• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Första fjällvandringen tillsammans?

Hejhej.

23, snart 24-årig, snubbe i Göteborg här. Jag har många veckor ledigt i sommar och är riktigt sugen på att göra min första fjällvandring. Min enda erfarenhet av fjälliv är skidåkning, och jag trivs i den miljön. Förhoppningsvis även utan skidor och snö. Har inte riktigt någon vän som verkar sugen, så jag vänder mig hit.

Jag tänker mig att 4-5 dagar vore lagom för en första gång, någonstans uppe i norr.. Tält är jag mest sugen på. Hittar jag ingen här kanske jag åker ensam ändå, men jag skulle nog föredra sällskap. Ser helst någon runt min egen ålder, och kanske någon som också är nybörjare, men detta är inget krav.

Hör av er om ni är sugna!
 
Hej!
Jag vill gärna hitta någon att fjällvandra med i sommar. Jag skulle gärna vilja vara en mindre grupp på 3-4 personer. Om man inte känner varandra sedan innan så kan det vara en bra idé. Jag är 25 årig tjej som har fjällvandrat två gånger förut. Förra året vid kebnekaise och skulle gärna åka tillbaka i sommar igen för att gå en tur på lite mer än 7 dagar. När man väl tagit sig upp dit (bor i skåne) så vill man gärna stanna så länge det går. Man kanske vill bestiga kebnekaise. Jag är verkligen nybörjare med inte den bästa konditionen men jag klarade en sådan tur förra året och besteg kebnekaise. Bergen är verkligen fantastiska där men man behöver nog en vecka för att ta sig igenom området, men det är mycket stf stugor på vägen så man känner sig trygg.
 
Hej!
Jag vill gärna hitta någon att fjällvandra med i sommar. Jag skulle gärna vilja vara en mindre grupp på 3-4 personer. Om man inte känner varandra sedan innan så kan det vara en bra idé. Jag är 25 årig tjej som har fjällvandrat två gånger förut. Förra året vid kebnekaise och skulle gärna åka tillbaka i sommar igen för att gå en tur på lite mer än 7 dagar. När man väl tagit sig upp dit (bor i skåne) så vill man gärna stanna så länge det går. Man kanske vill bestiga kebnekaise. Jag är verkligen nybörjare med inte den bästa konditionen men jag klarade en sådan tur förra året och besteg kebnekaise. Bergen är verkligen fantastiska där men man behöver nog en vecka för att ta sig igenom området, men det är mycket stf stugor på vägen så man känner sig trygg.

Har aldrig gjort en resa med en ny människa tidigare på det här viset, men jag tycker en människa man inte riktigt känner verkar lagom att vandra med, men jag är ju inte säker. Vandrade du ensam eller med sällskap senast? Jag tror jag sätter maxgränsen vid 7 dagar för min vandring. Annars kanske det blir lite mustigt för mig som förstagångare.

Slutet av juli eller första halvan av augusti är det som jag vill vandra i alla fall.
 
Tjena..

Jag bor också i Skåne och är inte främmande för att träffa nytt folk att vandra med, har inte jätte mycket erfarenhet men lite sådär lagom, vandrat i Tresticklan, Grövelsjön, Hardangervidda och Sarek.

Keb låter trevligt, men det finns väldigt väldigt mycket i Norge som är både närmare och mer spektakulärt såsom Joutenheim, Dovrefjäll etc..

Men med det sagt så är jag rätt flexibel av mig:)

Gillar att komma iväg på både kortare och längre turer, både med och utan bacecamp..
 
Hej.
Jag bor i Göteborg. Clas heter jag och är 29 år.
En vandring på ca 7 dagar i en grupp på ca 5-7 "främlingar" är lagom som första fjällvandring.

Förra sommaren blev det ingen vandring då jag skaffade en valp.
Jag vandrade i fjällen sommaren 2012. 7 dagar med 5 okända från Saltoluokta - Kebnekaise - Nikkaluokta.
I sommar tänkte jag med hunden vandra från Abisko längs kungsleden mot Hemavan så långt vi hinner och orkar.

Kollat denna tråd?
Vandringskompis Kungsleden

Tips:1
Ta det lugnt så kommer man långt.
5min pauser efter 25min, eller 10min efter 50min och fikapauser efter 2-3 timmar. passa på att anpassa utrustningen, svalka fötterna och dricka vatten.

Tips:2
Att inte presentera yrke och hobby innan vandringen kan vara kul.
(En läkare vill inte ta hand om skavsår, skador ellersjuka på semestern)
Sista dagen kan man gissa vad de andra sysselsätter sig med.
 
Det är mest att relationer blir mer ansträngda när man går i fjällen och är trött (och vädret är dåligt) om man då vandrar med en en person man inte skulle komma överens med hemma så kan det bli lite jobbigt och isolerande om man bara är två. Så man tar en risk om man aldrig träffat varandra förut. Jag talar av erfarenhet från förra sommaren. Det hade nog hjälpt stämningen om vi varit tre istället. Om man är ny i fjällen kan jag tänka mig att det tar ett antal dagar innan man känner sig hemma i fjällen och har hittat ett system för allt och kan slappna av lite mer. Om man går förbi fjällstugor på vägen och för bada i varmt vatten, basta och sitta inomhus vid ett bord känns inte 7 dagar lika långa.
 
Det är mest att relationer blir mer ansträngda när man går i fjällen och är trött (och vädret är dåligt) om man då vandrar med en en person man inte skulle komma överens med hemma så kan det bli lite jobbigt och isolerande om man bara är två. Så man tar en risk om man aldrig träffat varandra förut. Jag talar av erfarenhet från förra sommaren. Det hade nog hjälpt stämningen om vi varit tre istället. Om man är ny i fjällen kan jag tänka mig att det tar ett antal dagar innan man känner sig hemma i fjällen och har hittat ett system för allt och kan slappna av lite mer. Om man går förbi fjällstugor på vägen och för bada i varmt vatten, basta och sitta inomhus vid ett bord känns inte 7 dagar lika långa.

Jag håller med.. Oddsen att man inte skall komma överens med alla är ju rätt liten..
Men du vart ifrån skåne sa du? Det finns en grupp på fb som heter Äventyr från skåne.

tältar du eller du brukar sova i stugorna?
 
Det var det jag trodde också! Att man kan komma överens med alla. Trots det så vill jag inte ha det ogjort. Det var en fantastisk upplevelse ändå.
Jag är från Helsingborg, bor just det här läsåret i Finland men kanske flyttar hem igen. Är i alla fall hemma under sommaren. Jag ska kolla upp facebookgruppen. Jag har tält så jag tältar gärna men jag föredrar gärna att ungefär var 3-4 dag tälta intill en stuga så man kan basta och bli ordentligt ren. Det känns så lyxigt, så det är nästan halva upplevelsen med att fjällvandra. :)
 
Jasså, vad pluggar du då ?

Jag bor i Landskrona så det är ju nära och bra :)

Jag föredrar också att tälta, basta har jag aldrig gjort på en vandring, dock badat i svinkallt vatten :) hehe..
 
Vid en närmare eftertanke så kommer jag nog göra vandringen ensam. Det är en för stor chansning att vandra första gången med främlingar har jag kommit fram till. Så ni får gärna kapa tråden så den blir till någon nytta.
 
Måste säga att ska du gå själv som nybörjare håll dig till kända leder med folk som går där, det är fint att gå själv men då måste man veta vad man håller på med, ge någon en karta och märk ut vart du ska och hur många dagar du ska vara borta, byt nummer och ring när du väl är tillbaka, psyket spelar en stor roll ..

Jag spenderade drygt 35 dagar själv i Kanada i somras och det var fantastiskt,men att inte ha någon att prata med tär på en och att ständigt veta att gör jag något fel eller skadar mig har jag ingen som kan hjälpa. den sociala biten är viktig. jag väljer hellre att ha en person jag inte drar jämt med hela tiden än att vara helt själv längre perioder..

riskanalysera är prio 1 .

Jag är på att dra någonstans då jag har flyttat min biljett till BC till senare i år men 1 vecka eller stuga är inget för mig. Om någon är på att dra 2-4 veckor någonstans med lätt packning och leva på naturen så mycket som möjligt är det bara dra ett Pm eller ett här i tråden.

jag är snart 23 år kille som älskar att vara ute, kommer lätt överens med folk och drar dåliga skämt.
 
Måste säga att ska du gå själv som nybörjare håll dig till kända leder med folk som går där, det är fint att gå själv men då måste man veta vad man håller på med, ge någon en karta och märk ut vart du ska och hur många dagar du ska vara borta, byt nummer och ring när du väl är tillbaka, psyket spelar en stor roll ..

Jag spenderade drygt 35 dagar själv i Kanada i somras och det var fantastiskt,men att inte ha någon att prata med tär på en och att ständigt veta att gör jag något fel eller skadar mig har jag ingen som kan hjälpa. den sociala biten är viktig. jag väljer hellre att ha en person jag inte drar jämt med hela tiden än att vara helt själv längre perioder..

riskanalysera är prio 1 .

Jag är på att dra någonstans då jag har flyttat min biljett till BC till senare i år men 1 vecka eller stuga är inget för mig. Om någon är på att dra 2-4 veckor någonstans med lätt packning och leva på naturen så mycket som möjligt är det bara dra ett Pm eller ett här i tråden.

jag är snart 23 år kille som älskar att vara ute, kommer lätt överens med folk och drar dåliga skämt.

Hej!
Det du pratar om låter väldigt kul! Jag skulle kunna tänka mig att vandra i norden, mycket också på grund av att resan till vandringen inte kostar så mycket. Var i Sverige/Norge skulle du kunna tänka dig att gå? Tycker du det är viktigt att den du vandrar med har lika bra konditon (och balans) som du? Ganska viktigt att ha tålamod med mig som går lite långsammare i så fall. Fast ju längre man är ute, dessto bättre går det. Kanske skulle fler vara intresserade? Jag är 25 årig tjej som en tid inspirerats av alla människor som ger sig av på långa vandringar, och skulle gärna själv vilja skapa mig ett eget äventyr. Vågar bara inte ge mig ut själv. Kommer överens med alla människor, även dem jag inte kommer överens med. ;) Kommer hem från en resa efter 1 veckan i juli så efter.

86fredrik hur länge skulle du kunna tänka dig att vara ute och vandra?
Jag studerar klassisk musik, cello och sång.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...