• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kungsleden i sommar?

Eller så går man en annan väg/led? Det blir ju mer flexibelt med tält men inte rationellt om man inte delar. Känner man inte varandra kanske man inte vill dela?

För mig spelar det ingen roll, jag ska ut i juni också och tycker att den här idén låter skoj pga en massa olika människor i olika åldrar.
 
Detta verkar vara precis vad jag letar efter. Är ganska mycket nybörjare när det gäller bestigning, men nånstans ska man väl börja? Är 21 år och bor i sydväst.

Hur många "deltagare" är max? Har ni tidigare erfarenhet? Vilken led tittar lutar ni åt, den västra perhaps?

Jag håller mig uppdaterad här i alla fall!
 
Lyssnar...

Jag har varit på väg med exakt samma grej (Nikka t. Abisko å buss tillbaka) och ryggat för exakt samma grej (FR Classic med 2000 vandrare som förvandlar allt till lervälling = innan vecka 32). Jag har frågat en del polare men de är liiite sådär tveksamma.
Annars är en tvåveckorsperiod under 29-31 sannolikt ett klokt val, inte minst med tanke på att alla stugor har välfyllda lager inför FR Classic :eek:)
Haken är väl att jag är över 35 vilket diskvalificerar mig, eller ?
 

avslutad210712

Gäst
Jag har varit på väg med exakt samma grej (Nikka t. Abisko å buss tillbaka) och ryggat för exakt samma grej (FR Classic med 2000 vandrare som förvandlar allt till lervälling = innan vecka 32). Jag har frågat en del polare men de är liiite sådär tveksamma.
Annars är en tvåveckorsperiod under 29-31 sannolikt ett klokt val, inte minst med tanke på att alla stugor har välfyllda lager inför FR Classic :eek:)
Haken är väl att jag är över 35 vilket diskvalificerar mig, eller ?

Varför buss tillbaka till Abisko? Är det rena kläder så är det enklare att skicka dem med bussgods till Abisko. Kolla först att Abisko tar emot bussgods men jag är rätt säker på att de gör det mot en mindre avgift som troligen är billigare än vad det kostar att åka buss mellan orterna. Och skall Ni ändå åka buss så kolla hur tiderna passar med varandra för tidigare när jag kollade så tog detbetydligt längre tid åt det ena hållet men kommer inte ihåg vilket det var.
 
Bussgods...

...har åxå varit på tapeten... å det gillar jag :eek:)

Jag är tämligen bombis på att det går även om "Bussgods.se" som sådant inte har terminaler på dessa orter, men om man söker kan man nog hitta en kreativ speciallösning... å sånt gillar jag åxå :eek:)
 
Hej allihopa!

Det ser ut som om vecka 30 är en bra tid för de flesta. Det spelar ingen roll för mig om man vandrar Kungsleden söderifrån eller norrifrån. Jag funderar nu om det på något sätt går att spika det datumet? Jag ska under denna och senast nästa vecka boka in andra resor under sommaren och då vill jag gärna få tag i några billiga flyg. Så jag funderar helt enkelt om vi redan nu kan spika datumet till vecka 30 och sen innan sommarlovet börjar kanske vi kan göra upp någon slags plan kring hur vi vandrar, hur vi tar oss till Kebnekaise och Abisko samt hur vi gör med maten och om vi bor i stugor eller tält?

Jag funderar också om vi vid senare tillfälle kanske kan ha en träff via msn eller liknande så går det nog smidigare att resonera kring de olika delarna.

Jag föreställer mig turen så här just nu:

23/ 7 lördag; ankomstdagen till Abisko
24/7 söndag; till Abiskojaure
25/7 måndag; till Alesjaure
26/ 7 tisdag; till Tjäktja/ eller varför inte till Vistas? övre delen av dalen ska vara väldigt vackert.
27/ 7 onsdag; till Sälka/ från Vistas via Nallo till Sälka är vid fint väder en väldig fin tur, häftiga berg!
28/7 torsdag; till Singi/ eller direkt till Kebnekaise beroende på kondition.
29/ 7 fredag; till Kebnekaise/ utflykter vid Kebnekaise, vilodag el. valfritt/
30/ 7 lördag; utflykter vid Kebnekaise, vilodag el. valfritt/ en extra dag eller hemresa?
31/7 söndag; hemresa

eller
23/ 7 lördag; ankomstdagen till Nikkaluokta
24/7 söndag; till Kebnekaise
25/7 måndag; till Singistugorna
26/ 7 tisdag; till Sälka eller Tjäktja
27/ 7 onsdag; till Alesjaure
28/7 torsdag; till Abiskojaure
29/ 7 fredag; till Abisko
30/ 7 lördag; utflykter i Abiskoområdet, t ex Kårsavagge, vilodag el. valfritt/ en extra dag eller hemresa?
31/7 söndag; hemresa

Dagsetappernas längd varierar mellan 12 och 26 km. Lämpligt är väl att man inte har allt för långt första dagen medan man senare även kan ha längre dagar. Man får inte glömma att väder, kondition, terräng och skavsår kan påverka hur långt man tycker att en viss dag känns. En kortare sträcka kan således kännas mycket längre än den längre sträckan.

För mig spelar det inte någon roll om man är under eller över 35 år gammal, blir det en blandning så är jag nöjd.

Och nu är det fritt fram för synpunkter :)
/ Lena
 
Låter ju som ni håller på att få ihop en toppenvandring!!!
Synd att jag inte kan följa med denna gång...Ska iväg senare i Augusti :)
Hoppas ni får en god tur :)!
/Marie
 
gruppvandring

Har läst era inlägg och det låter jättetrevligt det ni planerar. Har själv vandrat en hel del i Norrbottensfjällen och är också fjälledare och skall ev ta hand om någon tur åt STF i sommar.

En del tycker att STF;s turer är dyra och de kanske de är, men alting är ju relativt och det är ju den enskildes egen ekonomi som avgör vad man vill betala för. Vandra själv är ju billigast men kanske inte så kul om det är första gången.
Vad kostar en veckas sem utomlands där allt ingår...inkl guide dygnet runt. Fördelen med en fjällvandring en sem vecka är ju att det inte finns så mycket under resans gång att slösa pengar på.
Jag kan också garantera att efter en vecka i fjällen mår man jäkligt gott, det är enl min mening den ultimata semestern om man vill vila upp sig mentalt (näst efter kloster eller en ensamvandring)

Fördelen med STF;s turer är ju att den leds av en guide och att allting är planerat i förväg, tex maten ingår och finns på plats, och husrummet är bokat osv.
För de som är ovan eller kanske går för första gången är ju en guidad tur bra eftersom man får tips och råd om utrustning och annat. Syftet med dessa arrangemang är ju att locka fler ut i fjällen, försöka skapa ett nytt intresse hos deltagarna.

Om ni skall gå en egen tur i grupp så skulle jag rekomendera att ni kollar när STF turerna startar och då välja ett annat startdatum så ni inte blir två grupper som följs åt till stugorna, kan bli trångt om ni väljer att gå då säsongen kommit i gång. Och det är ju också trevligare att vara lite mer ensamma....
 
Hej!
Tack för tipset! Det är ju bättre om man kommer fram till stugan och det inte finns en större grupp där. Jag kollade igenom hemsidan lite snabbt och det ser ut som om "Kungsleden max 35 Abisko-Kebnekaise" kommer att starta ungefär vid samma datum. Jag utgick från planeringen som jag skrivit här ovanför och om vi skulle hålla den, skulle vi inte möta den gruppen eftersom vi är en dag före dem+ ev går vi delvis även en lite annan väg. Framme vid Kebnekaise fjällstation kommer vi troligen att träffa på den gruppen men inte under själva turen.

Det finns fördelar med en guide speciellt om man är en större grupp (då är det en självklar person som bestämmer hur och när man skall gå). Men jag har vandrat tidigare några gånger i grupper där mer eller mindre främmande personer slagit ihop sig (även med en del nybörjare) och det har varit underbara turer. De som kan mer lär ut till de som aldrig varit till fjällen.

Jag har nu planerat in mina resor för denna sommar och jag fortsätter att hålla koll på tråden. Jag kan fortfarande vecka 30 kanske även vecka 29.
/ Lena
 
Jag hade gärna följt med om det inte hade varit för Kebnekaisefjällen där jag varit 811 gånger innan ;) Får vandra ensam i Jämtlandsfjällen eller Jotunheimenmassivet i sommar har jag insett...

// Jocke, www.natursajten.se

Hej Joakim!
Jag har varit i Kebnekaisefjällen mycket när jag var yngre, på senaste tiden bara under vintern. Om denna tur inte blir av, kanske man kan följa med till Jounheimen eller Jämtland dit jag aldrig varit till.
/ Lena
 
Jotunheimen...

...är jädrans läckert!

Bil till Leirvassbu åsså Kyrkja första dagen å en tur runt hela kalaset... min trip... men inte iår.
Kan varmt rekomendera alltså, men ta med en jädrans massa proviant etc. från Sverige för det är dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyrt i Norge... förutom "hytter" och färjor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Kungsleden i sommar? Reskompis 1
Grillglöd Norra Kungsleden i februari v 9 Reskompis 0
kanis Vandring Ritsem-Sitasjaure-Hukajaure-Kungsleden söderut? Reskompis 4
Bromearen Kungsleden Aug. Reskompis 2
HikingBernhard North Kungsleden in July Reskompis 3
stajlalle Kungsleden i juli Reskompis 2
elena91 Vandring norra kungsleden v.32 Reskompis 1
annecarin Kungsleden 6 juli 2013 Reskompis 0
amae kungsleden v.39 Reskompis 0
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug. Då var det klart:-) Reskompis 0
Mikael_E Kungsleden vecka 31, Abisko - Kvikkjokk Reskompis 0
markus_t Kungsleden Hemavan --> Abisko Reskompis 0
benjon66 Kungsleden Hemavan - Ammarnäs 25/7 -> Reskompis 0
Szanto Kungsleden i augusti Reskompis 8
Betula Kungsleden april 2004 Reskompis 1
Tobias_P Kungsleden med MTB Reskompis 2
xcuz Södra kungsleden i Augusti? Reskompis 0
fiddeliten cykling på kungsleden Reskompis 2
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
Feorie Vandringssällskap i sommar Reskompis 10
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
Joakim Ambrosson Jotunheimen i sommar? Reskompis 1
Dillesan Alperna för alpinism i sommar? Reskompis 0
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
dmitrij Grönland i sommar? Reskompis 7
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
NiklasBr UCPA sommar 2011 Reskompis 33
Torun Fjällvandra i sommar? Reskompis 9
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
Nic void UCPA Sommar 2010 Reskompis 6
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Wookad Jotunheimen 1-2 veckor i sommar Reskompis 1
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
xxxxxxxxxxxxxxx europa sommar 2010 Reskompis 4
Fredriks79 Vågsurfa i sommar? Reskompis 0
andyyy Island 7-10dgr i sommar Reskompis 0
Joakim Ambrosson Padjelanta och Kebnekaise - sommar 2009 Reskompis 7
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
Albin_25 En plats ner i Europa i sommar Reskompis 0
VeronikaL sommar 2008??? Reskompis 6
axeisi Cykel tur i sommar (göteborg -> galdhöpiggen/glittertind ) Reskompis 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.