• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Reskompis till östeuropa/Ryssland

Vet inte varför jag fick iden men det vore väldigt intressant att ta sig dit. Jag vill inte ha något mål med resan utan det som avgör hur långt vi kommer är tid och pengar (tyvärr). Skulle vilja ha med nån eller några. När vi åker spelar mindre roll. -Komma dit och se "deras värld" lär oss säkert uppskatta den vi har här.. Om inte mina tankar om resmål lockar så skriv vad du tänkt dig, öppen för förslag...
Christian
 
Hur hade du tänkt att resa? Vilken del av Östeuropa? Låter ju intressant, lite beroende på vilket transportmedel du tänkt. Låter ju bra att du har liet begränsat med pengar för det kommer jag med ha.

Hör av dig, nås på danground@hotmail.com, ej den som finns angiven här på utsidan.

/Daniel
 
MC Kanske?

Jag har tänkt att någon gång åka motorcykel österut. Det blir nog i framtiden eftersom jag för tillfället inte har rätt typ av cykel. Om det skulle vara så att jag får sällskap så skaffar jag naturligtvis en.
 
Tjena!

När du skrev Mc kändes det rätt på en gång! Detta tycker jag vi ska spinna vidare på. Jag åker en Honda CBR 600. Har inte varit ute på nån längre tur än men planer har funnits på att göra en långresa på semestern. Har du åkt mycket tidigare? Utomlands?
Hör av dig så sätter vi ihop nåt
MVH Christian
 
Appropå motorcykel där de lät ju schysst, har en Yamaha FZR 600 så samma cykel som CBR:en nästan. Vore ju jävla rock:)

Hör av om du vill ha en reskompis på hoj!
 
Jag har en R1:a (Yamaha supersport). Fjädringen på den kanns ofta lite hård på norrlandsvägar så jag tror att det blir obekvämt på ryska småvägar.

Dessutom så är den ju onödigt dyr och komplicerad. Jag tänkte mig tex en Honda Dominator eller liknande grushoj.
 
Visum

Är det nån som har koll på hur man får visum för sig själv inkl fordon?
Jag har varit i Ryssland på jobb och då var man tvungen att ha förbokat/förbetalt hotell för att få visum och det känns ju ej rätt på en sådan här trip.
 
Re: Visum

msl; sa:
Är det nån som har koll på hur man får visum för sig själv inkl fordon?
Jag har varit i Ryssland på jobb och då var man tvungen att ha förbokat/förbetalt hotell för att få visum och det känns ju ej rätt på en sådan här trip.

Testa med den Ryska ambassaden men då krävs det att man har en enbjudan från privatperson, hotell eller företag. Har du inte det så måste det ordnas om du vill ha visumet därifrån. Annars går det att ordna visum genom en resebyrå när du köper en flygbiljett dit. Vill du inte flyga och har inga kontakter i Ryssland så är det bara att hitta någon turistbyrå som vill och kan ordna en inbjudan till dig utan krav på hotell. Jag har ordnat visum till Ryssland och andra öststater genom RL resor www.rysslandsresor.com Inte det billigaste stället men det fungerar i alla fall. Är det någon som har ett bättre förslag så lägg ut en länk...

/Stellan
 
Vad tycker ni om Ukraina? Fantastisk natur och utmanande vägar. Vi kan åka som team där min lastbil utgör supportbil. Jag känner till ett gäng som kör turer i Ukraina som vägguider. Några bågar och en terränglastbil. Har en känla av att jag kan ha problem med att hänga med bara...
//Janne
 
ok - interessant: Hvordan går det med projectet?

Jeg har også et østeuroparesprojekt:


           



Her er et project, hvor du kan kombinere din "intelektuelle" sommerferie med lidt vildmarksliv og krobal ved at tage med på følgende roadmovieinspirerende explorertrip:

 
 
     M I D N A T S S O L    I    E X-U S S R
 
  
 
SPEJDERTUR TIL RUSLAND
Jeep-togt i russisk Karelien. Easy trucking til Hvidehavet. Ad hullede veje til storslået natur. Pakke en 4x4vogn og afsted til Polarcirklen, på den russiske side af grænsen, til sensommeren.

REJSE MED DE REJSENDE
Vi skal tage på landevejen og holde ind på de ydmygste steder med voksdug på bordene; leve os ind i trafikkens rytme med dagens ret og kaffe så tynd som te; bo på herberger og pligtskyldigt gå til lørdagsbal; træffe folk i alt fra arbejdstøj til Saturday-night-dress.

HVEM ER VI?
Jeg er maskinsmed og kunstner i 40'erne; - http://www.repose.dk - har gode erfaringer fra tidligere rejser i Rusland, men mangler en hyggelig og filosofisk co-driver. Der er også plads til en fotograf og en journalist samt udstyr og telte i vores mobile tænketank.

RUSSISK SKANDINAVIEN
I stedet for den klassiske tur til Nordkap ad E6, tager vi ruten via Skt.Petersburg og følger hovedvej 18 nordpå langs Lagoda-søen - Europas største - med afstikkere og stop for wild-camping, klostre, museer, Belomorkanalen og Solovike-fangeøen. Myggenæt, fiskestang, lejrbål - tilladt i Rusland.

MIDNATSSOL
Jeg  forestiller mig, det kunne være interessant at lave en film om eventyret ved at begive sig frem i ukendt land, en lille måneds tid, og se hvad vi vil opleve / kan tage med hjem. Måske vil vi finde ro til at komme i tanker om ting, vi til daglig herhjemme er for stressede til at beskæftige os ordentligt med?

TANKER PÅ FARTEN
Vi søger tryghed og mening med livet, men hver gang vi nærmer os et fast ståsted, haster vi ofte videre. Der er potentiale i det åbne og usikre; i den stadige søgen for at komme videre. Her kommer vores rejseform som en belejlig mobil ramme for at finde alle svarene i os selv.

HVORNÅR?
Hvis det lyder interessant, kontakt da venligst undertegnede hurtigst muligt, idet der endnu er mange forberedelser. Først "kalenderpuslespillet": Hvornår har vi tid? Herefter skal der søges visa. Imens kan vi indpasse opbevaringsbokse i vognen og måske bygge et fototårn på taget?

                                                                            amka_dk@yahoo.dk      Anders     50 94 19 68
 
 
 
Reskompis til Østeuropa

Hej - jo, det var den ide'en / planen om en tur til Ryssland/Karelia. Synes du stadig at det er interessant at prøve at komme iväg? Hælsninger, Anders, amka_dk@yahoo.dk - SE OGSÅ : http://rusland.repose.dk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
musse592 Reskompis till Mt. Everest base camp. Reskompis 0
asa77 Reskompis till Asien Reskompis 1
Polymeras Reskompis till Pakistan eller Bolivia Reskompis 0
Yayente Reskompis till Alperna Reskompis 0
kalimantan Reskompis(ar) till Island. Reskompis 3
sindrin Reskompis på MC semester mellan 12/8 till 31/8 Reskompis 7
Scanjock reskompis till tibet,nepal,norraindien,bhutan Reskompis 0
partysmurfen Reskompis till Asien Reskompis 0
gosedjuret Reskompis sökes till Los Angeles Reskompis 0
ani reskompis till asien Reskompis 4
bajen fans reskompis till asien eller nån annans stans Reskompis 0
turmarkus Reskompis v38 Reskompis 2
turmarkus Söker reskompis med barn, tjej, kille. Reskompis 0
BACKPACKERMAN Reskompis o Vandrings sällskap Reskompis 0
fosvald Vita bandet reskompis? Reskompis 1
belone1 Reskompis för fjällvandring Reskompis 0
nyajasmine Reskompis cykling/paddling v 28 Reskompis 1
istoffe Fjällvandring i juli Reskompis 4
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
JohannaA Reskompis i 18-25-års åldern! Reskompis 9
Tompa82 Skottland & reskompis Reskompis 2
Rebeckaa Reskompis Nya Zeeland Reskompis 4
Storm-Stina Reskompis Nepal Reskompis 1
luppan Reskompis Nya zeeland Reskompis 0
Suschie Reskompis? Reskompis 1
epkhnil Reskompis södra frankrike Reskompis 3
emm Reskompis snowboard (skidor) Reskompis 1
3690 reskompis Reskompis 0
Pigge84 REskompis Reskompis 6
Mangeg69 Reskompis i Caribien Januari/Februari 2002 Reskompis 0
AnnaKarin reskompis asien/australien Reskompis 4
bajen fans reskompis i asien Reskompis 1
s022vq Reskompis? Reskompis 0
5200 Reskompis før klettring i thailand? Reskompis 0
Söker reskompis över 35.. Reskompis 0
reskompis och restips Reskompis 0
Mont Blanc, reskompis v16-17 Reskompis 0
RESKOMPIS Reskompis 1
Reskompis sökes Reskompis 0
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 40
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.