• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Everest basecamp!

Hejsan Sandra! Jasså du är i nepaltankar. Samma här. En kompis och jag håller just nu på att planera för en resa dit i höst (september,oktober). Våran idé är vandra till Everset basecamp och sedan bestiga den närliggande toppen Lobuche East. En av trekkingtopparna. Vi tänker anlita en lokal nepalesisk trekkingfirma och skaffa egna flygbiljetter. Lockar det? MVH Johan
 
Hejsan :) jag har också funderat på att ta mig till EBC, tänkte göra det som projektarbete i skolan ett tag..men man kan ju lista ut att det inte inte riktigt funkar med både ekonomi och erfarenhet..men det är en dröm som jag inte ger upp.. kul att det finns intresse för något lite "mildare på Everest än toppbestigning ;)
/Linda
 
2008?

Jag köpte kartan över Everest och Lhotse-området häromdan och det lockar väldigt mycket nu!

Är det någon som planerar en tur ner dit 2008? Jag hinner inte 2007 dessvärre. Är intresserad över en trekkingtopp så högt det bara går, dvs lätt klättring, men ingen väggklättring!

// Jocke
 
Jo, jag funderar på 2008 istället för denna år, tror inte jag hinner heller, då jag redan hade planerat en annan utlandsresa innan jag fann denna tråd.
En fråga till alla som planerar eller redan gjort denna resa, hur lång tid tar det, dagar, veckor?
Kanske dags att börja planera nåt eller?
 
Joakim Ambrosson; sa:
Och en följdfråga till Vidals inlägg.. enklaste väg att ta sig dit? Flyg till Katmandu och bil och knata?

// Jocke

Flyg till Katmandhu, buss till vägs ände (när jag var där för 10 år sedan slutade vägen i en by som heter Jiri) och sedan två veckors vandring upp till EBC. Alternativt kan man flyga från Katmandhu och landa halvägs upp längs trekkingleden, då har du en veckas vandring upp till EBC. Huruvida det är sunt att flyga in kan diskuteras. Har du tid att gå in så satsa på det.
 
Vandring till EBC

Hej,
Jag funderar starkt på att göra en resa till Everest Base Camp, hur mer ja läser hur mer sugen blir jag.
Jag är dock ingen van vandrare men....alla är nybörjare någon gång.

Jag funderar på att åka nu till hösten.
Hör gärna av dig så kanske vi kan snacka lite.

/M
 
Re: 2008?

Joakim Ambrosson; sa:
Jag köpte kartan över Everest och Lhotse-området häromdan och det lockar väldigt mycket nu!

// Jocke

Vilken karta är det du har köpt? Alpin (med höjdkurvor) eller vanlig turistkarta? Ska dit i höst och undrar var man kan få tag i mer alpin karta.

/Johan
 
Är det någon som funderat på att ta sig till Advanced Base Camp? Jag skulle kunna tänka mig en tur dit genom BC. Allt hänger på vad det kostar. Helst skulle jag vilja ta en tur till C1 (norr eller söder spelar ingen roll).

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.