• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Enkebiljett till Färöarna

Jag och en polare har vars en enkelbiljett bokad till Färöarna den 29:e augusti från Kastrup.

Någon som är sugen på att hänga med eller som kanske rent utav redan är på Färöarna :) Min avsikt är (förutom att bara njuta) är att bestiga Färöarna högsta topp; Slættaratindur. Inte en hög topp, men dock territoriets högsta topp.

Någon som har nån erfarenhet av Färöarna? Hur är det med kollektivtrafiken där? Hyra cyklar? Hyra bil? Språk; Danska/Svenska/Engelska?

All möjlig information mottages tacksamt.
PS. Vill du kanske joina, så skriv här eller skicka ett PM vettja :)
 
Nej, mycket roligare att lösa problemen på plats. Blir mer äventyr av det då :p Med det sagt så, jo jag har kollat lite grann men alltid roligare att höra om andras erfarenheter än att typ gå in på turisbyråers egna sidor, som ofta är vinklade.
 
Äh vaddå, Färöarna är ett klart värt resmål både med och utan cyklar.

Vad gäller språk så klarar du dig med skandinaviska och engelska. Dina andra frågor har jag inga svar på tyvärr. Du kommer att få en härlig resa!
 
Tack tbk.

Och till Bob Prodert: Varför engagerar du ens dig när du inte bryr dig? Skrev för att jag ville ha tips och ideér från någon/några som har erfarenheter. Förstår inte ditt syfte i denna tråd.
 
Jag har nyss kommit hem från FÖ, och kan rapportera att det fungerar hur bra som helst att prata svenska med alla. Med de som är äldre fungerar svenska bättre än engelska. Alla tidigare generationer har tvingats lära sig danska i skolan, men de har inte en typiskt dansk dialekt, och jag hade inga problem med att förstå dem.

Jag hyrde bil på FÖ, vilket visade sig svida lite i plånboken, det hade nog varit billigare för mig att ta med min egen bil på färjan. Det finns dock bussar som går till de flesta ställen man vill besöka, även om inte alla platser har reguljär trafik.

Det heta tipset är att läsa i en guidebok, och prata med alla turistbyråer du hittar: lokalbefolkningen har ofta järnkoll på vad som händer i samhället, och berättar gärna.

En sak du inte skall vara rädd för är att ringa: en hel del vandrarhem (och liknande) har inget bemannat kontor, utan när du kommer till vandrarhemmet så ringer du hem till någon, som kommer och bemannar kontoret i några minuter. Och det gäller inte bara logi: en del muséer har öppet 2-4 timmar om dagen, tre eller fyra dagar i veckan, men om du ringer till rät person kan du få muséet öppnat andra tider också.

Om du gillar höjder kan du lägga Ennisberg på din lista över platser att besöka: bortåt 700 meter hög klippa, med havet rätt nedanför. Inget för dem med svindel.
 
Någon som har nån erfarenhet av Färöarna? Hur är det med kollektivtrafiken där? Hyra cyklar? Hyra bil? Språk; Danska/Svenska/Engelska?

Det finns mycket att njuta av på Färöarna!

Det finns ganska goda bussförbindelser. Mellan "större" orter som t.ex. Sörvagur,Thorshavn och Klaksvik är de ganska frekventa. Om du ska ta bussen ut till mindre ställen så är det bäst att kolla tidtabellerna noga. Inte säkert att bussen går varje dag.

Bil kan du hyra vid flygplatsen på Vagur och i Thorshavn. Det är möjligt att det finns på något annat ställe också. Bil ger en frihet när de gäller att komma ut till alla småställen. Det finns långa tunnlar eller broar mellan huvudöarna. På de norra öarna är en del längre tunnlar så smala att det bara är för en bilbredd. Spännande! Det finns dock mötesplatser i tunnlarna och den som har mötesplatsen på sin högra sida väjer alltid för den andre. Du svänger av i tid och släcker lyset för helt för att inte blända den som kommer.

Mykines är min favorit på Färöarna. Fantastiskt fågelliv och fin, dramatisk natur. om du ska dit bör du boka både färjan från Sörvagur och boendet (helst Katrinas) i förväg. Jag ljuger inte om vi såg 10 000-tals, förmodligen ännu fler, lunnefåglar när vi var där.
Föreslår också att du tar dig ner till Suduröy. Fint där och jag upplevde att det var ett mer öppet klimat mellan människorna också.

Cyklar finns att hyra i Thorshavn. Det finns några fina ställen intill Thorshavn som man kan cykla till. I övrigt är inte Färöarna ett cykelland (diplomatiskt uttryckt) eftersom det till stor del består av två sorters vägar - brant väg uppför och brant väg nedför. Många av vägarna är ganska smala och bitvis trafikerade med tung trafik.

Du klarar dig utan problem på svenska/danska eller engelska. Många av de som bor där har studerat i Danmark, eller i någon annat europeiskt land.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
trvlr Resa till Georgien och Armenien - vandra i Svanetien Reskompis 2
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Terese1984 Resesällskap till Nord norsk Klatreskole v.29 Reskompis 0
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Österrike v.16 Reskompis 0
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Anjan Resesällskap till Skidtur v 5-6 2014. Reskompis 1
Småtärna Vandringskompis till sommarfjällen? Reskompis 1
nilles Söker Resesällskap till skidresa i Alperna v.14 Reskompis 0
78395 Ska du från Sthlm till Karlstad 2/11. Dela på bensin? Reskompis 0
robinhaag Replagskamrat till Sylarna Augusti 2012 Reskompis 11
Lokesnoke Cykla genom Sverige till sommaren - häng med? Reskompis 0
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Reskompis 1
Jonasjonasjonas Bilresa till klätterklipps Reskompis 0
Linn Vernersson Hej någon som är sugen på en liten vandring från södra sverige till spanien? Reskompis 2
chala Två platser i bil och biltåg ner till Schweiz! Reskompis 0
washaa Från Göteborg till Österrike - imorgon! Reskompis 0
Petri Niemelä Tre platser i bil finnes till nikkaluokta 5/6 aug Reskompis 0
bjaerven Till Sylarna med kort förvarning Reskompis 0
SiKth Resa till norra Sverige! Reskompis 8
erika79 Resekompis till Kuba Reskompis 0
UffeB Natur/vandringsresa till Uganda, 4-5v i vinter Reskompis 1
UffeB Natur/vandrings/paddlings/fotoresa till Afrika eller Sydamerika vintern 2011 Reskompis 2
Ahkká Dela bil Ösd-Björkis till BAMM? Reskompis 0
Sobril Chamonix till midsommar. Reskompis 0
ghost-shark Resande till abisko. Reskompis 0
UffeB Natur/vandrings/fotoresa till Afrika eller Sydamerika vintern 2010 Reskompis 1
piaea Tjåmotis till Aktse slutet av augusti Reskompis 0
Haldefjäll Till Sarek v. 32-33 Reskompis 5
IslandTraveller Spontanresa till Elbrus Reskompis 6
erixon spontanresa till Norge Reskompis 13
Annelie3 Vågsurfing tripp till Norge? Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...