• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kungsleden i sommar?

Hej!
Jag funderar också på den resan.
Jag har dock ingen erfarenhet av fjällvandring, och är lite osäker på om det är bra att börja med en så lång vandring... fast det låter väldigt kul!
I så fall skulle jag åka själv och det hade varit kul med sällskap. Jag bor i södra Sverige.
 
Hej!

Jag är 24 och är sugen på att vandra med ett gäng under sommaren och den tidsperioden du beskriver. Jag skulle jätte gärna vilja vandra Kungsleden eller Padjelantaleden, men jag ställer mig klyven till STFs max 35. Jag tycker det är bra att de anordnar turer för yngre vuxna, men tycker att de har ett orimligt högt pris. Om man skulle bo i stuga i 8 nätter och är medlem kostar det max 2900 kr och STF tar över 7000:- för boende, mat och en båttur. Vanligtvis är fjällturer väldigt billiga och man klarar sig ganska lätt under 4000 kr om det ens kostar så mycket. Jag är van fjällvandrare både om sommaren och vintern samt fattig student, så jag ställer mig lite kritiskt till priset om man jämför med vad man får.

Därför undrar jag, om ni absolut vill åka med STF eller om ni kan tänka er att vi skulle kunna ordna turen själv? Turen är ju inte speciellt krävande heller då man alltid håller sig efter leden. Om man sedan vill ha guide upp på Kebnekaises topp (t ex när man går via glaciären) så går det ju alltid att ordna via STF.

Hör gärna av er,
hälsningar
Lena
 
Jag hänger gärna på...

Hejsan,

Har du redan fått ihopa ett gäng eller? Jag har också kollat på STF:s tur, men tyckte den var lite väl dyr. Var i sydsverige bor du? Vilken tid funderar ni på?

mvh

Hans
 
Hej!
Jag tycker också att STF-turen låter dyr, kollade mest på den eftersom jag inte har erfarenhet eller sällskap. Så om vi kan ordna det själva är jag gärna på om vi får ihop ett litet gäng!
Själv är jag 27 och bor i Lund så det är en bit för mig att åka, men det är det nog
Jag är ganska flexibel med tiden, men kan inte precis i början av juni eller mitten av juli. Någon som vet när det är bäst att åka?
 
Hej allihopa!
Det här låter riktigt spännande att så många vill följa med på turen!

Jag är 24 år och bor i Gällivare. Jag har gått leden Abisko- Kebnekaise förut (när jag var liten) och ska även nästa vecka åka skidor i Kebnekaisetrakten. Det är alltså inte långt ifrån där jag bor. Om ni vill komma upp med tåget till Kiruna stiger jag bara på tåget i Gällivare :)

Jag håller helt och hållet med att början av juni inte är den bästa årstiden om man inte vill plumsa i snön eller ta med sig ett par skidor. :)

Stugorna mellan Abisko och Kebnekaise öppnar mellan den ca 10- 17 juni. De flesta stugorna har öppet den 17 juni. Kårsavagge öppnar den 23 juni om vi skulle vilja vandra dit och vilj utnyttja stugan.

Jag kan inte mellan den ca 3-15 juli. Men jag startar gärna en tur i ca 1 vecka, vecka 25 eller 26 eller mellan vecka 29 och 30. Kan ni andra någon av de veckorna? Jag tror spontant att juli och början av augusti är den bästa tiden.

Hör av er när ni kan vandra så tar vi och planerar turen.
/ Lena
 
Jag är också inne på Daniels linje med början av augusti, eller vecka 30 som du skriver Lena. Själv har jag också en bra bit att åka då jag bor i Båstad i Skåne. Så det är väl bara till att spika datum och kanske dra igång en facebookgrupp och hålla kontakten! =)

Låter riktigt härligt med en veckas skidåkning. Jag blir riktigt avundsjuk. Det var ett par år sedan jag var iväg! =)
 
För min del låter v 30 eller 31 bäst. Ev. kanske man kan börja mitt i veckan för att kunna åka upp en veckodag (som förmodligen blir billigare än helg)?
Tanken är att utnyttja fjällstugorna för att slippa släpa på tält eller?
 
lite tips...

Jag tycker ni ska gå från Nikkaloukta till Abisko det är en ganska lätt vandring och det finns stugor att sova i utmed hela vägen. Det är en perfekt lugn dagsetapp till nästa stuga.

Det är lätt att ta sig från Kiruna till Nikka med lokalbuss och lätt att ta bussen från Abisko tillbaka.

Det finns bara ett MEN.

Fjällräven Classic går det sträckan och startar 5-7 Aug.
Det är över 2000 personer som ska gå den sträckan då.
De använder inte stugorna men det blir en hel del människor på leden och det är väldigt svårt att få boende på Abisko när ni väl är där.


Jag skulle rekommendera att ni kommer fram till Abisko innan 5 Aug eller kommer fram till Abisko efter 11:e Aug då de flesta har åkt hem fast då kan det vara lite kallt och kanske kan komma lite snö.

MVH
 
Det låter ju som en god idé att börja mitt i veckan innan den 5:e augusti då. Precis som ni säger blir det nog billigast och bäst att åka upp mitt i veckan.
Tack för infon om fjällräven. Hade ju inte varit något vidare att komma mitt i en sådan folkstorm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Kungsleden i sommar? Reskompis 1
Grillglöd Norra Kungsleden i februari v 9 Reskompis 0
kanis Vandring Ritsem-Sitasjaure-Hukajaure-Kungsleden söderut? Reskompis 4
Bromearen Kungsleden Aug. Reskompis 2
HikingBernhard North Kungsleden in July Reskompis 3
stajlalle Kungsleden i juli Reskompis 2
elena91 Vandring norra kungsleden v.32 Reskompis 1
annecarin Kungsleden 6 juli 2013 Reskompis 0
amae kungsleden v.39 Reskompis 0
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug. Då var det klart:-) Reskompis 0
Mikael_E Kungsleden vecka 31, Abisko - Kvikkjokk Reskompis 0
markus_t Kungsleden Hemavan --> Abisko Reskompis 0
benjon66 Kungsleden Hemavan - Ammarnäs 25/7 -> Reskompis 0
Szanto Kungsleden i augusti Reskompis 8
Betula Kungsleden april 2004 Reskompis 1
Tobias_P Kungsleden med MTB Reskompis 2
xcuz Södra kungsleden i Augusti? Reskompis 0
fiddeliten cykling på kungsleden Reskompis 2
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
Feorie Vandringssällskap i sommar Reskompis 10
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
Joakim Ambrosson Jotunheimen i sommar? Reskompis 1
Dillesan Alperna för alpinism i sommar? Reskompis 0
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
dmitrij Grönland i sommar? Reskompis 7
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
NiklasBr UCPA sommar 2011 Reskompis 33
Torun Fjällvandra i sommar? Reskompis 9
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
Nic void UCPA Sommar 2010 Reskompis 6
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Wookad Jotunheimen 1-2 veckor i sommar Reskompis 1
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
xxxxxxxxxxxxxxx europa sommar 2010 Reskompis 4
Fredriks79 Vågsurfa i sommar? Reskompis 0
andyyy Island 7-10dgr i sommar Reskompis 0
Joakim Ambrosson Padjelanta och Kebnekaise - sommar 2009 Reskompis 7
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
Albin_25 En plats ner i Europa i sommar Reskompis 0
VeronikaL sommar 2008??? Reskompis 6
axeisi Cykel tur i sommar (göteborg -> galdhöpiggen/glittertind ) Reskompis 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...