• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Boktips

Jag tänkte försöka samla ihop en skön lista på reselitteratur för oss folk på resande fot. För vem har inte med sig minst en pocket på varje resa man gör? Nu hoppas jag då inte på tips som:
"Henning mankells samlade..." utan mera typ biografier av äventyrliga folk som har gjort något utöver det vanliga.
tacksam för alla svar...

//Daniel
 
Tunn luft

Hej! Jag har just läst Tunn Luft av Jon Krakauer, den kan jag rekommendera!
Det är ju några år sedan den kom ut så du kanske har läst den?
Mvh Uffe.
 
...det kallar jag en resa det!

"En otrolig seglats" av Tristan Jones är nog den bästa reseberättelse som jag har läst.
Tristan får för sig att slå rekord i höjdskillnad med segelbåt, och tar därför sin segelbåt till Döda havet och Titicacasjön. Hela resan tar 5 år och han hinner bl.a. med att träffa Haile Sellasie; han blir den första som tar sig igenom Pannamakanalen utan motor och han avslutar sin resa med att dra sin båt för hand genom Sydamerikas djungel. Mycket läsvärt resesällskap.
 
Göran Kropp

Om du läser Tunn luft, så läs även Göran Kropps bok, 8000+ (eller nåt sånt). Krakauer och Kropp var där samtidigt, det ger två olika vinklar av samma händelser (även om Kropp fokuserar mest på sin bestigning)

/Håkan
 
Jättebra

Hej Daniel.

Förutom de ovan nämda böcker (som jag också tycker är bra) så rekomenderar jag även:

"On the edge" Utgiven av Lonely planet. Flera olika reseskildringar av olika författare. Personen som har sammanställt det heter;Cecil Kuhne. Mycket bra!!!!

En annan trevlig bok är "Aconcagua" av Eva-Margareta Nyhlén.

Ha det bra
Malin
 
Nu kom jag på en till!

Krakauer har skrivit ytterligare en bok, In i vildmarken. Oxå verklighetsbaserad. Den handlar om Chris McCandless som hittades död i ett gammalt bussvrak i Alaskas vildmark. Krakauer undersökte vad som ledde till att McCandless hamnade där.

/Håkan
 
Jag kan rekomdera:
I isens grepp av Alfred Lansing, handlar om Shackeltons Antarktisexp. 1914-1916. Den finns i pocket och är mycket bra.
Dessutom rekomderar jag Monica Kristensens,
Mot 90grader syd och Vinterskepp av Rolf Bjelke & Deborha Shapiro, men dessa vet jag ej om de finns i pocket.
M.V.H Margareta
 
Böcker

Heyerdals Kontiki är en klassiker som vare sig Staffan Heimersson eller jag kan vara utan.
Jag fick en underbar bok som hette Önskeresan i gåva inför en resa till Centalamerika, återkommer....
Sven Hedins reseskildringar ger många tankvärda stunder.
Sten Bergmans reseskildringar har många små guldkorn...
liksom Blombergs och Lindblads, medan Svante Lundquist skildringar av en fjällvärld som inte längre finns ger ett annat perpektiv.......
[Ändrat av johankse 2001-08-02 kl 13:19]
 
Hej!
Läste precis ut: Off the map av Mark Jenkins. Han var med i en grupp om sju cyklister som blev de första att korsa sibirien på cykel; från Vladivostok till St: Petersburg. En bra bok som på ett levande sätt beskriver den stora glädjen i att cykla och som dessutom på ett fint sätt skildrar möten med människor som lever under knappa förhållanden men som ändå är gästfria och generösa med det dom har. En stor del av cyklingen gick genom väglöst land och där var enda möjligheten att bitvis följa transibiriska järnvägens spår. Rekommenderas verkligen!

En annan bok som jag nyss läst är Jim Danielssons bok:
146(?)dagar i havskajak. Om hans paddling runt hela den Norska kusten och den svenska. Jag tycker att boken förmedlar mycket livsglädje och Danielsson visar att drömmar går att uppfylla, det gäller bara att inte sluta tro på dom.

En tredje bok rekommendation är The snow leopard av Peter Mathiessen. En bok som skildrar författarens vandring i nordvästra delen av Nepal på 60-talet. Boken är en fin reseskildring av Nepal; av naturen och människorna innan den stora vågen av turister kom till landet. Boken är intressant för att den också beskriver en inre resa, något som de flesta gör på ett riktigt äventyr. I boken följer Peter Mathiessen med på en expedition med zoologen George Schaller för att skaffa mer kunskap om den nepalesiska bergsgeten men också för att kanske se en skymt av den skygga snöleoparden. George Schaller skrev också en läsvärd, om än mer vetenskaplig, bok om expeditionen.

MVH

Ida
 
Reselitteratur forts

Önskeresan har ju Göran Schildt skrivit
Medan den jag syftade på var:Författare:
Hammarlund, Olle, 1918-1976
Titel:
Resan till paradiset : om resan som mål och äventyr / Olle
Hammarlund
Upplaga:
[Ny utg.]
Ort/Förlag:
Stockholm : Litteraturfrämjandet
Utgivningsår:
1989
Omfång:
201 s. : ill.
Serie:
En bok för alla
ISBN:
91-7448-487-7 : Pris 18:00
SAB/Ämnesord:
Hc.04, Skönlitteratur

Ha en fin lässtund......
 
Tokmycket tack!!

Tack så hämskt mycket för alla tips!!!
Helt plötsligt börjar jag nästan ångra att jag skrev så inlägget. Kan ni tänka er vikten på min ryggsäck jag ska kånka land å rike runt med nu när jag måste läsa alla era föreslagna böcker.
Fortsätt dock gärna med fler tips. (Det här kan juh bli hur bra som helst)
Avslutningsvis vill jag bara, som några tidigare insändare rekommendera Jon Krakauers "Tunn Luft".
En riktig sk. "page turner"

Tack än en gång och happy travels!!
//Daniel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.