Ditt senaste inköp "bilder"

Halaj!

Jag var och shoppade loss på Kviberg överskott.
Jag undrar om någon vet vad den undre bygeln i bilden är tillför.
Den passar ju i ”tungan” som jag dragit ut en liten bit i bild.
Ska det sitta något i hålet i metallbiten ovan?

//T
 

Bilagor

  • ammo.jpg
    ammo.jpg
    26 KB · Visningar: 2,189
Är det inte någon slags ammunitionslåda? Man matar ut patronerna löpande på kortsidan kanske...

/Anders
 
För mycket vin och för mycket glödsprätt = punka på liggunderlag och hålet vill inte hittas ;)
Köpt Exped Hyperlite LW

 
Sea To Summit Pillow

Helnöjd med denna kudde från Sea To Summit, mjuk och skön samt enkel att fylla/tömma och få precis lagom fylld med luft. 350:- på mässan.
 

Bilagor

  • $_57.JPG
    $_57.JPG
    18 KB · Visningar: 1,919
Jag undrar om någon vet vad den undre bygeln i bilden är tillför.

Den är bra att ha när man drar ut amlådan från lagerhyllan om man vill undvika att av misstag öppna den genom att dra i låsanordningen.

Ska det sitta något i hålet i metallbiten ovan?

Nej, den underlättar öppnandet när man bär handskar och sparar antagligen även lite metall. Notera att du har ett likadant hål i den bakomliggande plåten.
 
Jag har blivit med ryggsäck igen. Min gamla slitna 100 lit. Berghaus Vulkan har pensionerats och den nya blev en Fjällräven Kajka, 75 lit. Det blev lite mindre volym men med åldern så har jag lärt mig att inte dra med mig massa onödigt. Framåt senhösten, då jag använt den några gånger, kommer jag att skriva en recension. På undersidan har jag hittat två stycken knappar men jag har inte kommit på vad som skall knäppas fast på dessa, eller vad dessa är till för? Kan någon kunnig själ upplysa mig om vad dessa knappar skall användas till?
F'låt att bilderna blev i suddigaste laget.
 

Bilagor

  • Foto0215.jpg
    Foto0215.jpg
    107.8 KB · Visningar: 1,571
  • Foto0223.jpg
    Foto0223.jpg
    81.4 KB · Visningar: 1,586
På undersidan har jag hittat två stycken knappar men jag har inte kommit på vad som skall knäppas fast på dessa, eller vad dessa är till för? Kan någon kunnig själ upplysa mig om vad dessa knappar skall användas till?
F'låt att bilderna blev i suddigaste laget.

Om du ska torka blöta grejer i det nedre facket så öppnar du dragkedjan helt på det nedre facket och "rullar ihop" tyget. Du hittar sedan motsvarande knappar inne i ryggan på mesh-nätet där du knäpper fast locket. Då är tork-avdelningen öppen så att luften kan torka dina grejer. Svårt att förklara, men om du tittar på nätet inne i ryggan längs ned så förstår du.

Köpte själv en Kajka 85L för några dagar sedan. :)
/lasse
 
Tack för info! Oavsett vad man har för funderingar eller frågor så får man snabbt ett eller flera svar från kunnigt folk här på utsidan. Jag blir lika förundrad varje gång! :)
 
Jag ersatte mitt Exped Venus extreme med Helsport Ringstind 2 (standardversionen). Mitt första intryck är bra. 2040 gram komplett med pinnar inkl packpåse. Tältet har de senaste åren gått igenom några uppdateringar som jag tror är till dess fördel. (bl a ljusare innertält, dyneemalinor, line loks, stängbar toppventil mm)
 

Bilagor

  • DSC_0092_128.jpg
    DSC_0092_128.jpg
    58 KB · Visningar: 1,508
Den är bra att ha när man drar ut amlådan från lagerhyllan om man vill undvika att av misstag öppna den genom att dra i låsanordningen.

Nej, den underlättar öppnandet när man bär handskar och sparar antagligen även lite metall. Notera att du har ett likadant hål i den bakomliggande plåten.

Halaj!

Tack!
Jag undrade för jag vet att ser man någon underlig grej på materiel från försvarsmakten, så kan man_alltid_vara säker på att det har en funktion, fast den inte är uppenbar för en civilist.
Och jo, jag såg hålet i plåten bakom. Den är svårare att förklara. Lätthål? FM goes UL haha!

Förra helgen var det militärmässa (fast det var egentligen mer en loppis för invigda) på Kviberg, gamla LV6, min gamla kasern när det begav sig.
Handlade en 2-i-1-burk där. 20 spänn. Handlarn mumlade nåt om att den var till vapenvård. Fett i den ena, och olja i den andra? Luktade ”petrolium” gjorde den iaf.
Jag har diskat den en gång, och lukten har försvunnit.
Tanken är att jag skall ha den som kryddburk. Svartpeppar i ena, och salt i den andra hylsan. Perfekt.

//T

tillägg: bilden hamnade uppochner! varför?
 

Bilagor

  • 20150604_201752.jpg
    20150604_201752.jpg
    29.4 KB · Visningar: 1,408

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.