad borde vi ändra på?

En annan fundering är vår färd till Aktse. Jag har läst att vissa tagit helikopter eller båt hit, men vi kommer med bil både till och från. Jag ser på kartan att det är en utmärkt parkering öster om Aktse och sen går en stig dit. Kan man köra längre på stigen, eller måste man ställa på den parkeringen?

attachment.php


Tacksam för alla svar!

/Tobias, Emil, Jonathan och hunden Hiro.
 

Bilagor

  • IMG_5596.jpg
    IMG_5596.jpg
    161.2 KB · Visningar: 1,625
  • IMG_5594.jpg
    IMG_5594.jpg
    148.1 KB · Visningar: 1,178
Ett litet aber;

Vovven är strängt förbjuden att följa med er här. Välj Kiruna,Arjeplogsfjällen,Jämtland,Västerbotten eller bara Kungsleden.
Där gör inte en kopplad hund samma skada som en kopplad hund gör i Sarek,Padjelanta,Muddus.
Fråga mej dock inte vad skillnaden är..
 
Vovven är strängt förbjuden att följa med er här. Välj Kiruna,Arjeplogsfjällen,Jämtland,Västerbotten eller bara Kungsleden.
Där gör inte en kopplad hund samma skada som en kopplad hund gör i Sarek,Padjelanta,Muddus.
Fråga mej dock inte vad skillnaden är..

Tack för den informationen! Var bara så självklart för mig att kopplad hund var tillåten att jag inte ens kollat upp sådant. Denna vandring kommer dock göras ändå men tråkigt nog så får då vovven stanna hemma. :-(
 
Hallå!
En annan fundering är vår färd till Aktse. Jag har läst att vissa tagit helikopter eller båt hit, men vi kommer med bil både till och från. Jag ser på kartan att det är en utmärkt parkering öster om Aktse och sen går en stig dit. Kan man köra längre på stigen, eller måste man ställa på den parkeringen?

Bilen måste ställas på parkeringen. Det går bra att cykla (om man har sådan med sig) 10km fram till Laitaure. Vissa tider under sommaren finns sedan möjlighet till båtskjuts till Aktse. Det går också att vandra (ej cykel) 6km sista biten fram till Aktse.
 
Det blir en fin tur, och tiden kommer att räcka till. Ett par kommentarer bara.

Om ni orkar första dagen så gå gärna till Aktse och ta sen den branta leden upp på kalfjället för första tältnatten. Lite dåligt med vatten här uppe, men utsikten är svårslagen. I andra hand tältar ni vid STF-stugorna. Några andra tältmöjligheter är svåra att hitta.

Om jag förstår kartan rätt så tänkte ni gå nedför östsidan av Suorkisjnjurttje. Det är brant och jag gissar att det är ett enda stort stenröse. Onödigt, tycker jag, som hellre skulle passera fjället på östra sidan.

Då skulle jag också hålla mig på rätt sida om Ábbmojåhkå och ta sikte på renvaktarstugan kanske. Men jag är osäker på vattendragets storlek.

Möjligen kan västra stranden av Ábbmojávrre vara småtrixig, men om så är fallet är det ju bara att gå runt sjön.

I övrigt ser jag inga problem.

Lycka till önskar Pelle
 
Det blir en fin tur, och tiden kommer att räcka till. Ett par kommentarer bara.

Om ni orkar första dagen så gå gärna till Aktse och ta sen den branta leden upp på kalfjället för första tältnatten. Lite dåligt med vatten här uppe, men utsikten är svårslagen. I andra hand tältar ni vid STF-stugorna. Några andra tältmöjligheter är svåra att hitta.

Om jag förstår kartan rätt så tänkte ni gå nedför östsidan av Suorkisjnjurttje. Det är brant och jag gissar att det är ett enda stort stenröse. Onödigt, tycker jag, som hellre skulle passera fjället på östra sidan.

Då skulle jag också hålla mig på rätt sida om Ábbmojåhkå och ta sikte på renvaktarstugan kanske. Men jag är osäker på vattendragets storlek.

Möjligen kan västra stranden av Ábbmojávrre vara småtrixig, men om så är fallet är det ju bara att gå runt sjön.

I övrigt ser jag inga problem.

Lycka till önskar Pelle

Tack Pelle! Precis dessa råd vi önskar från er som kan området bättre! Toppen :)
 
Då skulle jag också hålla mig på rätt sida om Ábbmojåhkå och ta sikte på renvaktarstugan kanske. Men jag är osäker på vattendragets storlek.
Jag har vadat jokken ungefär där TS har markerat. Det var knädjupt men egentligen inga större problem.
Egentligen? Ja. Jag var oförsiktig, halkade på en sten och föll. Det är enda gången jag har ramlat under ett vad. Och min vadarkarriär är lång. :)

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...