• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Lämpliga hundraser i fjällen

Funderar starkt på att skaffa hund kommande sommar. Eftersom jag själv är kreativ, gillar att vara utomhus mycket och inte sällan drar mig till fjälls vill jag självklart ha en hund som också trivs och mår bra av just nämnda saker så att den kan följa med på mina äventyr.

Finns det någon på Utsidan som kan mycket om hundar och som kan tipsa mig om hundraser som är speciellt lämpliga för mycket uteliv och som klarar av att leva fjälliv bättre än andra?
 
vill du kunna ha hunden lös så finns det anledning att undvika draghundarna.. kelpien är tålig och passar friluftsliv väl, en border collie är den friskaste av alla raser men kan bli lite valliga om dom inte får valla får, annars en extremt tålig och förig hund som du kan ha lös.. annars klara alla hundar i princip friluftsliv bra, det är lite politiskt korrekt att frilufsare ska ha draghund likväl som hillbergtält och asterixjacka.. välj en hund med en personlighet som passar dig så ska du se att den funkar i alla friluftssitutioner om den är frisk. mina rottisar älskar fjällen..
 
Ett tips på en mindre bra ras för uteliv: hovawart.

Min mor har en sådan hund och de är helt underbara i temprament. Passar mig väldigt bra. Förutom när det kommer till uteliv. Han hatar nämligen regn, vill inte ens gå ut och kissa när det är blött ute. Kan ha att göra med att hans päls saknar ytterhåren som finns på andra (mera vattenbeständiga) hundar. Det tar därför 3-5 timmar för honom att torka efteråt när hans päls sugit åt sig vätan. Däremot så sover han gärna ute i snön på vintern. Då kan han skaka av sig snön och bita loss det som fastnat.

Om han bara kunde tänka sig att vara ute i våtare väder så skulle jag definitivt satsa på den rasen. Men men...
 
Alla polarhundsraserna är ju självskrivna vad gäller fjällturer och friluftsliv men de kräver ju rätt mycket i övrigt.
Alla brukshundraser borde ju också funka bra. Även många jaktraser.
Kort uttryckt, alla hundar som är stora nog att bära en klövjeväska kan även läras att dra och att följa med på friluftsliv. Kort päls kan kompenseras med täcke så det behöver inte heller vara uteslutande.
Mitt tips är att du börjar i andra änden och listar de egenskaper i övrigt som du vill ha hos hunden så ser du vilka raser du inte skall ha. Av de som är kvar kan du sedan gå lite mer på vad du gillar.
 
Siberian Huskey

Är i mitt tycke än av de smidigaste raserna för friluftsliv, de orkar alltid mycket mer än du, kan vara ute i alla väder, sover gärna ute (och inne i tältet).

De skall ju helst vara kopplade (men det skall ju de flesta hundar vara på sommaren när man är i skogen).

Jag gillar även en hund som är lugn och inte står och skäller när man lämnar den, som funkar på vintern, som orkar dra och går att resa med (flyg/tåg/buss). De har även tåliga tassar och trevligt humör.

Men som sagt jag är ju inte objektiv direkt;-)

Mina hundbilder

Att de hårar kosmiska mängder och har lite svårt med lydnaden ibland och är lite sega under varma sommardagar får man ju ta helt enkelt...
 
skit i vad som är "rätt", du väljer en kamrat för många år, välj hund efter personlighet, alla hundar älskar uteliv och att följa med husse och matte på fiske, jakt, fjällturer med mera, med mera..

du kan alltid göra ett hundtest, mest trams men lite roligt..

http://www.pedigree.se/WhatDog/VilkenHund.htm
http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45926&a=509489&lid=puff_516337&lpos=extra_0

Fan också, står att jag ska ha en Chihuahua... ;)

// Jocke, med isländsk fårhund
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.